Föräldralösa och på flykt undan fattigvården. Foto:

Gullspira en riktig höjdpunkt

Eskilstuna

Fem föräldralösa barn på flykt undan fattigvården. Hunger, höga fjäll och rytande snöstorm. Och så Gullspira på det - en talande get som både drar släden och funkar som berättarröst.

Teater Västernorrlands uppsättning av "Barnen från Frostmofjällen" gästspelade på Eskilstuna teater under Folk och Kultur och utgjorde ett av konventets verkliga höjdpunkter, även om det förstås är omöjligt att ta ett rättvist grepp på fyra fullspäckade dagar präglade av stor frustration: För vem är människa att hinna gå på allt som verkar intressant?

Torsdagskvällens nedslag på Laura Fitinghoffs 110 år gamla berättelse var iallafall en hit. Premiären stod så sent som i december 2017 på Sundsvalls teater och därutöver har uppsättningen också spelats i Sollefteå, där författaren Fitinghoff för övrigt föddes 1848. "Barnen från Frostmofjället" räknas som den första realistiska svenska barnboken och har vid det här laget gjort djupa intryck på flerfaldiga generationer av barn. Vuxna också. Teater Västernorrlands version har plussats på med sång, musik, humor och dessutom en radda anspelningar till vår egen tid. Det fina i kråksången är dock att detta inte skrivs oss på näsan utan var och en kan själv sköta associerandet till sådant som ligger nära till hands, som, säg, ensamkommande och andra utsatta barn.

Gullspira är en given favorit. Klok, rolig och ständigt bräkande håller hon humöret uppe på den lilla utsatta barnaskaran. Bara hundar och vargar kan rubba henne en smula, men bara en kort stund, sen är hon på banan igen.

På fredagen ramlades det så in på "Dirigent" där Merete Ellegaard berättade om Kultur i Västs satsning på kurser i dirigering för kvinnor.

— Vi vill utmana stereotypen av en maestro och ge unga musiker en grund att stå på så att de vågar söka sig vidare till dirigentutbildningen. Förebilderna är få och har man aldrig sett en kvinna dirigera en orkester är det ett stort steg bara att våga säga högt: "Jag vill bli dirigent".

På andra sidan ån spelade Busbandet från Kultur i Halland soul och funk i sitt program "Jorden runt på 10 låtar" för skolelever från Eskilstuna och en stund senare redogjorde projektet Ung kultur för sina försök att utmana den urbana normen med olika typer av kulturprojekt på landsbygden.

Musikern Samantha Olanders har för sin del återvänt hem till Järvsö efter studier på annat håll och försöker nu förlika sig med bilden av sig själv som en som flyttat tillbaka hem igen.

— Som ung får man ofta försvara att man bor på landsbygden och det var bland annat varför det är så vi ville undersöka med hjälp av projektet.

Kan en konstnär också vara entreprenör? var frågeställningen under fredagslunchen på Munktell Science Park.

— Om man inte vill driva företag, vad är då alternativet, undrade en frågeställare medan Tuomo Haapala, musiker och konstnär, menade att det är oroväckande att alltmer energi numera läggs ned på att lära ut entreprenörskap på olika typer av konstnärsutbildningar:

— Att skapa tar tid. Jag börjar bli orolig för att företagandet tar över.

TEATER

Barnen från Frostmofjället

av Laura Fitinghoff

Dramatisering: Mats Kjelbye

Regi: Dennis Sandin

På scenen: Mira Andersson, Åke Arvidsson, Kristoffer Berglund, Gisela Nilsson, Alva Pettersson, Natalie Sundelin, Helena Svartling, Victor Wigardt.

Produktion: Teater Västernorrland'

Läs mer om dessa ämnen

Folk och Kultur