• Söndagkvällens konsert till 100-årsminnet av jazztrumpetaren Dizzy Gillespie i Thomas Arena innehöll stora portioner spelglädje från några av Sveriges bästa jazzmusiker med trumpetaren Peter Asplund och saxofonisten Per ”Texas” Johansson i spetsen.
  • Dizzy Gillespie år 1947. Foto:
1/

Gillespie hyllades med svängig jazzkväll

Recension

När kapellmästare Mats Engström tog ett djupt andetag och vevade igång sin svartklädda blåssektion med några enkla handrörelser hade musikerna publiken i ett järngrepp från första stund.

Tonerna till den argentinske pianisten och tonsättaren Lalo Schifrins svängiga svit ”Gillespiana”, förevigad på skiva 1960 av Gillespie, ingjöt en njutbar känsla av det förgångna. Schifrins jazz, skriven för stora släpiga blåssektioner, är kanske mest känd som filmmusik i amerikanska snutfilmer från 1960- och 70-talet (tänk ”Bullitt” och ”Dirty Harry”).

Bäst i Gillespiana-sviten var mittsektionen ”Panamericana” med sina latinska rytmer, de våldsamma kasten, blåseruptionerna och det hysteriska tempot som fick hela Uppsala storband att likna ett svettstånkande skenande ånglok.

Showens andra avdelning var mer varierad, på gott och ont. Där infann sig både sprittande lekfullhet och kanske en aning pliktleverans av gamla klassiker som publiken väntat sig att få höra.

Blueslåten ”Emanon” gav genast en mossig känsla av rökig jazzklubb och saknade helt det uppjagade tempot man fått sig injicerat efter Schifrin-sviten i första avdelningen.

En kul överraskning bjöd Peter Asplund på då han sjöng smäktande vackert och amerikanskt i ”Oh Shoobe Doobe” samtidigt som han fick riva av ett trumpetsolo.

Här är låtarna som spelades:

Första avdelningen:

Gillespiana (Lalo Schifrin)

1) Prelude (övriga solister: Adam)

2) Blues (övriga solister: Fredrik, Adam)

3) Panamericana (övriga solister: Adam)

4) Africana

5) Toccata (övriga solister: Adam, Axel, Johan)

Andra avdelningen:

Emanon

Oh Shoobe Doobe

Round Midnight

Birk’s Works

A Night in Tunisia

Con Alma

Manteca

”Round Midnight” gjorde att man såg en gammal svartvit gangsterfilm framför sig och en sömnig storstadskänsla, fjärran från lilla Strängnäs, förtrollade lokalen. Bäst funkade scenshowen i stycken som dessa, då självupptagna solister och storbandets kollektiva ljudvägg drog jämnt.

Men andra avdelningen var som sagt aningen spretig och därmed ojämn, utan att för den skull vara ett sämre hantverk. Tvärtom. Att några av Sveriges bästa jazzmusiker står på scenen i vår lilla stad är bara att tacka och bocka för.

Afro-Kubansk jazz blev det i den kanske mesta klassikern av dem alla, ”A Night in Tunisia” där också det största jublet från publiken infann sig.

Och efter det lugna och sömniga kvintettstycket ”Con Alma” var det dags för den maffiga finalen med ”Manteca”, en frustande krafturladdning där alla fick glänsa och brösta upp sig, från slagverkare till solister.

Resultatet lät inte heller vänta på sig från publiken: Stående ovationer. Vad annat kan man vänta sig av en sådan line-up som denna kväll erbjöd Strängnäs med omnejd.

Musik

A Tribute to Dizzy Gillespie

Uppsala storband med kapellmästare Mats Engström, solisterna Peter Asplund (trumpet) och Per ”Texas” Johansson (klarinett och saxofon).

Band: Adam Forkelid (piano), Fredrik Jonsson (bas), Axel Fagerberg (percussion), Johan Löfcrantz Ramsay (trummor).

Thomas Arena, Strängnäs.

Längd: 2 timmar och 30 minuter.

Läs också

( 15 st )

Läs mer om dessa ämnen

Kultur/NöjeMusik
Relaterat