The Why Oh Why's framstår som blaserade på scenen men bygger upp en laddning som kan försätta en kräsen rockpublik i eufori, skriver vår recensent som såg bandet på Debaser Strand i Stockholm på fredagen. Foto:

Mörkare och tyngre Why Oh Why's

Recension

The Why Oh Why's självbetitlade debutalbum framstår som ett av de bästa svenska rocksläppen i fjol. Bandet fortsätter också att visa sin styrka som liveband.

På fredagen gjorde The Why Oh Why's en spelning på en av Stockholms större musikscener, Debaser Strand, där Flensbandet fått uppgiften att supporta det återförenade 00-talsbandet Captain Murphy.

I inspelad form levererar The Why Oh Why's lättlyssnad, blaserad och uppkäftig garagerock med influenser av punk.

Live låter allt mörkare och tyngre, men fortfarande skenbart uttryckslöst.

Sångaren och gitarristen Alexander Petrini-Månsson levererar inga mellansnack, han interagerar inte alls med den växande folksamlingen framför scenen. Ändå lyckas han tillsammans med de andra i bandet bygga upp ett kraftfält och suger in publiken i sin krets.

Därinne erfar man allt det som ryms i musiken. Timmarna i replokalen, festerna, tjafset, tjejerna, de tappade mobilerna, de icke fungerande bankkorten, pizzorna på söndagarna, drömmarna om rockstjärnelivet - helt enkelt småstadens tristess i koncentrat.

Att allt sker under ytan för tankarna till klassiska kärleksromaner som Jane Austens "Stolthet och fördom". Det som kännetecknar de allra starkaste kärlekshistorierna i romanernas och filmernas världar är ju sällan de expressiva uttrycken för kärlek - kyssen i det lyckliga slutet eller de rasande uppgörelserna i familjen.

Det som fångar publiken är i stället undertryckta känslor som bara anas i gester och kommentarer.

Vad har detta att göra med rockbandet The Why Oh Why’s spelning på Debaser Strand i Stockholm på fredagen? Kanske ingenting.

The Why Oh Why’s friar ju som sagt inte till någon, och vardagen i arbetarstaden Flen 2019 är fjärran den brittiska aristokratins liv i 1700-talets England.

The Why Oh Why's sitter ju inte som Mr Darcy och Elizabeth Bennet hopplöst fast i några konventioner. I stället har bandet ett respektlöst förhållningssätt till garagerocken, vilket gör att deras sound inte känns konservativt eller klyschigt.

På Debaser Strand spelade The Why Oh Why's huvudsakligen material från sitt album, men även ett par nya låtar.

Även om ljudet kunde ha varit bättre visade The Why Oh Why's att de har förmågan att försätta även en kräsen rockpublik i eufori.

Musik

The Why Oh Why’s

Alexander Petrini-Månsson, sång, gitarr

Christian Marosfvalvi, gitarr

Fredrik Ibsen, bas

Sebastian Petrini-Månsson, trummor, sång

Debaser Strand, Stockholm

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

FlenKonsertKultur/NöjeMusikrecension
Relaterat