Kommunen, ytterst kommunstyrelsen, har medborgarnas uppdrag att sköta om vår fina kommun. För att klara detta anställer och anlitar kommunstyrelsen ett antal medarbetare och uppdragstagare men det fråntar inte på något sätt kommunen dess ansvar.
Visst är det väl då märkligt att man som medborgare bollas runt mellan olika aktörer om man påpekar något, som borde vara kommunens ansvar, till just kommunen?
Låt mig ta ett exempel: På återvinningsstationen i Stallarholmen har det lång tid stått en stor orange kasse med allehanda sopor och strax intill denna finns en trasig återvinningsbox för batterier. Att påpeka detta för kommunen leder ingen vart. Ett påpekande till Sevab leder till ett artigt svar att det inte är deras ansvar och jag hänvisas till Förpacknings- och tidningsinsamlingen AB, FTIAB. Trots att de håller hyfsat rensopat kring containrarna har de i cirka ett halvår valt att inte notera att det står en öppen orange säck med osorterat avfall där.
Den trasiga återvinningsboxen för batterierna säger de sig dock inte ha något ansvar för, trots att det på samma stolpe som batteriboxen är fastskruvad, finns ett anslag om att det är just FTIAB som har ansvaret. Beträffande batterierna hänvisas jag istället till El-kretsen eftersom FTIAB inte får hantera "farligt" avfall.
Är det inte är något fel på miljötänket om jag som invånare inte ska kunna vända mig direkt till den som ytterst ansvarar för frågan? Med ansvar menar jag då inte själva hanterandet utan den som har invånarnas uppdrag att sköta kommunen. Att jag, som kommuninvånare, ska behöva hålla reda på vem som i just min kommundel har fått kommunens uppdrag att, för kommunens räkning, sköta olika saker känns inte rimligt. Det logiska vore väl att kommunen sköter kontakterna med den, eller de, som fått i uppdrag att ombesörja hanteringen?
Johan Zachrisson
Stallarholmen