Janssons myter: om torg, tåg, badhus

Jimmy Jansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, ogillar ledarsidans kritik mot honom.

Signerat av Alex Voronov2016-08-17 05:02
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Därför uppmanar han Eskilstunaborna att inte prenumerera på tidningen. Om det berättas i dag på nyhetsplats, där även chefredaktör Eva Burman kommenterar saken i en krönika.

Jansson skriver att ledarsidan försöker kväva debatten. Det gör vi inte, eftersom vi varken kan eller vill det. Vi kommenterar och driver opinion. Ofta kritiserar vi folkvalda. Så måste det vara.

Politiker av det auktoritära slaget framställer däremot gärna sig själva som offer för åsiktsförtryck, och i allians med haverister underblåser de misstänksamhet mot medier. Är det sådant Jimmy Jansson vill ägna sig åt?

Men låt mig bemöta några av de påståenden som han gör i inlägget på sin Facebooksida.

Jansson skriver att tidningen motarbetade Svealandsbanan. Det är inte sant. Ledarsidan tog ställning för en sådan tågförbindelse långt innan Socialdemokraterna i Eskilstuna gjorde det, alltså redan när idén lanserades på 1980-talet av riksdagsledamoten Kjell Johansson (FP) från Mariefred. Den ursprungliga tanken var en tågbana runt Mälaren, men det blev under resans gång två linjer i öst-västlig riktning, en norr om och en söder om sjön, där den södra kom att kallas Svealandsbanan. Ledarsidans stöd för en direktlinje från Eskilstuna till Stockholm var hur som helst obrutet.

Jansson hävdar att tidningen var mot ombyggnaden av Fristadstorget. Det är inte sant. Tvärtom drev ledarsidan på för ett nytt torg flera år innan spaden sattes i marken. Bland annat ville vi att det tidigare torgförslaget, Flow, skulle genomföras och att byggarbetet skulle göras under finanskrisen 2008-2009 när byggkostnaderna var låga.

Däremot var och är vi kritiska till att det nya Fristadstorget, som förvisso är ett lyft jämfört med det gamla, har blivit i allt väsentligt ett sommartorg i ett vinterland, utan skydd mot vind, kyla och regn. Det riskerar därför att vara ödsligt stora delar av året. Den kritiken är något annat än att vara mot ett nytt torg.

Jansson påstår att tidningen var mot badhuset. Inte heller det är sant. Vi har alltid varit för ett nytt badhus alternativt en grundlig renovering och upprustning av det gamla. Debatten har handlat om prislappen, där den beslutade blev för hög enligt vår mening, och om placeringen, där Socialdemokraterna länge ville förlägga ett nytt badhus till Parken Zoo.

När det gäller större byggprojekt har vårt budskap alltid varit: Bygg billigare och smartare men bygg likväl. Under tiden som Eskilstunas politiska ledning fegade, drog ner på investeringarna under finanskrisen och helt kastade bort mandatperioden 2006-2010.

Jansson skriver även att ledarsidan blundar för att tågen på Svealandsbanan snart blir fler. Inte alls. Vi har skrivit om det många gånger. Det är naturligt, särskilt då den upphandlingsmodell på Svealandsbanan som ger fler tåg och bryter SJ:s maktställning förespråkades av ledarredaktionen fem år innan regionens politiker bestämde sig för den.

Däremot blir det problem för snabbheten på Svealandsbanan om tågen, ifall passagerarflyget på Kjula flygplats mot förmodan blir verklighet, måste svänga upp mot Kjula innan de fortsätter mot Strängnäs eller Eskilstuna. Med den lösningen kan fler tåg bli färre för den som vill ha snabb pendling.

Rättelse: Kjell Johansson (FP) drev visserligen tågfrågan mycket hårt på 80-talet och det var då som ledarsidan fångade upp den. Men han var inte först med att kräva en direkförbindelse med tåg till Stockholm. Det lades motioner om detta samtidigt och före Johansson av bland annat sörmländska riksdagsledamöter från S och M.

Läs mer om