I fjol vann Yasmine Winberg och kollegan Julia Lundin Tidsskriftspriset för sin granskning av influencers för branschtidningen Resumé. Det som kanske fÄtt allra störst genomslag var nÀr duon anmÀlde 14 influencers och 16 inlÀgg till sjÀlvsaneringsorganet Reklamobudsmannen. DÀr ungefÀr hÀlften av dem senare blev fÀllda för smygreklam.
Nu Àr parhÀstarna aktuella med nya boken "Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier" dÀr de undersöker hur samhÀllet pÄverkas av den mÄngmiljardindustri som vÀxt fram under de senaste 15 Ären.
â Vi lyfte pĂ„ en sten och insĂ„g att ingen hade kollat dĂ€r. Allt kĂ€ndes vĂ€ldigt ogranskat sĂ„ vi började diskutera makten som influencers har i relation till deras följare men ocksĂ„ annonsörernas roll i det hela, sĂ€ger Yasmine Winberg.
Sociala medie-industrin och dÀrtill influencers Àr fortfarande relativt nya fenomen. Den som i Sverige lade grunden till influencerbranschen menar mÄnga Àr Isabella Löwengrip som med bloggen Blondinbella som hon startade 2005. Snabbspolar vi till dagens sociala pÄverkare har flera svenska sociala medie-profiler större följarbaser Àn traditionella medier.
Skillnaden Àr bara att traditionella medier Àmnar att belysa alla olika sidor med en ansvarig utgivare som fÄr stÄ till svars. En influencer med flera miljoner följare har inte samma riktlinjer att förhÄlla sig till. DÀrtill Àr det bara konsumentverket som med fÄ resurser granskar dem, berÀttar Yasmine Winberg.
â Jag tror inte att influencers vill vara farliga. Men om man lĂ„ter branschen vara helt ogranskad och lĂ„ta dem köra pĂ„ som de vill kan det bli farligt. Det Ă€r ett samhĂ€llsproblem dĂ€r en massa olika aktörer borde klivit in tidigare. Det Ă€r ocksĂ„ annonsörer som lĂ„ter saker glida igenom som inte borde kommit ut, sĂ€ger hon.
Det största problemet Àr filterbubblorna, berÀttar Yasmine Winberg. Det innebÀr att anvÀndare pÄ sociala medier fÄr skrÀddarsydda resultat i sina flöden. NÄgot ocksÄ resulterar i en skrÀddarsydd vÀrldsbild.
â Massor av studier visar att barn tillbringar extremt mycket tid pĂ„ sociala medier. Alla har ju sina egna flöden sĂ„ det Ă€r omöjligt att se allt som hĂ€nder. Nu nĂ€r hela influencerbranschen varit ogranskad har de bĂ„de kunnat bryta mot lagen och fyllt sociala medier med etiskt tveksamma samarbeten, som att exempelvis ge ut rabattkoder pĂ„ botoxbehandlingar som barn kan ta del av, sĂ€ger hon.
I och med filterbubblorna och den ökade anvÀndningen av sociala medier som nyhetskÀllor fÄr Àven det influencers sÀger i sina kanaler stort genomslag. Exempel pÄ det var i början av coronapandemin nÀr flera sociala pÄverkare kritiserades för att ha spridit desinformation.
DÀribland skrev youtubern och bloggaren Margaux Dietz att hon hade inside-information frÄn "Smittskyddsinstitutet" om att Sverige skulle hamna i karantÀn och uppmanade alla att gÄ och bunkra upp för att kaoset snart skulle "börja pÄ riktigt".
â Det exemplet talar ju för sig sjĂ€lv. Vi hade ju problem med att saker och ting tog slut och mĂ€nniskor fick panik, sĂ€ger Yasmine Winberg.
Författaren hoppas pÄ att boken lyfter problematiken kring framvÀxten av ett helt nytt medielandskap. Men Resumé Insikts granskningar inom omrÄdet och inte minst Göteborgspostens initiativ att anstÀllda en influencer-reporter visar att bollen redan Àr i rullning.