Fyra stora kokonger dinglar från taket i Ebelingmuseets utställningshall. Moa Israelsson, konstnär utbildad på Konsthögskolan i Stockholm och verksam i Åkers styckebruk, har sytt dem i tyg, penslat med latex och satt dit dragkedjor av kohud. Verket kallar hon "Go Gone" och blixtlåsen ger en vink om att det lika gärna kan handla om fyra väl använda sovsäckar. Kanske från ett läger för överlevare som försöker orientera sig i en ny verklighet?
"Repose" är utställningens namn, ett ord som kan betyda både vila och lugn. Eller en stund av ut- och inandning inför en nystart. Kanske för mänskligheten. För "Repose" andas undergång och hopp om något helt nytt på en och samma gång.
Utmed väggen hänger en lång rad av bestick. Kanske ska de så småningom komma väl till pass. Och i bruk. Eller inte. För vem kan veta vad som verkligen behövs i en okänd framtid?
– Ursprungligen hade jag en idé om en brudkista till en dotter. Fylld med ting att plocka fram efter en apokalyps. En desperat handling för att försöka förbereda för något vi inte har en aning om, säger Moa Israelsson vars "Repose" även innefattar ting som ömsade ormskinn, yuccapalmer, rötter och en madrass.
– Jag körde förbi en gammal kudde på motorvägen och för varje gång jag passerade blev den allt smutsigare. Så kom tanken på madrassen till.
Utställningen öppnar lördag 23 maj. Inte med traditionell vernissage, men med en digital introduktion på Ebelingmuseets instagram och facebook-konton.
"Repose" pågår till den 23 augusti.