Eskilstuna-Kurirens näringslivsmagasin Affärsliv har tidigare skrivit om jeansföretaget Redew och dess grundare Anders Haglund och Peter Lantz. Från sitt kontor på Gamla Tullgatan i Eskilstuna bygger de upp ett värderingsstyrt företag med den grundläggande affärsidén att tillverka jeans på ett etiskt och hållbart sätt. De båda grundarna har bestämt att 25 procent av bolagets vinst ska placeras i en stiftelse som varje år delar ut ett pris – Redew earth prize – till en organisation eller projekt som jobbar för utrotningshotade djur.
‒Eftersom vi inte hade någon vinst i företaget förra året, och inte hinner få någon i år heller, så avsätter vi 250 000 kronor för att visa att vi menar allvar med det här, säger Peter Lantz.
Tre projekt har valts ut till årets pris och de djur det handlar om är; den kaliforniska kondoren, manateer (sjökor) och afrikansk vildhund. Vinnaren utses genom en öppen omröstning som vem som helst kan delta i genom att gå in på Redews sajt fram till klockan 17.30 på söndag.
När priset delades ut förra året vann en organisation som arbetar för att rädda orangutanger på Borneo.
‒Då märkte vi att sötast djur vann. Därför bestämde vi oss för att prova en annan väg i år och det ledde till att temat blev "year of the ugly". Sen finns det ju egentligen inga fula djur, men ingen av de tre djuren i årets tävling är direkt söta.
När tidningen träffade Redews grundare i våras låg lanseringen av den första kollektionen nära. Av olika anledningar tog det längre tid än beräknat men sedan en månad finns Redews jeans till salu i ett tiotal utvalda butiker i USA.
‒Vi har haft fokus på USA men från och med måndag, dagen efter prisceremonin, kommer jeansen att säljas i ett antal butiker i Sverige också, bland annat i Eskilstuna. Vi kommer även att öppna vår webshop vilken dag som helst, säger Peter Lantz.
Den 21 november hade företaget ett event för en global lansering av en helt ny produkt.
‒Det är världens första riktiga jeans som är gjorda utan bomull. Vår partner, tygtillverkaren ISKO, har tagit fram ett tyg som bland annat innehåller trämassa från skog, och tyget har samma känsla som bomull.
Någon konventionell marknadsföring av jeansen är det inte tal om.
‒Nej, vi betalar inte för annonser, det ligger inte i vår natur. Vi kommer att jobba mycket med sociala medier. I dag har vi bara några hundra följare men det går snabbt uppåt.
Ett antal biljetter till prisceremonin på söndag har reserverats till allmänheten. Den som är intresserad kan anmäla sig via en länk på Destination Eskilstunas sajt.