Insändare: Apropå polisens prioriteringar i trafiken

Foto:

Övrigt2019-03-07 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ibland blir jag inte bara lite besviken, utan gruvligt besviken, på trafikpolisen. De har utrustats med en liten släpkärra försedd med en mobil fartkamera, ett djävulens påfund. Denna kamera har de möjligheter att placera lite var som helst beroende på om målet är att höja trafiksäkerheten eller att samla pinnar till polisens mediokra statistik.

Genom kamerans placering är det väldigt lätt att se syftet, trafiksäkerhet eller pinnjakt.

En kväll i skymningen står detta gräsliga släp på Malmköpingsvägen för trafik mot Eskilstuna. Fartgräns 70 km. När det övergår till 50 km lättar jag på gasen men hinner bara ner till 56 vilket kostar 2 000 kronor och ger en fin poäng till statistiken.

På Kungsgatans förlängning mot Folkesta, Folkestaleden, finns en bred väg med avskilda cykelbanor och inga gående. Tillåten fart 50 km. Där råkar en bilist köra 58 km vilket kostar 2 000 kronor och ytterligare en poäng till statistiken.

I båda dessa fall är det uppenbart att det handlar om poängjakt och inte som det står i det brev som bifogas böteslappen. Där står att syftet är att rädda liv och jag undrar hur många liv som räddas med dessa kameraplaceringar.

Läser om fartdårar som kör 137 km på 90-väg vilket kostar 2 400 kronor eller 130 km på 80-väg vilket kostar 4 000 kronor.

Jag vet att det inte är trafikpolisen som bestämmer böterna men det är ni som placerar ut kameran och jag undrar vad som bestämmer kamerans placering? Pinnjakt eller att rädda liv.

B Carlsson + en till