De rannsakar influencers: "Branschen Àr ogranskad"

Yasmine Winberg frÄn Eskilstuna och kollegan Julia Lundin granskar influencers i ny bok. "LÄter vi branschen vara ogranskad blir det farligt", sÀger hon.

Redaktörerna Yasmine Winberg och Julia Lundin granskar den problematiska influencerbranschen i ny bok.

Redaktörerna Yasmine Winberg och Julia Lundin granskar den problematiska influencerbranschen i ny bok.

Foto: Jessica Segerberg

Kultur2020-09-19 18:40

I fjol vann Yasmine Winberg och kollegan Julia Lundin Tidsskriftspriset för sin granskning av influencers för branschtidningen ResumĂ©. Det som kanske fĂ„tt allra störst genomslag var nĂ€r duon anmĂ€lde 14 influencers och 16 inlĂ€gg till sjĂ€lvsaneringsorganet Reklamobudsmannen. DĂ€r ungefĂ€r hĂ€lften av dem senare blev fĂ€llda för smygreklam. 

Nu Ă€r parhĂ€starna aktuella med nya boken "Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier" dĂ€r de undersöker hur samhĂ€llet pĂ„verkas av den mĂ„ngmiljardindustri som vĂ€xt fram under de senaste 15 Ă„ren. 

– Vi lyfte pĂ„ en sten och insĂ„g att ingen hade kollat dĂ€r. Allt kĂ€ndes vĂ€ldigt ogranskat sĂ„ vi började diskutera makten som influencers har i relation till deras följare men ocksĂ„ annonsörernas roll i det hela, sĂ€ger Yasmine Winberg. 

Sociala medie-industrin och dĂ€rtill influencers Ă€r fortfarande relativt nya fenomen. Den som i Sverige lade grunden till influencerbranschen menar mĂ„nga Ă€r Isabella Löwengrip som med bloggen Blondinbella som hon startade 2005. Snabbspolar vi till dagens sociala pĂ„verkare har flera svenska sociala medie-profiler större följarbaser Ă€n traditionella medier. 

Skillnaden Àr bara att traditionella medier Àmnar att belysa alla olika sidor med en ansvarig utgivare som fÄr stÄ till svars. En influencer med flera miljoner följare har inte samma riktlinjer att förhÄlla sig till. DÀrtill Àr det bara konsumentverket som med fÄ resurser granskar dem, berÀttar Yasmine Winberg.

Isabella Löwengrip menar mÄnga Àr personen som lade grunden till den svenska influencerbranschen.
Isabella Löwengrip menar mÄnga Àr personen som lade grunden till den svenska influencerbranschen.

– Jag tror inte att influencers vill vara farliga. Men om man lĂ„ter branschen vara helt ogranskad och lĂ„ta dem köra pĂ„ som de vill kan det bli farligt. Det Ă€r ett samhĂ€llsproblem dĂ€r en massa olika aktörer borde klivit in tidigare. Det Ă€r ocksĂ„ annonsörer som lĂ„ter saker glida igenom som inte borde kommit ut, sĂ€ger hon. 

Det största problemet Ă€r filterbubblorna, berĂ€ttar Yasmine Winberg. Det innebĂ€r att anvĂ€ndare pĂ„ sociala medier fĂ„r skrĂ€ddarsydda resultat i sina flöden. NĂ„got ocksĂ„ resulterar i en skrĂ€ddarsydd vĂ€rldsbild. 

– Massor av studier visar att barn tillbringar extremt mycket tid pĂ„ sociala medier. Alla har ju sina egna flöden sĂ„ det Ă€r omöjligt att se allt som hĂ€nder. Nu nĂ€r hela influencerbranschen varit ogranskad har de bĂ„de kunnat bryta mot lagen och fyllt sociala medier med etiskt tveksamma samarbeten, som att exempelvis ge ut rabattkoder pĂ„ botoxbehandlingar som barn kan ta del av, sĂ€ger hon. 

I och med filterbubblorna och den ökade anvĂ€ndningen av sociala medier som nyhetskĂ€llor fĂ„r Ă€ven det influencers sĂ€ger i sina kanaler stort genomslag. Exempel pĂ„ det var i början av coronapandemin nĂ€r flera sociala pĂ„verkare kritiserades för att ha spridit desinformation. 

DĂ€ribland skrev youtubern och bloggaren Margaux Dietz att hon hade inside-information frĂ„n "Smittskyddsinstitutet" om att Sverige skulle hamna i karantĂ€n och uppmanade alla att gĂ„ och bunkra upp för att kaoset snart skulle "börja pĂ„ riktigt". 

– Det exemplet talar ju för sig sjĂ€lv. Vi hade ju problem med att saker och ting tog slut och mĂ€nniskor fick panik, sĂ€ger Yasmine Winberg. 

Författaren hoppas pĂ„ att boken lyfter problematiken kring framvĂ€xten av ett helt nytt medielandskap. Men ResumĂ© Insikts granskningar inom omrĂ„det och inte minst Göteborgspostens initiativ att anstĂ€llda en influencer-reporter visar att bollen redan Ă€r i rullning.  

Boken "Badfluence?"

"Badfluence?" Àr en bok som undersöker hur samhÀllet pÄverkas av den miljardindustri som vÀxt fram de senaste 15 Ären. Med hjÀlp av forskare, experter och influencers sjÀlva avtecknar de prisbelönta journalisterna Julia Lundin och Yasmine Winberg en vÀrld av halvsanningar, bluffsiffror och smygreklam.

Boken slÀpptes den 15 september.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!