• Mika Nojonen är ägare och grundare till iWash.— Nu tittar vi stenhårt på att växa ytterligare, säger han.
  • Fotomontage som visar hur solcellerna kommer att placeras på biltvättens tak. Bygget drar i gång under andra halvan av september. Foto:
  • Ecokrafts vd och grundare Oscar Gustavsson.— Det blir mer och mer vanligt att företag satsar på såna här anläggningar, säger han. Foto:
1/

Populär biltvätt satsar på solceller och expansion

Eskilstuna
annons

Biltvätten iWash är inte bara Eskilstunas populäraste biltvätt utan även en av de mest miljövänliga. Nu tar företaget nästa steg och sätter upp solceller på taket.

— Vi vill ta miljötänket till det extrema, säger ägaren och grundaren Mika Nojonen.

Under andra halvan av september kommer Eskilstunaföretaget EcoKraft att installera solcellerna på biltvättens tak. Panelerna kommer att vara vända mot söder och ha en viss lutning. Anläggningen kommer att producera 17 500 kilowattimmar solel per år och täcka en del av biltvättens behov. Soliga sommardagar kommer solcellerna att täcka hela elbehovet.

— Jag kände att vi måste ta vårt ansvar och verkligen sätta miljön i fokus. Självklart ska vi ha solpaneler. Vi ska ha solpaneler även på vår biltvätt i Norrköping. Det blir solpaneler på alla biltvättar som vi kommer att bygga i Sverige, säger Mika Nojonen.

Mika Nojonen startade biltvätten på Gap Sundins väg 2008. Redan första året blev den stans populäraste biltvätt med 33 000 tvättade bilar. En förklaring till framgången är den korta väntetiden. Bilarna står på ett löpande band som transporterar dem genom de olika tvättstationerna i hallen.

— Vi har fem bilar inne i hallen samtidigt, säger Mika Nojonen och fortsätter:

— Nu tvättar vi någonstans mellan 80 000 och 90 000 bilar om året. Vi ska försöka växla upp till 100 000 bilar på årsbasis.

Eskilstunaanläggningens kapacitet ligger på 225 000 bilar om året. Bland kunderna finns många företag.

— Vi har över 200 företag. Vi har kommunen som vår största kund. Företagare vet att tid är pengar. Vi säljer inte bara kunden en ren bil. Vi säljer faktiskt tid. Hos oss behöver du inte stå och köa, säger Mika Nojonen.

Han menar att miljötänket allt viktigare för iWash. Biltvätten har ett mikrobiologiskt reningsverk.

— Vi använder bara 30 liter färskvatten per bil, säger Mika Nojonen.

För några år sedan övergick man till att enbart använda Svanenmärka kemikalier.

— Nästa steg blir att Svanenmärka hela vår anläggning.

Solcellsanläggningen ska levereras av EcoKraft som sedan 2008 erbjuder solceller för egen elproduktion.

— En viktig aspekt för oss var som alltid att välja högkvalitetsprodukter med minimal miljöpåverkan, säger Mika Nojonen.

De moduler EcoKraft levererar tillverkas av Solarwatt i Tyskland och har 30 års produktgaranti i stället för 10 år som standard. Solcellsmodulerna producerar 50-100 procent fler kilowattimmar än standardmoduler över livslängden.

— Vi vill även minimera miljöpåverkan genom att installera europatillverkade moduler i stället för moduler producerade i Asien vilket innebär större utsläpp vid produktionen samt under båttransporten till Europa, säger Mika Nojonen.

Ecokraft är ett företag som projekterar och installerar kompletta solcellssystem för villa, lantbruk och företag.

— Det blir mer och mer vanligt att företag satsar på såna här anläggningar, inte bara privatpersoner och lantbruk, säger EcoKrafts vd och grundare Oscar Gustavsson.

Det är första gången EcoKraft levererar solceller till en biltvätt.

— Vi har ofta jobbat med såna här pilotprojekt, eller referensobjekt som man säger, där man går in i en ny nisch, som till exempel lantbruk. Då satte vi upp Sveriges största solcellsanläggning på ett lantbruk. Det kommer fler och fler nischer som till exempel tillverkande industrier, marknadsförande bolag och nu biltvättar.

För två år sedan startade Mika Nojonen även en biltvätt i Norrköping. Den har redan blivit Norrköpings populäraste. Mika Nojonen har siktet inställt på expansion.

— Det är att bygga en kedja och ta det här miljötänket till det extrema. Nu tittar vi stenhårt på att växa ytterligare. Franchising är en sak som vi tittar på. Vi får faktiskt otroligt mycket förfrågningar från landet från folk som har sett vår affärsidé och som också vill ha en sån här anläggning.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

Eskilstunanäringsliv
Relaterat
annons

Mest delat denna vecka