Konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm. Foto:

Konsumentvägledaren Christine svarade på läsarnas frågor

Konsument
annons

Har du problem med varan du köpte eller ångrar du att du sa ja till den där övertygande telefonförsäljaren? Då kan du få hjälp av konsumentvägledningen – som från och med den här veckan svarar på läsares frågor. Under torsdagsförmiddagen svarade Christine Fransholm, konsumentvägledare i Eskilstuna, på många frågor direkt på ekuriren.se.

Ta del av hela chatten nedan.

Produkter som är trasiga redan från början, dyra abonnemang och erbjudanden som visar sig vara för bra för att vara sanna. Det finns många problem och fällor man riskerar att hamna i som konsument.

Men det finns saker du kan göra.

— Som kund har man mycket rättigheter, men det gäller att känna till dem, säger Christine Fransholm.

— Samtidigt har man också skyldigheter. Tecknar man ett avtal är det avtalet som styr. Därför är det viktigt att inte skriva på något innan man har läst ordentligt vad som står i avtalet, tillägger Kerstin Hjelm-Uddstrand, konsumentvägledare i Strängnäs.

Är man bosatt i Eskilstunas, Strängnäs eller Flens kommun kan man få hjälp av konsumentvägledningen över telefon. I Eskilstuna och Strängnäs är det också möjligt att få hjälp under bokade besök.

— Ofta handlar det om att kunder har problem med olika avtal. Vi kan hjälpa till att tolka avtalen, kontakta företagen och försöka medla. Vi stöttar vid reklamationer och vid anmälningar till Allmänna reklamationsnämnden. Vi arbetar nära konsumenten och följer med från början till slut, säger Kerstin Hjelm-Uddstrand.

Har du en konsumentfråga?

Har du en fråga du vill få besvarad i tidningen? Varannan vecka kommer konsumentvägledningen i Eskilstuna och Strängnäs svara på läsares frågor. Mejla i så fall din fråga till redaktionen@ekuriren.se

Enligt Christine Fransholm handlar de ärenden som kommer in till konsumentvägledningen både om stora och mindre köp.

— Det som är en liten summa för en person kan vara en stor summa för någon annan. Abonnemang med en dyr månadskostnad kan till exempel innebära mycket stora summor i längden. Att vi hjälper någon i tid kan också förhindra att en person hamnar hos kronofogden, säger Christine Fransholm.

Under en timme på torsdagen fick läsarna chansen att ställa sina frågor till Christine Fransholm. Här nedan kan du se alla frågor och svar.

Så når du kommunens konsumentvägledning

Eskilstuna

Tar emot telefonsamtal måndagar, onsdagar och torsdagar klockan 9-11.

Telefonnummer: 016-710 13 66.

E-post: konsument@eskilstuna.se

Strängnäs

Tar emot telefonsamtal måndagar, tisdagar och torsdagar klockan 9-11.

Telefonnummer: 0152-293 00.

E-post: konsument@strangnas.se.

Flen

Tar emot telefonsamtal måndagar och onsdagar klockan 07.30-09.30.

Telefonnummer: 0157-43 09 16.

E-post: info@vivamos.nu.

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

EskilstunaKonsumentjobb och pengar
Relaterat
annons

Mest delat denna vecka