Ägare till elbilar belönas men många har inte möjlighet att äga en elbil, exempelvis de som bor i lägenhet, skriver signaturen "UP".

Insändare: Nya bilskatten dåligt medel mot en fossilfri fordonsflotta

Insändare

Det här är en insändare med syfte att påverka. Det är läsare och andra externa skribenter som skriver texterna och det är deras egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Ett bilmärke gör nu reklam för att man tar notan för den nya bilskatten. Notan för vår användning av fossila bränslen tar däremot i första hand kommande generationer även om det verkar som många bönder och skogsägare i år får betala ett förskott.

Men vad reklamen tydligt visar är att den nya bilskatten är ett dåligt medel att styra mot målet en fossilfri fordonsflotta år 2030. Att gynna eller missgynna ägandet av vissa fordon istället för användningen har också andra (oönskade) konsekvenser.

Vår nuvarande bil som köptes 2007 har nu körts 23 500 mil på E85, ett drivmedel som till 85 procent är förnybart. Den premierades då utan krav på att användas som miljöbil, det vill säga tankas med E85 och inte bensin.

Nu belönas den som blir ägare till en bil som laddas via elnätet, även laddhybrider som till stor del kan vara fossildrivna. I praktiken blir då stora grupper uteslutna – alla som bor i lägenhet utan möjlighet att ordna laddning vid boendeparkeringen.

Att använda priset på fossilt bränsle är däremot det sätt att påverka användningen som är effektivt, teknikneutralt och enkelt att administrera. Om det leder till att elhybrider anpassade för förnybart bränsle (E85), som nu testas i Brasilien, blir aktuella även här med eldriften, då till större del förnybart genererad och användbara oavsett boendeform, är vi också närmare vad som tidigare framfördes i en insändare från MP – att vi tankar förnybart 2030.

UP

 

Läs mer om dessa ämnen

Ämne/BilarInsändareskatter