Sverige klarade valet

Hur stor plats tog den mörka, förljugna Sverigebilden i valrörelsen?

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-09-29 05:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PÄ vilket sÀtt har svenskarnas interaktivitet pÄ nÀtet pÄverkat mötet mellan politiker och vÀljare? Vilka perspektiv saknades i valet?

NĂ€stan hundra forskare har gett sin syn pĂ„ detta och mycket mer, i form av analyser sammanstĂ€llda i skriften SnabbtĂ€nkt frĂ„n Mittuniversitetet. Namnet sĂ€ger vad det handlar om – kort och rappt snarare Ă€n faktatungt och djuplodande. Och i högsta grad lĂ€svĂ€rt.

Jag vill lyfta fram tre texter.

Åsa Wikforss, professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet, diskuterar vilket utrymme som den falska berĂ€ttelsen fick i valrörelsen. Hon beskriver den som en berĂ€ttelse ”om det vĂ€nsterliberala, feministiska, PK-landet som gick under efter att det tagit in för mĂ„nga invandrare och nu gĂ„r mot en systemkollaps”.

Sverige Ă€r ett viktigt slagfĂ€lt för den internationella högerextremismen som framstĂ€ller vĂ„rt land som ett avskrĂ€ckande exempel dĂ€r ”det gamla och goda (dvs. vita) Sverige stĂ€lls mot ett samtida mĂ„ngkulturellt kaos”.

Hennes hypotes Àr att denna berÀttelse har pÄverkat valutgÄngen men att den inte nÄdde Ànda fram. Sverigedemokraterna ökade visserligen men kom inte upp i de siffror partiet hoppades pÄ. För de högerextrema partierna lÀngre ut pÄ kanten blev valet total katastrof.

Jag delar den bilden. Sverige Àr inte USA. Valet visade att de svenska demokratiinstitutionerna Àr motstÄndskraftiga mot försök till destabilisering och samhÀllssplittring. NÀtets desinformationskanaler har inte kunnat matcha vÄr dagspress, dÀr lokaltidningarna har en central roll, och public service. Svenskarnas förtroende för staten Àr starkt, vilket syns inte minst i det höga valdeltagandet.

Jonas Harvard, docent i historia vid Mittuniversitetet, skriver om det som jag berörde delvis för tvĂ„ veckor sedan – betydelsen av det fysiska mötet i politiken. Trots allt tal om sociala medier lever de historiskt traditionella kampanjformerna gott: valaffischen, torgmötet, valstugan, samtidigt som partierna satsar pĂ„ dörrknackning.

Harvard resonerar om flera möjliga förklaringar till det. En Ă€r att vĂ€ljare, i tider av vĂ€lgrundade larm om desinformationskampanjer, kan se fysiska möten med politiker som en tryggare informationskanal. En annan förklaring kan vara en tilltagande digital trötthet, dĂ€r mĂ€nniskor i ökad utstrĂ€ckning ”slö-scrollar” i sina appar snarare Ă€n engagerar sig aktivt pĂ„ nĂ€tet, och lĂ€ngtar efter ”fysisk pĂ„taglighet”.

En tredje förklaring Àr att traditionella mötesformer i kombination med mediehusens rapportering har oslagbar rÀckvidd. Ett torgmöte som blir omskrivet i tidningen nÄr ojÀmförligt fler vÀljare Àn vad partiet kan nÄ via egna mediekanaler.

Men hur Àr det dÄ med sakpolitiken? Lyckades partierna göra sina budskap relevanta i förhÄllande till det som intresserar vÀljarna mest? Hur har de angripit uppfattade problem inom skolan, vÄrden, omsorgen, polisen?

Jag sÄg tre huvudmetoder i valrörelsen: mer pengar, fler utbildningsplatser i bristyrken och förstatligande av det som nu styrs av landsting (sjukvÄrden) och kommuner (skolan).

Shirin AhlbĂ€ck Öberg, docent i statskunskap vid Uppsala universitet, belyser förtjĂ€nstfullt frĂ„gan med en snabb ritt pĂ„ sin kĂ€pphĂ€st – problemet med styrmodeller i den offentliga sektorn som kvĂ€ver de anstĂ€llda.

Hon Ă€r inte imponerad av valrörelsens löften om utbyggnad av utbildningar eller statushöjningar i form av yrkeslegitimation och högre lön. AhlbĂ€ck Öberg efterlyser en förbĂ€ttring av arbetsmiljön genom att göra den offentliga sektorns resultatstyrning mindre detaljerad, sĂ„ att professionerna kan renodla sina yrkesroller. ”PĂ„ vilket sĂ€tt ska polisen ges möjlighet att bedriva sitt arbete utan att störas av ovĂ€sentlig statistikproduktion?” frĂ„gar hon politikerna.

Man behöver inte ge henne rĂ€tt eller fel i de olika delarna för att se perspektivet som uppfriskande. Klart Ă€r att vĂ€ldigt mycket av de arbetsmiljöproblem som poliser, lĂ€kare, lĂ€rare och andra i den offentliga sektorn beskriver – som stĂ€ndiga, svĂ„rbegripliga arbetsutvĂ€rderingar – har svag koppling till de spakar som politiker Ă„terkommande drar i. HĂ€r behövs nĂ„got mer.

LĂ€s mer om