Marcimain aktuell med tvÄ motsatser

Regissören Mikael Marcimain Ă€r dubbelt aktuell. Först med rafflande HollywoodspĂ€nning i filmen "Horizon line" – sedan med stram svensk kriminalhistoria i SVT-serien "Jakten pĂ„ en mördare".
–Det Ă€r som dag och natt, sĂ€ger han.

Regissören Mikael Marcimain. Arkivbild.

Regissören Mikael Marcimain. Arkivbild.

Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT

Film2020-11-04 09:25

I mars 1989 försvann tioĂ„riga HelĂ©n Nilsson i skĂ„nska Hörby spĂ„rlöst. Sex dagar senare hittades hon mördad. Det blev början pĂ„ en av de mest omfattande utredningarna i svensk kriminalhistoria – först 15 Ă„r senare kunde gĂ€rningsmannen gripas.

"Jakten pÄ en mördare", med premiÀr 15 november, följer den spaningsgrupp inom polisen som löste Helénmordet, liksom flera andra kvinnomord i nordvÀstra SkÄne. Serien bygger pÄ en reportagebok om fallet av journalisten Tobias Barkman.

– Det Ă€r en serie om ett ihĂ€rdigt polisarbete och ett samhĂ€lles bearbetning av en sorts sorg, sĂ€ger regissören Mikael Marcimain.

"SÄ stramt som möjligt"

NĂ„gon rafflande thriller med vapen och biljakter Ă€r det alltsĂ„ inte frĂ„ga om, förklarar han. DĂ€remot en serie om tĂ„lmodigt spaningsarbete med poliserna Per-Åke Åkesson (Anders Beckman), Monica Olhed (Lotten Roos) i centrum.

– Vi har försökt att förhĂ„lla oss sĂ„ stramt som möjligt till den hĂ€r mordhistorien. Det hĂ€r Ă€r ett trĂ„kigt, vardagligt och gnetigt arbete som krĂ€ver timmar av koncentration av utredare, tekniker och inte minst förhörsledare, sĂ€ger han.

Marcimain tycker att serien nÀrmar sig Àmnet med respekt, bÄde rent bildmÀssigt och i förhÄllande till verklighetens hÀndelser. BÄde anhöriga och poliser kontaktades under manusarbetet.

– Vi har försökt spegla verkligheten för att göra den begriplig för publiken och verkligen avstĂ„tt frĂ„n extremt mycket bilder, men vi har haft med vissa detaljer som var viktiga för kriminalinspektörerna för att kunna komma framĂ„t i polisarbetet, sĂ€ger han.

Precis som i serien "Lasermannen" för 15 Är sedan vill Mikael Marcimain Àven den hÀr gÄngen berÀtta en större berÀttelse, en om hela vÄrt samhÀlle.

– "Lasermannen" hade ju en undertitel som var “En berĂ€ttelse om Sverige". Det skulle den hĂ€r ocksĂ„ kunna ha. Den utspelas mot en fond av ett Sverige i förĂ€ndring under det sena 80-talet och tidiga 90-talet, sĂ€ger han.

"TvÄ ytterligheter"

Samtidigt Ă€r Marcimain aktuell som regissör för filmen "Horizon line" – en internationell actionthriller producerad av svenska SF Studios.

– Det Ă€r en popcornfilm för en ung publik som Ă€r stöpt i en amerikansk Hollywoodmall. Det Ă€r tvĂ„ ytterligheter, som dag och natt. Det kan vara vĂ€ldigt skönt som regissör att göra lite olika saker, sĂ€ger han.

Filmen handlar om ett ungt par, spelat av Alexander Dreymon och Allison Williams, som plötsligt befinner sig hjÀlplösa i ett litet flygplan över Indiska Oceanen sedan piloten dött i en hjÀrtattack.

– Vi spelade in den pĂ„ Mauritius, i London i Pinewood studios och i en stor hangar pĂ„ Irland dĂ€r vi byggde olika modeller av flygplanet. Det var en extremt tekniskt avancerad inspelning, men ocksĂ„ vĂ€ldigt lĂ€rorik.

Fakta: Mikael Marcimain

Fakta: Mikael Marcimain

TT

Svensk regissör född 1970 i Vasastan i Stockholm.

Slog igenom med de uppmÀrksammade miniserierna "Lasermannen" (2005) och "Upp till kamp" (2007), som bÄda sÀndes i SVT.

Dessförinnan gjorde han deckarserien "Graven" (2004) för SVT. Han har Àven regisserat filmerna "Call girl" som kom 2012 och "Gentlemen" 2014.

Aktuell med en ny SVT-serie, baserad pÄ Tobias Barkmans reportagebok "Jakten pÄ en mördare: om spaningsgruppen som löste det omöjliga fallet", samt den internationellt producerade actionthrillern "Horizon line".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!