Tom Hardy är dyster i "Taboo". Foto:

Gravallvar är det som gäller nu

Tv-seriekrönika

Den amerikanske presidenten gör ständiga utfall mot det fria ordet och Sverigedemokraterna föreslår angiveri-lagar. När verkligheten hela tiden överträffar dikten och sådant som man för tio år sedan skulle ha betraktat som satiriska skämt visar sig ha blivit en obehaglig verklighet - vad ska man då ta till när man vill ägna sig åt eskapismen som tv-seriernas värld erbjuder? Gravallvar förstås.

Bortsett från några skruvade komedier som "Barry" (HBO-serie om deprimerad yrkesmördare som skriver in sig på en teaterskola i Hollywood - väldigt rolig!) och "Veep", känns det som om det är slutskämtat i tv-serierna just nu. "Game of Thrones", "Taboo", "Westworld", "The Alienist" och "The Handmaids Tale" är några exempel på stora och bokstavligen tunga serier som gjort succé de senaste åren. Det är dystert för det mesta, men det kan faktiskt vara minst lika underhållande som humor.

Ta till exempel "The Alienist" som nyligen släpptes i sin helhet på Netflix. Den handlar om en grupp nytänkare inom polisväsendet, psykiatrin och journalistiken i New York år 1896. Under tio 50-minuters avsnitt dras det knappt på munnen en enda gång och tragedier, förtryck, våld och fattigdom dominerar varje scen. Ändå erbjuder serien både verklighetsflykt, och tröst och en känsla av välbefinnande. Mänskligheten har utvecklats och det har i alla tider funnits personer som drivit på utvecklingen i en mer human riktning - trots att de motarbetats och drabbats av bakslag.

Vill man ändå gapskratta kan man alltid slå på "Billions" (tredje säsongen visas just nu på HBO Nordic). I ett av de senaste avsnitten får man bland annat se hur Wagner bjuder sin chef Bob Axelrod på en exklusiv fågelrätt för att han ska få njuta ordentligt innan han eventuellt kastas i fängelse. Stor humor!

Läs också

( 4 st )

Läs mer om dessa ämnen

Kultur och nöjeKrönikaTv
Relaterat