Filmfestivalen i Cannes trotsar biografdöden

Filmfestivalen pÄ den franska Rivieran ÄtervÀnder med ett program som hyllar auteurskap och biografens betydelse, men som fortsÀtter att kÀmpa med ojÀmn könsfördelning.

SkÄdespelaren Kim Novak pÄ filmfestivalen i Cannes 1956, pÄ vÀg genom en folkmassa in i en biograf. Festivalen pÄ den franska Rivieran har alltid varit en plats dÀr glamour och kÀndiskultur möter den mest prestigefyllda filmkonsten. Arkivbild.

SkÄdespelaren Kim Novak pÄ filmfestivalen i Cannes 1956, pÄ vÀg genom en folkmassa in i en biograf. Festivalen pÄ den franska Rivieran har alltid varit en plats dÀr glamour och kÀndiskultur möter den mest prestigefyllda filmkonsten. Arkivbild.

Foto: AP/TT

Film2021-07-04 08:00

1968 stÀlldes filmfestivalen i Cannes in. Regissörerna Claude Lelouch, Jean-Luc Godard, François Truffaut, Roman Polanski och Louis Malle strejkade i solidaritet med de franska studenterna.

Sedan dess har festivalen inte missat ett Är förrÀn 2020 dÄ pandemin slÀngde grus i maskineriet. Det var en symbolisk förlust för biografbranschen, som de senaste Ären förlorat allt mer mark till strömningstjÀnsterna.

Starka visionÀrer och provokatörer

Men nu Ă€r Cannes-festivalen tillbaka, om Ă€n senare Ă€n vanligt (den 6–17 juli) och festivalens generaldirektör Thierry FrĂ©maux deklarerade med emfas att "biografen inte Ă€r död" pĂ„ presskonferensen i juni dĂ„ programmet för 2021 presenterades.

I en tid dÄ tv-serieformatet och kollektiva manussamarbeten blir allt vanligare har Cannes presenterat mÄnga sÄ kallade auteurer med starka enskilda visioner. Bland de mest omtalade Äterfinns den hollÀndske provokatören Paul Verhoevens lesbiska nunnedrama betitlat "Benedetta", amerikanske Wes Andersons journalist-dramakomedi "The french dispatch" och franska Mia Hansen-LÞves relationsdrama i den svenske demonregissören Ingmar Bergmans fotspÄr: "Bergman island".

Fortsatt fÄ kvinnor

Hansen-LÞve Àr en av bara fyra kvinnliga regissörer i tÀvlan (av totalt 24), vilket Àr fler Àn normalt, men fortfarande en lÄg siffra som sÀkerligen kommer leda till fortsatta diskussioner om festivalens historiskt ojÀmlika könsfördelning.

Festivalens kyliga förhÄllande till Netflix Àr fortsatt frostigt sedan 2018, dÄ Cannes Àndrade sina regler och krÀvde att filmerna som visas pÄ festivalen ocksÄ mÄste visas pÄ franska biografer. NÄgot som fick strömningsjÀtten att skippa Cannes helt och hÄllet, vilket Àr fallet ocksÄ i Är.

Detta gör att Cannes gÄr miste om ett Äterbesök frÄn den enda guldpalmsvinnande kvinnan, Jane Campion, vars senaste film "The power of the dog" sÄg ut att vara en typisk Cannes-titel, men som producerats av Netflix.

Filmfestivalen inleds den 6 juli med fransmannen Leos Carax första engelsksprÄkiga film "Annette".

Fakta: Tre spÀnnande Cannes-titlar

"Val"

DokumentÀr om skÄdespelaren Val Kilmers kamp mot cancer, och hur han förlorade sin röst. Det hajpade filmbolaget A24 ligger bakom.

"Titane"

Franska Julia Ducournaus uppföljare till kannibalskrÀckfilmen "Raw" tÀvlar om guldpalmen. Handlingen Àr dock Àr höljd i dunkel, men filmbolaget har erbjudit en förklaring av titeln som lyder "En metall som Àr mycket motstÄndskraftig mot vÀrme och korrosion, med legeringar med hög draghÄllfasthet, som ofta anvÀnds i medicinska proteser pÄ grund av dess uttalade biokompatibilitet."

"Red rocket"

Den amerikanske indiefavoriten Sean Baker slog igenom med iphonefilmade "Tangerine", on transprostituerade i Los Angeles och följde upp med "The Florida project", om inneboende pÄ ett motell precis utanför Disneyland. Nu ÄtervÀnder han med en ny film om mÀnniskor i kulturens periferi: om en manlig porrstjÀrna som försöker Äterförenas med sin familj.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!