"Avatar" uppsving för 3D-filmen – men hur lĂ€nge?

NÀr 3D-filmerna slog igenom pÄ allvar för drygt tio Är sedan visades var och varannan film i formatet. Men biopubliken hade ett kortlivat intresse för specialglasögon. Nu ökar intresset igen men frÄgan Àr om den nyvunna entusiasmen efter den senaste Avatar-filmen kan blÄsa nytt liv i formatet

För att ta del av en 3D-upplevelse anvÀnds i dag speciella glasögon, antingen anaglyfglasögon, polariserande glasögon eller shutterglasögon. Arkivbild.

För att ta del av en 3D-upplevelse anvÀnds i dag speciella glasögon, antingen anaglyfglasögon, polariserande glasögon eller shutterglasögon. Arkivbild.

Foto: Bertil Ericson / TT

Film2022-12-30 10:00

I mitten pĂ„ december hade ”Avatar: the way of water” premiĂ€r och visas just nu över hela landet bĂ„de som vanlig film och i 3D. Peter Fornstam, vd för biografkedjan Svenska Bio och ordförande för Sveriges biografĂ€gareförbund, menar att 3D-formatet har blivit revitaliserat efter premiĂ€ren.

– James Cameron var ju den som fick fart pĂ„ det frĂ„n första början och det finns en viss förvĂ€ntan hos hans tittarskara. DĂ€rför kĂ€ndes det inte okej att inte kunna erbjuda filmen i 3D-format. Vi trodde först att det skulle vara en begrĂ€nsad skara som var intresserade men sĂ„ var det inte, sĂ€ger Peter Fornstam.

Uppsvinget syns, men Àr relativt blygsamt. Enligt Peter Fornstam visade siffrorna frÄn filmens första vecka att efterfrÄgan hos biopubliken för Avatar-filmen i 3D ligger pÄ cirka 25 procent i Sverige. I jÀmförelse kan sÀgas att siffran Àr ungefÀr 40 procent i Finland.

Intresset för 3D dalade snabbt

Tekniken för 3D-visning började komma redan i slutet av 1800-talet och den första kommersiella 3D-filmen var ”The power of love” hade premiĂ€r i Los Angeles pĂ„ 1920-talet.

Efter det har tekniken förstĂ„s bĂ„de förĂ€ndrats och förbĂ€ttrats och flera försök med 3D-teknik, inte bara i stora actionfilmer utan Ă€ven i dokumentĂ€rer, har gjorts genom Ă„ren. Det stora genombrottet för formatet kom dock 2009, nĂ€r James Cameron-regisserade ”Avatar” hade premiĂ€r.

– Det var en spĂ€nnande och teknisk innovation och för de filmer som gjordes med 3D i tankarna, som den första Avatar-filmen, var det en bra utveckling. Men sen fanns det filmer som inte var gjorda för det utan som konverterades om och det blev inte sĂ„ lyckat.

– DĂ„ avtog intresset och det har inte heller varit filmer som erbjudits i 3D pĂ„ ett antal Ă„r, förklarar Peter Fornstam.

Teknik som lurar hjÀrnan

SjÀlva tekniken bygger pÄ att lura hjÀrnan att omtolka och skapa ytterligare en dimension av en 2D-bild och till en början kombinerade man gröna och röda toner i projektionerna. Metoden kallas anaglyf och det var hÀr de klassiska 3D-glasögonen anvÀndes.

Metoden blev populÀr pÄ redan pÄ 1950-talet, men intresset dalade eftersom det var svÄrt att hÄlla de gröna och de röda bilderna synkade.

Tekniken i dag kallas polarisering och i stĂ€llet för olika fĂ€rgtoner anvĂ€nds antingen 3D-kameror med dubbelobjektiv eller linser med olika vinklar uppstĂ€llda pĂ„ samma avstĂ„nd som ett ögonpar. Ögonen ser tvĂ„ versioner av samma bild och hjĂ€rnan sĂ€tter ihop dem och bedömer dĂ„ avstĂ„nd och djup.

SpÄr en ljusare framtid

Peter Fornstam menar att 3D-formatet frÀmst Àr ett amerikanskt fenomen, dÀr bÄde produktion och publikintresse speglar den amerikanska marknaden och dÀr inte bara enskilda filmskapares visioner styr utan ocksÄ filmbolagens budgetar, för det Àr stora kostnader knutna till att producera och konvertera 3D-filmer.

– Det pĂ„verkar ju ocksĂ„ och jag kĂ€nner inte till nĂ„gon kommande film som kommer i 3D, inom den nĂ€rmaste framtiden. Men James Cameron Ă€r ju en visionĂ€r filmskapare sĂ„ vi fĂ„r se vad konsekvenserna blir. Jag tror att det nyvunna intresset för Avatar-filmerna kommer att blĂ„sa liv i det igen.

Fakta: 3D-teknik

3D-visning bygger pÄ att lura hjÀrnan att omtolka och skapa ytterligare en dimension av en 2D-bild bild.

Genom Ă„ren har det gjorts flera försök till 3D-uppleveser, inte bara med stora actionfilmer som i Hajen 3, utan sĂ„ vĂ€l Andy Warhols och Paul Morrisseys ”Flesh for Frankenstein”.

2003 slĂ€pptes James Camerons 3D-dokumentĂ€r om Titanicvraket ”Ghosts of the Abyss” dĂ€r grunden lades för den teknik som han sedan anvĂ€nde i första Avatar-filmen 2009, som blev det stora genombrottet för tekniken.

Tekniken i dag kallas polarisering och dĂ€r anvĂ€nds antingen 3D-kameror med dubbelobjektiv eller linser med olika vinklar uppstĂ€llda pĂ„ samma avstĂ„nd som ett ögonpar, cirka 6,3 centimeter. Ögonen ser tvĂ„ versioner av samma bild och hjĂ€rnan sĂ€tter ihop dem och bedömer dĂ„ avstĂ„nd och djup.

För att ta del av en 3D-upplevelse anvÀnds i dag speciella glasögon, antingen anaglyfglasögon, polariserande glasögon eller shutterglasögon. Men pÄ MIT utforskar man tekniken för att se 3D utan glasögon, sÄ kallad 3D Cinema.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!