• Varje torsdag svarar konsumentvägledarna Christine Fransholm, Laila-Marit Sandberg och Kerstin Hjelm-Uddstrand på läsarnas konsumentfrågor i tidningen. Foto:
  • Den här veckans fråga gäller ett biobesök som inte blev som kunden tänkt sig. Biosalongen på bilden har ingenting med artikeln att göra.  Foto:
1/

Konsumentvägledaren: Ni har rätt att få pengar tillbaka

Sörmland

Det handlar inte om några stora summor utan mer om bemötande. Den här veckan svarar konsumentvägledarna på en fråga om hur man ska göra när företaget man klagar på inte svarar.

Fråga: Den här frågan är inte speciellt intressant ur ekonomisk synpunkt, men jag tycker, att det säger en del om bemötandet av kunden.

Tre personer besökte en biograf den 10 mars. Vi hade förköpt så kallade plusstolar som kostade 48 kronor extra sammanlagt. Vi blev hänvisade till en annan salong, där det inte fanns några plusstolar på grund av att det var något fel i den ursprungliga salongen.

Jag mejlade dagen efter och påtalade, att jag betalat för en vara jag inte erhållit och undrade om de kunde sända ett tillgodokvitto på beloppet, som jag kunde använda vid ett senare besök.

Erhöll ett automatsvar, att de skulle återkomma så snart som möjligt. Till dags dato har jag påmint biografen fem gånger och undrat hur lång tid ett så enkelt ärende kan ta att behandla. Jag har också klargjort att det ekonomiska kan anstå, om det är deras policy, men att jag vill ha ett svar vare sig det är positivt eller negativt. Varje påminnelse har genererat samma automatsvar.

Vid ett senare besök på biografen lämnade jag kopior på biljetterna och mina mejl, så att den ansvarige skulle kunna ta ställning vid sitt besök på plats.

Men som sagt, hittills ingen reaktion frånsett automatsvaren. Varför har man detta svar, när man inte bryr sig?

Kristina

Svar: Hej Kristina!

Ni har betalat för en tjänst, i detta fall ett tillägg för att få en speciell stol på bion.

Ni erhåller inte denna och har således rätt att få pengar åter för delen och behöver inte acceptera ett tillgodokvitto. Ni har gjort helt rätt som har reklamerat via mail. Dessvärre så är summan under den värdegräns som Allmänna reklamationsnämnden har för denna typ av ärende. Bifoga detta svar till företaget och återkom om det inte ordnar sig.

Hälsningar

Har du en konsumentfråga?

Varje torsdag svarar konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs på läsarnas frågor i tidningen.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se. Skriv "Konsument" i ämnesraden.

Läs också

( 6 st )

Läs mer om dessa ämnen

KonsumentKonsumentupplysning
Relaterat

Mest delat denna vecka