Alkohol kan även skada ditt rykte

Gästkrönika av Maj-Lis Lööw
annons

Ska man skriva en krönika om alkohol under dessa dagar så går det liksom inte att gå förbi den sista tidens snackis.

Det här är en krönika. Det är skribentens åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Eskilstuna-Kuriren och Strengnäs Tidning med journalistik.

Ja, ni vet vad jag tänker på. Någon drack för mycket och gjorde bort sig på en fest.

Det är, som några har försökt släta över med, inte första gången det har hänt. Det är förvisso sant, det måste finnas hur många exempel som helst. Men när drevet går så handlar det i hög grad om vem det var och om hur det skedde. Att man är en aktad och omtyckt person hjälper plötsligt inte ett dugg, speciellt inte om man tycks ha rumlat om ordentligt. Tvärt om, snackisen blir större och skämsfaktorn också.

Är man politiker så sitter snubbeltråden extra lågt. Inga namn, men det finns en lång rad exempel på senare år på överkonsumtion av alkohol som betytt krogbråk och promille bakom ratten och som utlöst många tuffa gatlopp i media

I en del fall har det betytt omedelbar avgång. Det nu aktuella fallet skiljer ut sig med en del pikanta inslag av sex och kvinnoförakt, även om det bara är så kallade andrahandsuppgifter. Förstahandsuppgiften, det vill säga från förövaren själv, är bara ”olämpligt uppträdande”. Att det har sin upprinnelse i en rejäl fylla är min egen teori.

Och jag suckar. Lär dom sig aldrig?

Men det sägs att en del ändå gjort det. Jag såg för en tid sedan en teori om att en av flera anledningar till att alkoholkonsumtionen sakta går ner, och att bråk och våld i och kring kroglivet minskat, är att man inte vill göra bort sig och bli uthängd på sociala medier nu när alla har en filmkamera i mobilen.

I så fall en oväntad men positiv effekt.

Men som sagt. En del lär sig aldrig. Precis när jag hörde den första nyheten om den senaste skandalen föll min blick på en av de där vita textrutorna som är obligatoriska under spritreklamen i tidningarna.

Ni vet, där det står att alkohol under graviditeten kan skada barnet, orsaka arbetsplatsolyckor och så vidare. Det finns ett tiotal förslag till texter som är framtagna av annonsörerna och alkoholproducenterna. Sedan vet jag inte vem som väljer text för respektive annons.

Den ruta jag just då fick syn på var ”alkohol kan skada din hälsa”, och jag sade högt för mig själv ”alkohol kan skada ditt rykte”.

Varsågod, ni får tipset till en ny text alldeles gratis. Fast inte vet jag om det skulle kunna rädda någon från den mänskliga tragedi som det trots allt innebär att förlora sin heder.

Sist i denna sensommarkrönika ett ytterligare varningens ord: En av de föreslagna texterna till rutorna under alkoholreklamen lyder ”Hälften av alla som drunknar har alkohol i blodet”.

I dag ser jag ytterligare en nyhet om en drunknad man. Jag vet inte under vilka omständigheter det hände. Jag vet bara att de flesta som drunknar är vuxna män som överskattat sin simförmåga, har varit utan flytväst eller har druckit alkohol.

Ofta alla tre på en gång, fel, fel, fel. Lär dom sig aldrig?

Maj-Lis Lööw är tidigare statsråd (S) och verksam inom nykterhetsrörelsen.

Läs mer om dessa ämnen

AlkoholKrogarKrönikaRattfylleri
annons

Mest delat denna vecka