Replik på miljöpartisterna Cathrin Vinges och Noak Westerbergs nyligen publicerade insändare "Regeringen kör över folkviljan – och sviker klimatet".
Miljöpartiet beskriver i sin insändare stödet till flyget som ett svek mot klimatet och folkviljan. Men verkligheten är mer komplex. Är folkviljan verkligen att stänga ner flyget eller att reducera möjligheterna att resa effektivt över långa sträckor?
Statistik från Transportstyrelsen visar att flygets återhämtning mot förpandeminivåer fortsätter. Stora delar av Europa har redan passerat 2019 års nivåer. Nya inrikeslinjer till Arlanda och Bromma visar återväckt intresse från orter med få andra resealternativ.
Flyget får aldrig reduceras till ett utsläpp. Det är ett nätverk av möjligheter som binder samman samhällen, räddar liv, skapar jobb och försvarar landet. Svenskt flyg står i dag för mindre än en procent av landets utsläpp – och har bland de mest konkreta planerna för att minska klimatpåverkan: hållbara bränslen, elflyg, vätgas och effektivisering är redan på väg. Men det kräver investeringar, långsiktiga villkor och innovationskraft. Att politiskt försvåra för flyget är att bromsa omställningen.
Flyget är även en del av Sveriges totalförsvar: ambulansflyg, brandflyg, transporter för sjukvård, polis och räddningstjänst. Infrastrukturminister Andreas Carlson har betonat vikten av att Brommas roll utreds. Försvarsmakten har varnat för att dess betydelse inte får underskattas. Flygplatser och luftrum är centrala i försvarsplaneringen.
Socialt är flyget mer än ett transportmedel – det skapar rörlighet mellan stad och land, möjliggör specialiserad vård och forskning, affärer och valfrihet. Att ställa detta mot klimatansvar är fel. En rättvis omställning måste ta hänsyn till hela landet, inte bara dem som bor nära en tåglinje.
MP menar att det strider mot folkviljan att slopa flygskatten. Men en tydlig riksdagsmajoritet röstade för det – alltså representativ demokrati. En dubblerad skatt hade gett marginell klimatnytta men kunnat slå ut hela branschen. Flygets svaga utveckling har redan kostat mångmiljardbelopp i förlorad tillväxt.
Flyget är inget hinder för klimatarbetet – det kan bli en föregångare, om rätt förutsättningar ges. Hållbarhet handlar om mer än utsläppssiffror. Att reducera flyget till ett utsläpp är inte bara orättvist – det är samhällsfarligt.