ââJag har beskrivit boken som ett slags portal för den fotohistorieintresserade â dĂ€r materialet inte bara bestĂ„r av fotografier och fotografnamn, utan Ă€ven av bland annat tidskrifter, reklamblad och tidningsannonser. Och just materialets bredd Ă€r en jĂ€tteviktig poĂ€ng, sĂ€ger Anna NĂ€slund Dahlgren, redaktör för verket tillika professor i konstvetenskap vid Stockholms universitet.
I "Fotografihistorier" tecknas fotohistoria i Sverige frÄn 1800-talets början fram till i dag i en sÄvÀl kronologisk som tematisk skildring, dÀr kapitlen Àgnas allt frÄn fotoalbum, pressfoto, reklam- och modefotografi till digitalt fotografi och övervakningsfoto.
Enligt Anna NÀslund Dahlgren kan boken fungera som en inkörsport till den forskning som gjorts inom fotografi inom och utom Sverige de senaste 40 Ären.
ââTiteln anspelar pĂ„ att det inte bara finns en historia â utan flera parallella sĂ„dana. HĂ€r tittar vi inte bara pĂ„ sjĂ€lva bilderna, utan Ă€ven pĂ„ olika tekniker, organisationer och medier dĂ€r fotografi har diskuterats. Vi vill lyfta fotografiet som ett socialt och kulturellt fenomen, sĂ€ger hon.
MÄngfald i urvalet
Utöver nyskrivna texter av de 16 skribenterna innehÄller boken Àven 400 bilder, dÀr man, enligt Anna NÀslund Dahlgren, ocksÄ har efterstrÀvat en mÄngfald i urvalet.
ââVi vĂ€ldigt noggranna med att det utöver fotografier Ă€ven skulle finnas bilder av olika typer av fotoateljĂ©er, kameratillverkning, olika sorters kameror och bildbĂ€rare. SĂ„ hĂ€r finns bland annat bilder som visar fotografier i tryckta tidningar och bilder som visar hur en dagerrotyp och en celluloidfilmrulle ser ut, sĂ€ger hon.
Enligt Anna NĂ€slund Dahlgren efterstrĂ€vade man Ă€ven en jĂ€mlik fördelning mellan kvinnliga och manliga fotografer i urvalet av bokens bilder â vilket dock visat sig vara svĂ„rare.
ââDĂ„ det var mĂ€n som förestod fotoateljĂ©erna och kvinnor som stod i mörkrummet var det mĂ€nnens namn som hamnade i arkiven. Dessutom förvĂ€ntades kvinnorna lĂ€mna sina yrkeskarriĂ€rer nĂ€r de hade bildat familj, vilket gjorde att kvinnliga fotografer ofta hade en vĂ€ldigt kort karriĂ€r och dĂ€rför inte finns representerade i samma omfattning i arkiven, sĂ€ger hon.
Digitalt överflöd
Vad gĂ€ller dagens verklighet rĂ„der det dock knappast nĂ„gon brist pĂ„ bildmaterial â snarare kan det enorma antal foton vi samlar pĂ„ oss genom vĂ„ra mobiltelefoner ibland tyckas vara i det nĂ€rmaste oöverskĂ„dlig. Men huruvida bilderna dĂ€refter kommer att bevaras för framtiden Ă€r en annan frĂ„ga â och en utmaning för vĂ„r tids museer, enligt Anna NĂ€slund Dahlgren.
ââFörr eller senare hamnar man i ett lĂ€ge nĂ€r datorn kraschar eller mobilen tappas i vattnet utan att det finns nĂ„gon backup â vilket ibland ocksĂ„ beskrivs som en rĂ€ddning, dĂ„ vi annars skulle översköljas av alldeles för mĂ„nga bilder, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââDagens museer brottas nu med frĂ„gan kring hur allt det som skapats pĂ„ de digitala plattformarna ska kunna bevaras. En annan viktig frĂ„ga Ă€r vem som egentligen Ă€ger bilderna. SĂ„ jag tror absolut inte att allt det bildmĂ€ssiga kulturarv som finns i dag kommer att finnas kvar för framtiden.