Ta jÀmstÀlldhet mellan könen. MÀn hade lÀnge en medfödd överordnad stÀllning gentemot kvinnor, som de inte behövde lyfta ett finger för att fÄ. NÀr situationen Àndrades, och kvinnor fick samma rÀttigheter och skyldigheter, medförde det en indirekt degradering av mÀn, Àven om de formellt inte förlorade nÄgot. RÀttigheterna blev inte mindre, de delades bara av fler, och ekonomiskt har hushÄllen aldrig haft det sÄ gott stÀllt som i dag.
Samma sak gÀller nÀr minoriteter flyttar fram sina positioner och deltar pÄ likvÀrdiga villkor. Successivt har blonda heterosexuella mÀn, med medlemskap i Svenska kyrkan, vandrat bort ifrÄn att vara samhÀllets, politikens och arbetsmarknadens norm. En mörkhÄrig homosexuell kvinna med muslimsk bakgrund har rÀtt till samma möjlighet att ta plats i samhÀllsdebatten utifrÄn sin utgÄngspunkt, bli bedömd pÄ arbetsmarknaden pÄ sina meriter och utöva sin tro i en lÀmplig lokal.
Ă terigen har de âgamlaâ grupperna â heterosexuella, protestanter och ljushyade â inte frĂ„ntagits nĂ„got, som rĂ€tten att gifta sig, höra kyrkklockor, skildra saker utifrĂ„n sin verklighet eller söka valfritt jobb. DĂ€remot klassas deras stĂ„ndpunkter inte som överordnade, utan bara som ett av flera perspektiv.
Det vore konstigt om den utvecklingen applĂ„deras av alla. Inte för att mĂ€nniskor i allmĂ€nhet missunnar sina medmĂ€nniskor rĂ€ttigheter och framgĂ„ng, utan för att status Ă€r nĂ„got man har i relation till andra. DĂ€rför kan samma person ha fĂ„tt det materiellt bĂ€ttre â fĂ„ kan klaga över de senaste decenniernas reallöneutveckling â samtidigt som hens relativa status har sjunkit.
Hur det tas emot varierar, men hÀr har Sverigedemokraterna en del av sin vÀljarbas. Enligt en undersökning som Kantar Sifo publicerade i början av mÄnaden skiljer SD:s vÀljare ut sig frÄn övriga partiers, bland annat genom att de anser att politiker varken lyssnar pÄ dem eller respekterar deras sÀtt att leva, och de kÀnner sig i lÀgre utstrÀckning respekterade av samhÀllet.
Lösningen Ă€r mĂ„ngbottnad, men att fokusera pĂ„ grundlĂ€ggande politiska omrĂ„den â som utbildning, sjukvĂ„rd, rĂ€ttsvĂ€sende, arbetsmarknad och trygga socialförsĂ€kringar â och markera varför generella satsningar gynnar alla, inte bara sĂ„ kallade sĂ€rintressen, Ă€r en start. En annan Ă€r att presentera verkligheten precis sĂ„ komplex som den Ă€r, bĂ„de vad gĂ€ller negativ och positiv utveckling, och inte mĂ„la Sverige i mörkare fĂ€rger Ă€n vad som Ă€r motiverat. Jag fick sĂ„ sent som i torsdags frĂ„gan frĂ„n en fransk journalist om varför medias beskrivning av situationen i landet Ă€r sĂ„ svart, nĂ€r Sverige med de flesta mĂ„tt mĂ€tt ligger i toppen i internationella jĂ€mförelser.
Dessutom finns ett annat vĂ€gval, som inte Ă€r en lösning: Skruva tillbaka klockan, försöka knuffa grupper ut i marginalen, och inbilla sig att man dĂ€rmed gör majoriteten â ibland kallad folket â nöjd.
För nÀr vi diskuterar minoriteters rÀttigheter fÄr vi aldrig glömma att det Àr dÀrifrÄn vi kommer. FrÄn en tid nÀr olika mÀnniskor hade olika rÀttigheter, baserade pÄ kön, etnicitet, religiös tillhörighet och sexuell lÀggning, och att det mÄnga kÀmpade för inte var sÀrskilda rÀttigheter, utan lika rÀttigheter, eftersom rÀttigheter inte blir mindre ju fler som delar dem.
Trots det Ă€r minoriteters rĂ€ttigheter per definition hotade. De riskerar alltid att fĂ„ stryka pĂ„ foten om opinionen svĂ€nger, med hĂ€nvisning till âfolkviljanâ.
Det Àr en av anledningarna till att mÄnga i samhÀllsdebatten reagerar starkt nÀr en mindre grupp nekas nÄgot som andra fÄr och vill att allas perspektiv ska belysas. Det handlar inte om att vÀrna sÀrintressen, utan om att slÄ vakt om principen om lika rÀttigheter för alla.