Gymma hjärnan på museet

Megamind är namnet på Tekniska museets största satsning någonsin. Eskilstunabon Peter Skogh utnämndes för två veckor sedan till chef för museet på Norra Djurgården i Stockholm.

Kultur2015-10-24 01:00

– Megamind bygger på den allra senaste hjärnforskningen och betonar vikten av att upptäcka och prova sig fram liksom sambandet mellan teknik, konst och kreativitet, säger Peter Skogh. Vårt uppdrag är att stimulera intresset för naturvetenskap och teknik. Och Megamind ger besökarna en verklig chans att gymma hjärnan!.

Med 43 interaktiva installationer på 2 000 kvadratmeter och en budget på 80 miljoner kronor är Megamind Tekniska museets största utställning någonsin. Merparten av innehållet är helt nytt och grundar sig på högaktuell vetenskap.

– Med alla de utmaningar Sverige står inför har teknik och naturvetenskap aldrig varit viktigare än dag. Samtidigt är det de ämnen som skolan lyckats sämst med. Det vill vi vara med och ändra på genom att väcka nyfikenhet på teknik. Och särskilt då hos barn och ungdomar, säger Peter Skogh som själv gick naturvetenskaplig linje på Rinmangymnasiet i Eskilstuna.

– Men sedan läste jag ekonomi med inriktning mot marknadsföring i Uppsala och började arbeta på Scania i Södertälje.

Under sina år på lastbilsjätten jobbade han i en rad länder i Europa, bland annat som marknadsansvarig för Jugoslavien och Storbritannien och marknadsutvecklingschef i Tjeckien.

– Efter elva år gjorde jag ett lappkast. Kriget på Balkan hade gjort intryck. Historia och etnicitet användes för att skapa konflikt. Jag har alltid haft ett stort samhällsintresse och kände att det var dags att göra någonting annat, att bidra med min erfarenhet från näringslivet.

Han sökte och fick tjänsten som marknadsförings- och kommunikationschef på Världskulturmuseerna. I konceptet ingår de tre Stockholmsbaserade museerna Östasiatiska, Etnografiska och Medelhavsmuseet samt Världskulturmuseet i Göteborg – som då skulle byggas.

– De letade efter folk som inte nödvändigtvis hade sin bakgrund i museivärlden och som kunde komma med nya perspektiv. Arbetet handlade mycket om att bygga en ny organisation och öka besöksfrekvensen. Det gjorde vi också, med fantastiska 500 procent.

Efter det startade Peter Skogh konsultfirma och hade för avsikt att vara sin egen. Ett av de första uppdragen kom från Tekniska museet i Stockholm som behövde hjälp med marknadsstrategin inför storsatsningen Megamind.

– Det ledde till en anställning igen, nu som publikchef på museet.

Det var för drygt två år sedan – och i dagarna utnämndes han alltså till museidirektör.

Megaminds design har skapats av den franske arkitekten Albert France La Nord.

–Vi valde en designer som aldrig tidigare inrett ett museum eftersom vi ville ha en mer konstnärlig estetik för att betona att teknik, sinnlighet och kreativitet hänger ihop, säger Peter Skogh som gärna går på museum också på sin fritid:

–Museer lyckas ofta sätta fingret på relevanta frågor för vår tid. Viktiga platser där vi möts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!