Just nu handlar nästan allt om Brasilien om man slår på radio eller tv, inte bara om fotboll utan också natur- och kulturprogram och sociala reportage. När det gäller fotbollen så noterar jag att det verkar vara den folkfest som det bör vara och av läktarvåldet syns intet. Hoppas det fortsätter så när det drar ihop sig till skarpt läge. Man kunde ju befara något annat. Fotbolls-VM föregicks av en alkoholpolitisk konflikt när Fifa krävde att Brasilien skulle frångå sin policy sedan 2003 att inte sälja alkohol i samband med idrottsevenemang. Fifas generalsekreterare Jerome Valcke deklarerade att öl hör ihop med VM så det är inte något vi förhandlar om.
Öljätten Budweiser är nämligen stor sponsor och Fifa har dessutom drivit igenom att sponsorerna ska slippa betala skatt i Brasilien. Trycket från Fifa att tillåta alkohol är stort, enligt Jonathan Gornall som skriver om detta i British Medical Journal. Han berättar att Qatar, ett strikt muslimskt land med tuff alkohollagstiftning, redan har gått med på att servera alkohol i vissa zoner under VM 2022! Alkoholindustrin tjänar enorma pengar på VM-turneringarna och det är bara att hålla med Gornall när han säger att oavsett hur det går i VM så är alkoholindustrin den stora vinnaren.
Ändå känns det som att vi har något att lära av fotbolls-VM. Jag kan inte garantera att de engagerade och bitvis hysteriska hejarklackar jag ser på tv är helnyktra, men inte verkar de ha gått dit för att i huvudsak supa sig fulla och slåss. Ta lärdom, svenska supportrar, så här kul kan det vara!
Nu får fotbollen konkurrens om det svenska mediautrymmet. Politikerveckan i Visby pågår och även där ska varje nyhetsredaktion hitta sin nisch. Det blir Almedalen hit och Almedalen dit i alla medier. Möjligen slipper vi exotiska naturprogram från Visbys stadskärna. Almedalen har, liksom fotbollen, sin givna supporterskara som kommer farande år efter år. Och precis som i fotbollen brukar det vara lite si och så med nykterheten i publiken, även om slagsmålen är mera verbala än fysiska. Det är heller inte öl i glasen utan i huvudsak så kallat bubbel på vartenda mingel. Undrar hur mycket alkoholindustrin tjänar på Almedalsveckan? Fast nu finns sedan tre år också Almedalsdrinken, alkoholfri och skattefri att tillgå på varje krog eller evenemang med självaktning. Ett antal organisationer gick ihop om lanseringen och den betraktas fortfarande som en lyckad uppstickare i lobbybruset.
I år lanseras ett försök till uppercut på alkoholindustrins cyniska marknadsföring med en film kallad "Tack för att ni dricker". Skulle inte ha något emot att den också blir en uppstickare som hörs.
Maj-Lis Lööw är Mariefredsbo, aktiv i IOGT-NTO och tidigare statsråd (S).