Kontroller som är en dyrbar olycka

Jag passerade passkontrollen på Kastrup för att komma in i Schengen efter min julvistelse i London.

Gästkrönika av Sofia Nerbrand2016-01-29 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med ett hej och en snabb titt i passet vinkades jag förbi. Köpte som vanligt en tågbiljett i den svenska automaten som Skånetrafiken satt upp på den danska flygplasten.

Väl nere på perrongen möttes jag av ett nyuppsatt två meter högt staket för att papperslösa människor inte ska kunna springa över spåren från den danska till den svenska sidan.

På den första stationen i Sverige, i Hyllie, kom passkontrollanter och polis ombord. Minnena från skolresan när jag åkte tåg mellan Öst- och Västberlin kom upp i mitt huvud. Bara Schäferhunden saknades.

Efter åratal av planering, miljardinvesteringar och harmonisering har Greater Copenhagen blivit Nordens största och mest tätbefolkade region med en gemensam arbetsmarknad. Tågen har tills början av januari i år rullat från Köpenhamn direkt till Kalmar och Göteborg via Kastrup och Öresundsbron. Skånetrafikens biljetter gäller på Metron i Köpenhamn.

Från mitt hem i centrala Malmö har jag 20 minuter till en världsflygplats och 30 minuter till storstadspulsen. Mängder av människor tar tåget över sundet varje dag, inte bara för att arbeta, utan även för att handla, resa ut i världen, uppleva kultur och träffa vänner.

Den svenska regeringens beslut att införa id-kontroller på perrongen på Kastrup är förödande. Självfallet försvårar det framför allt för asylsökande att komma till Sverige, men kostnaden för samhället blir skyhög.

Vi har haft passfrihet mellan länderna sedan 1952, men grannsämjan mellan danskar och svenskar är nu över. Som ett brev på posten har Danmark skickat Sveriges nyuppsatta gränskontroll vidare till den tyska gränsen och dominobrickorna kommer att falla ända ner till EU:s yttre gräns. Förvänta er ett Fort Europa med fysiska murar mot Afrika och Mellanöstern inom kort.

Samtidigt håller EU:s inre rörlighet på att falla samman. Schengen är i upplösning. Storbritannien folkomröstar om att lämna unionen. Och tro inte att detta är en bra utveckling med tanke på den migration vi ser i världen. Vi skjuter oss själva i foten.

Kastrup är hela Sydsveriges viktigaste flygplats. Inom några år öppnar tunneln mellan Tyskland och Danmark, som minskar restiden mellan Malmö/Köpenhamn och Hamburg till 2,5 timmar. I Lund byggs nu ESS, en spjutspetsanläggning för att ta fram helt nya material. ESS finns fysiskt i både Sverige och Danmark: experimenten ska ske i Lund och datan analyseras i Köpenhamn.

Att den ekonomiska aktiviteten nu kommer att minska i Greater Copenhagen är en nationell angelägenhet. Var nionde svensk bor i Skåne, men Skåne har redan den lägsta sysselsättningsnivån i Sverige

Om nivån skulle nå upp till rikssnittet skulle Sveriges BNP bli över 40 miljarder kronor högre. Många ungdomar och invandrare har hittat sitt första jobb i Danmark. Det är viktigt, inte minst för en stad som Malmö där befolkningen är ung och över hälften är födda i ett annat land.

Behöver jag fortsätta förklara varför id-kontrollerna är en olycka både politiskt, praktiskt och principiellt?

Sofia Nerbrand är styrelseordförande för den liberala tankesmedjan Bertil Ohlininstitutet

Läs mer om