Så här års är många elever stressade i skolan på grund av att lärarna inte kan samordna sina prov, skriver en av de stressade eleverna. Foto: Jessica Gow / TT.

Insändare: Lärarna borde planera bättre för att minska stressen för eleverna

Insändare

Det här är en insändare med syfte att påverka. Det är läsare och andra externa skribenter som skriver texterna och det är deras egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Lärarna i skolan förklarar alltid hur viktigt det är att ha en dialog för att föra sitt arbete framåt och för att kunna förstå varandra. Men varför kan de själva inte ha en dialog då? Varför ska de sätta alla inlämningar, prov och redovisningar samtidigt?

I början av terminen är det nästan alltid lugnt och lärarna verkar inte tänka på att terminen inte varar för alltid. Men sedan innan lov, då kommer lärarna på att de behöver sätta betyg och ge oss bedömningar.

Då börjar läxor, prov, inlämningar och redovisningar – allt samtidigt. Som elev blir man väldigt stressad. Man vill göra ett bra arbete, försöka hinna med sina fritidsaktiviteter och umgås med kompisar samtidigt.

Lärarna gör det inte direkt lättare genom att tjata om betyg och speciellt på vårterminen i 9:an, då vi får höra: “Det här är erat slutarbete, det ska bli det bästa ni någonsin gjort.”, “Tänk på gymnasiet.”. Men det är inte så lätt när man har slutarbete i alla 17 ämnena och ska prestera de bästa man gjort. Förutom detta har vi de nationella proven också.

Jag tycker lärarna borde prata med varandra så att de inte sätter alla prov och inlämningar samtidigt. Lärarna verkar tro att vi bara har deras ämne och att vi kan sitta dag som natt och plugga.

Precis som vi måste planera för att hinna med allt borde även lärarna det. Alla lärare har inte dålig koll men det känns som många har det. De missbedömer hur lång tid det tar att göra allt.

Från en stressad elev

Läs mer om dessa ämnen

Insändareskola och utbildning