En skola bortom skyttegravskriget

Medan tidigare Pisa-studier som mest har genererat en handfull tidningsartiklar, var det senaste rapportslÀppet som att öppna Pandoras ask.

GÀstkrönika av Susanne Nyström2014-08-27 05:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

NÀr Magnus Oskarsson, projektledare för Pisa i Sverige, och hans kollegor sÄg fjolÄrets Pisa-resultat insÄg de att det var riktigt illa. De svenska 15-Äringarna hade dalat markant och lÄg under OECD-genomsnittet i sÄvÀl lÀsförstÄelse som matematik och naturvetenskap. Dessutom hade skillnaderna ökat, bÄde mellan elever och mellan skolor.

– 2003 lĂ„g vi fortfarande över medel och Ă€ven om Pisa inte mĂ€ter allt visar Pisa att vi har stora problem i Sverige, sĂ€ger Magnus Oskarsson, till vardags forskare vid Mittuniversitetet i HĂ€rnösand, dĂ€r Pisa har sitt nationella center.

DÀremot kunde ingen av dem förestÀlla sig de massiva chockvÄgor som skulle skölja över landet nÀr Pisa-resultaten blev offentliga.

Medan tidigare Pisa-studier som mest har genererat en handfull tidningsartiklar, var det senaste rapportslÀppet som att öppna Pandoras ask. Siffrorna som Magnus Oskarsson presenterade den 3 december 2013 Àr det tydligaste beviset pÄ det som mÄnga tidigare hade misstÀnkt: Sveriges grundskola har lÀnge befunnit sig pÄ ett sluttande plan.

Det Ă€r dock sannolikt inte hela förklaringen till att Pisa-rapporten innebar starten för politiker-SM i skolsatsningar. NĂ€r de hetaste valfrĂ„gorna listas hamnar skolan alltid i topp och Ă„rets valrörelse, som började redan i fjol, Ă€r inget undantag. Löften om fler lĂ€rare, mindre klasser och lĂ€xhjĂ€lp varvas med krav pĂ„ förstatligande och att fler lĂ€rare ska kunna göra karriĂ€r. ÅtgĂ€rder som enligt Magnus Oskarsson, som Ă€ven Ă€r kommunpolitiker för Socialdemokraterna i HĂ€rnösand, inte tycker Ă€r tillrĂ€ckliga.

– Politikerna pratar inte om rĂ€tt saker. Det allra mesta tyder pĂ„ att vi gjorde förĂ€ndringar pĂ„ 1990-talet som inte var jĂ€ttelyckosamma. Det mĂ€rks inte direkt, men efter tio Ă„r ser man resultaten. Exempelvis verkar det fria skolvalet vara ett problem och man mĂ„ste vĂ„ga diskutera det. HĂ€r gĂ„r Ă„sikterna isĂ€r och i dagslĂ€get finns inget riksdagsparti som vill förbjuda friskolor. DĂ€remot Ă€r resurser ett stĂ€ndigt trĂ€toĂ€mne.

– Visst kan det behövas pengar men det biter inte att hĂ€lla in pengar i system som inte fungerar, sĂ€ger Magnus Oskarsson.

I stÀllet efterlyser han ett stort mÄtt av ödmjukhet. Politikerna bör sÀnka tonlÀget, ta ett steg tillbaka och lÄta lÀrarna jobba. TillsÀtt dÀrefter en haverikommission, dÀr alla vÄgar ifrÄgasÀtta sina heliga kor. En kommission som gÀrna fÄr arbeta ostörd i flera Är. DÀrefter, nÀr den nya skolan Àr sjösatt, ska den fÄ verka i fred.

– Det mĂ„ste finnas vissa saker som vi har gjort, som har varit lite korkade, som andra lĂ€nder inte har gjort. Vi bör ta reda pĂ„ vilka de Ă€r. Dessutom mĂ„ste vi nĂ€rma oss forskningen och fĂ„ i gĂ„ng ett samtal, men tyvĂ€rr blir det skyttegravskrig direkt.

Dalande skolresultat och en infekterad debatt till trots, Àr Magnus Oskarsson inte uppgiven. Kanske för att sÄvÀl politikerna som professionen faktiskt Àr eniga om det mest grundlÀggande.

– Trots högt tonlĂ€ge Ă€r alla överens om att vi vill ha en bra skola.

LĂ€s mer om