Ni vet. Man skrattar inte särskilt mycket medan man ser den, och inte alls om man ser om den. Men när man tänker på och pratar om den efteråt så är det otroligt kul. Monty Python-filmen "Monty Pythons galna värld" är ett exempel, eller David Brents genialiska "The Office" och Killinggängets "Torsk på Tallinn".
Jag vill inte göra några jämförelser i övrigt med föreställningen "Osvajpade diamanter" som komiker- och skådespelarduon Elina Du Rietz och Lisa Lexfors spelade på Royal i Eskilstuna på fredagskvällen, annat än att det är en show som det är roligare att tänka på än att se. Då avser jag själva konceptet snarare än sketcherna eller "gubbarna" som dyker upp på scenen. De håller blandad kvalitet. Lisa Lexfors livsbejakande "carpe diem"-kvinna från Borlänge är hur rolig som helst, liksom Elina du Rietz sociala fobiker som tvingats ge sig in i dejtingvärlden av sin mamma.
Just det. "Osvajpade diamanter" handlar om ett av vår tids stora fenomen: dejting. Och följaktligen om ensamhet, desperation, kärlekstörst och exploatörer som på olika sätt är beredda att utnyttja dessa känslor, för pengar eller personlig tillfredsställelse.
I korthet går handlingen det ut på att en snål, girig (och kåt) vd turnerar runt med 15 singlar som får presentera sig för en publik som består av dejtingsugna. Utöver presentationerna håller vd:n också en dejtingskola. Tanken är att det hela ska resultera i speeddejting i foajén. Besökarna får betala för dejter enligt en fastställd prislista. Detta, i kombination med de uppblåsbara madrasserna som utgör scenografin och kondomerna i den goodiebag som delas ut till publiken, visar att det i själva verket mest handlar om koppleriverksamhet.
Samtliga roller spelas av Lisa Lexfors och Elina Du Rietz som tar hjälp av peruker och kläder i gestaltningen av de olika karaktärerna. Stundtals känns det hela lite som skolteater. Om det inte vore för det gedigna arbetet med detaljer, som på ett subtilt sätt höjer nivån och får mig att småskrocka för mig själv när jag samlar tankarna om föreställningen morgonen efter.
"Osvajpade diamanter" driver hejdlöst men kärleksfullt med sälja sig själv-kulturen och att göra saker finare än de är. Ett exempel är "goodiebagen", som består av en plastpåse av den typen man lägger frukt i när man handlar i snabbköpet och dess innehåll: ett taffligt kompendium och en penna snodd från Ikea. Sådant är riktigt kul.