Utställningen möter besökaren redan på gräsmattan utanför konsthallen i form av skulpturen "The big dna". Just dna-molekyler är något som intresserar Ian Newbery. Inte bara för att de rymmer den genetiska koden och ger lika många svar om mänskligt liv som den väcker frågor, utan även för att den har en spiralform. Urformen som ständigt återkommer i Ian Newberys arbeten.

Han pekar på en annan skulptur som inspirerats av vår galax, Vintergatan.

- Den har också en spiralform, fast den är 100 000 ljusår bred, säger Ian Newbery.

Artikelbild

| Från ett håll ser den ut som en bumling, men går man runt dyker nya former upp.

Ian Newberys skulpturer återfinns i många offentliga miljöer, ofta i form av monumentala verk i sten, i urformer som för tankarna till universum, livets uppkomst, tidens gång och andra existentiella frågor.

I Katrineholms konsthall visar Ian Newbery många verk skapade i trä, textil, stål och av fynd från skog, skrotgårdar och loppisar. Han arbetar mycket med kontraster mellan mjukt och hårt och låter komplementfärger möta varandra.

- Jag jobbar mycket med typiskt manliga material och vill försöka få in det kvinnliga, säger Newbery.

Många verk är alldeles nya. Andra har följt honom under hela hans konstnärsliv - som "Mother of mothers" som vuxit fram under 35 år.

Artikelbild

| The mother of mothers har hängt med länge.

Den stora snidande skulpturen "Nebula" dominerar utställningen. Den har Ian Newbery arbetat med i ungefär 6-7 år, och verket förändras och utvecklas under hand. Inuti den ihåliga stocken finns meddelanden från konstnären och på den ringlar kedjor av ord, hämtade ur Ian Newberys dagböcker. Under en utställning lossnade ett stort stycke och nu har Ian Newbery sammanfogat delarna med en väv av trådar i olika färger.

- Temat i utställningen är litegrann tiden - det tar lång tid att arbeta i trä, och jag är inte samma människa som när jag började med den.