NÀr Per Hammarström sjÀlv ska sÀtta ord pÄ vad som kÀnnetecknar hans konstnÀrskap Àr det kombinationen av de organiska formerna och glasyrerna han lyfter fram. Hans keramik Àr fÀrgstark, det Àr mycket blÄtt, grönt och inte minst turkost, som Àr favoritfÀrgen.
â Jag har nĂ€stan alltid arbetat med starka fĂ€rger, eller med blankt och matt, sĂ„ det blir lite levande, sĂ€ger Per Hammarström nĂ€r Gotlands Allehanda trĂ€ffar honom i den nĂ€stan nybyggda studion i Hejnum, dit han och makan flyttade 2017.
Studion har han ritat sjÀlv och kunnat anpassa efter flödet i keramiktillverkningen, i stÀllet för som tidigare behöva anpassa sig efter de lokaler han arbetat i.
I över 40 Är har Per Hammarström arbetat som keramiker och grunderna lÀrde han sig i en keramikverkstad i Blackeberg i Stockholm.
â Jag tittade pĂ„ han som jobbade och sĂ„ försökte jag göra likadant. Jag satt pĂ„ kvĂ€llarna och övade, sĂ€ger Per Hammarström, som efter nĂ„got Ă„r sökte sig vidare till den anrika porslinsfabriken i Gustavsberg.
DÀr började han som assistent Ät den kÀnda formgivaren Stig Lindberg.
â Han ritade en förlaga eller stĂ€llde en pjĂ€s framför en och sa: âSĂ„dana hĂ€r vill jag ha tio stycken av.â
Men det var under den strÀnge Berndt Friberg han verkligen fick lÀra sig hantverket.
â Lindberg var ju en duktig formgivare men Friberg hade koll pĂ„ hela resan. Han var en otroligt skicklig keramiker, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller hur man hanterar materialet och framför allt hans glasyrer, sĂ€ger Per Hammarström och fortsĂ€tter:
â Men det skulle vara pĂ„ hans sĂ€tt och inget annat. Jag kanske hade gjort 20 pjĂ€ser av nĂ„got och dĂ„ kom Friberg och bara tryckte ner dem. Det var bara att börja om. Men man fick formsinnet och hittade fingrarna att göra de dĂ€r formerna.
Under den tid han var pÄ Gustavsberg utvecklade han sitt glasyrkunnande och efter sex Är kÀnde han sig redo att öppna en egen studio, nÄgot som hela tiden varit mÄlet.
Han och hustrun Marika funderade pÄ var de skulle slÄ sig ner och valet föll pÄ StrÀngnÀs. DÀr fanns hans syster och sÄ skulle gamla byggnader nÀra domkyrkan renoveras och göras till ett konst- och hantverkskvarter. Det var ocksÄ nÀra till bÄde Stockholm och bÄten till Gotland, och varför det var viktigt ska vi Äterkomma till.
Paret blev kvar i StrÀngnÀs till 2017.
â Vi köpte gamla biblioteket i stan och startade Keramikens hus. Det blev ett stort kulturhus med min verkstad, ett galleri och en restaurang. Det var som ett getingbo men samtidigt fantastiskt kul.
â Men med Ă„ren blev det lite jobbigt att hela tiden bli avbruten av folk. Jag kĂ€nde att jag inte kunde hĂ„lla pĂ„ hur lĂ€nge som helst.
Det blev nya funderingar över livsval och till slut enades han och Marika om att flytta till Gotland, till det lilla torp i Hejnum som de köpt. För Hejnum Àr Marikas hemtrakter och torpet hade hon Äkt förbi varje dag med skolbussen. Paret trÀffades pÄ Gotland nÀr Per pluggade pÄ fotolinjen pÄ folkhögskolan i Hemse pÄ 1970-talet.
Sedan flyttade han och Marika till Stockholm men det var svÄrt att fÄ jobb som fotoassistent och det var dÄ han hittade en annons frÄn verkstaden i Blackeberg.
â Sedan började ett helt nytt liv. En hel vĂ€rld öppnade sig och pĂ„ den resan Ă€r jag fortfarande, sĂ€ger Per Hammarström.
Det Ă€r en resa som Ă€r lite lugnare Ă€n de 10â15 timmar lĂ„nga arbetsdagarna i Keramikens hus.
â Jag har gĂ„tt ner i ett annat tempo, hĂ€r Ă€r det pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det kĂ€nns vĂ€ldigt tillfredsstĂ€llande, sĂ„ det kommer jag att fortsĂ€tta med. Men jag arbetar i stort sett varje dag. Jag gör en del bestĂ€llningar, gör nya modeller, provar nya former och nya glasyrer. Det Ă€r ett pĂ„gĂ„ende utvecklingsarbete.
Han arbetar nÀstan bara med porslinslera, ett material han tycker om för att det Àr vackert, vitt och gÄr att göra tunt.
Per Hammarström drejar allt han tillverkar, han gillar att de inte blir exakt lika varandra Àven om han gör en serie av nÄgot.
â Sedan kommer glasyrerna, det kan ju vara en fyra, fem olika glasyrer. Det Ă€r det som Ă€r spĂ€nnande tycker jag, att stĂ€ller man dem bredvid varandra sĂ„ ser man nyanser.
Han trivs bra med livet pÄ Gotland, Àven om han kan tycka att det Àr lite tyst ibland. Men kopplingen till fastlandet har han inte slÀppt helt, han och Marika har en lÀgenhet i à rsta dÀr Àven en av de tvÄ sönerna bor. DÀr kan han dock inte arbeta och dÄ börjar det klia i fingrarna.
â Det handlar om leran, den Ă€r sĂ„ fysisk, det sitter i fingrarna. Att fĂ„ arbeta med hĂ€nderna.