”Hej, jag ringer ifrån… och erbjuder dig ett billigare telefonabonnemang på grund av att din nuvarande teleoperatör tänker sluta med sin verksamhet…”. Så kan ett samtal från en oseriös telefonförsäljare inledas, berättar konsumentvägledarna i Eskilstuna och Strängnäs. Foto:

Konsumentvägledarna: Så känner du igen oseriösa telefonförsäljare

Sörmland
annons

Den här veckan svarar konsumentvägledarna i Eskilstuna och Strängnäs på två läsarfrågor som gäller telefonförsäljning. Och ger dig tips på hur du ska göra om du ingått avtal du inte vill ha.

Fråga: ”Vad kan jag göra när jag nu tackat ja till ett telefonabonnemang som jag inte vill ha?”

Fråga: ”Jag har tackat ja till gratisprover på ett bantningspreparat och har fått ett abonnemang på halsen trots att jag inte tackat ja till det. Hur gör jag nu?”

Varannan vecka svarar konsumentvägledarna Kerstin Hjelm-Uddstrand och Christine Fransholm på läsarnas konsumentfrågor i tidningen. Foto:

Svar: Det kommer in ganska många olika slags frågor som gäller telefonförsäljning. Vanligt är att du blir uppringd av en säljare som vill skicka gratisprover till dig av till exempel ett hälsokostpreparat eller ett erbjudande om pensionsrådgivning eller kanske en säljare som vill erbjuda dig sänkta telefonkostnader.

Oavsett vilket så brukar ofta säljaren prata snabbt och det kan vara väldigt svårt att uppfatta allt som sägs och att komma ihåg allt som säljaren berättar om tjänsten, produkten eller företaget säljaren representerar.

När du pratar med en telefonförsäljare ska du tänka på att:

■ Se till att du vet vilket företag telefonförsäljaren ringer ifrån och hur du kan kontakta företaget.

■ Säg tydligt nej om du inte är intresserad.

■ Tacka aldrig ja till någonting utan att du är helt säker på vad du säger ja till.

■ Enklaste sättet att undvika oönskade avtal är att tacka nej och lägga på luren.

■ Läs igenom brev och e-post från företaget så fort som möjligt.

Tipsen kommer från sajten hallakonsument.se där det finns mer information att läsa för den som är intresserad.

Det är väldigt lätt att gå med på det som säljaren erbjuder eftersom det verkar vara vettigt just då.

De oseriösa telefonförsäljningssamtalen kan ibland börja så här:

”Hej, jag ringer ifrån… och erbjuder dig ett billigare telefon-abonnemang på grund av att din nuvarande teleoperatör tänker sluta med sin verksamhet…”

”Hej, jag heter… och ringer ifrån… vi samarbetar med din teleoperatör och vill nu ge dig ett fint erbjudande som ger dig mycket lägre abonnemangskostnader…”

”Hej, jag har ett fantastiskt erbjudande till dig som gör att dina abonnemangskostnader och telefonräkningar kommer att bli mycket lägre än det du har nu…”

”Hej, vi skulle vilja ge dig ett gratisprov på ett hälsokostpreparat och om du vill fortsätta med det så är det bara att höra av sig…”

Det är väldigt lätt att gå med på det som säljaren erbjuder eftersom det verkar vara vettigt just då, men kom ihåg att det alltid går att ångra sig och du har 14 dagar på dig att göra det.

Det enklaste är att säga NEJ och lägga på luren. Men blir det inte så, utan du säger ja till erbjudandet men ångrar dig efter samtalet, så ska du:

■ Meddela företaget skriftligt att du ångrat dig via mail eller rekommenderat brev inom 14 dagar. Spara en kopia av ”ånger- brevet” som bevis. Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Det kan till exempel vara köp av biljetter till evenemang.

■ Om det gäller en vara, skicka tillbaka den inom 14 dagar och be att få ett inlämningskvitto hos ditt ombud.

Du behöver inte betala något för varan eller tjänsten om du använder din ångerrätt. Har du betalat så ska du få tillbaka dina pengar så snart som möjligt.

Däremot ska du som köpare betala returfraktkostnaden för varan du skickar tillbaka om säljaren informerat om detta under samtalet.

Om telefonförsäljningen gått helt fel och du känner dig lurad, tänk på att:

■ Betala aldrig för något du inte beställt.

■ Det är företaget som måste bevisa att det finns ett avtal mellan dig och företaget. Kontakta företaget och be att få ta del av ljudfilen från samtalet.

■ Bestrid alla fakturor som du anser att du inte ska betala. Det betyder att du skriver till företaget och berättar att du anser att fakturan är felaktig och varför den är det. spara alla handlingar du fått av företaget och ta kopia av alla meddelanden du skickat, så du har bevis på att du bestridit fakturan.

■ Bestrid även betalningspåminnelse och inkassokrav. Skriv till företaget och förklara att du inte ingått ett avtal med dem och kontakta även inkassobolaget och bestrid fakturorna och förklara varför.

■ Kontakta konsumentvägledningen i din kommun om du behöver hjälp.

■ Anmäl även till konsumentverket om du känner dig lurad.

Om du vill undvika att bli kontaktad av telefonförsäljare kan du registrera dig i Nix-registret. Då spärrar du ditt telefonnummer från telefonsamtal i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte.

Eftersom säljare ringer på både fast- och mobiltelefon så kan du ”nixa” både den fasta och den mobila telefonen.

Ring 0772-28 00 00 till Nix- telefon och följ instruktionerna.

Då slipper du en hel del försäljningssamtal till dig, men inte alla.

Har du en konsumentfråga?

Har du en fråga du vill få besvarad i tidningen? Varannan vecka kommer konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs att svara på läsarnas frågor.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se.

Vill du veta mer?

Hallåkonsument:

På sajten hallakonsument.se kan du läsa mer om olika köpsituationer och vad du ska göra om en telefonförsäljning gått fel. Där finns också information om vilka varor och tjänster du kan, och inte kan, ångra.

På sajten finns ett poddavsnitt om telefonförsäljning som du kan lyssna på.

Konsumentverket:

Om du ångrat dig har konsumentverket utformat en ”ångerblankett” som du kan använda. Den finns på konsumentverket.se.

Har du inte tillgång till dator så kontakta din kommunala konsumentvägledare så kan du få ångerblanketten därifrån:

Konsumentvägledningen i Eskilstuna

Konsumentvägledningen i Strängnäs

Konsumentvägledningen i Flen

Telekområdgivarna:

Du kan även höra av dig till Telekområdgivarna som bedriver opartisk och kostnadsfri juridisk rådgivning om abonnemang för TV, telefoni och bredband.

De har telefontid varje vardag mellan 09:00-12:00 på telnr: 08-52276700.

Om du vill skicka brev: Telekområdgivarna, Box 24157, 10451 Stockholm.

Läs också

( 5 st )

Läs mer om dessa ämnen

KonsumentKonsumentupplysning
Relaterat
annons

Mest delat denna vecka