Precis som jag har du antagligen känt skam över den klimatpåverkan som transporterna av dina returer till e-handelsföretagen har.
Men miljöförstöringen kopplad till varorna vi skickar tillbaka är mycket värre än så. Kläderna och prylarna som vi returnerar till olika e-handelsbutiker kastas sannolikt bort i stället för att säljas till någon annan.
Jag hade hört om detta tidigare, men inte velat tro att det var sant. Så för några veckor sedan skrev Dagens Nyheter om en ny undersökning från Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet, som slår fast att de flesta kläderna och en stor del av elektroniken som returneras till e-handeln aldrig tas om hand och erbjuds till nya kunder.
I bästa fall går kläderna och prylarna till välgörenhet eller återvinning. Men oftare hamnar de på soptippen eller förstörs för att nätbutikerna inte vill riskera att varorna ska komma ut på marknaden och kannibalisera på det egna varumärket. Det senare gäller inte minst dyra kläder och lyxprodukter.
"I och med att produkterna är relativt billiga medan arbetskraften för att ta hand om produkten och lägga ut dem på nytt till försäljning är dyr, så blir det mer ekonomiskt rationellt att slänga produkterna", säger Carl Dalhammar, lektor vid Lunds universitet, till DN.
Det här gör i alla fall mig otroligt förbannad.
Själv gillar jag kläder och mode. Det är ett av mina intressen. Många nätbutiker bjuder snabb och bra service, och när man som jag bor i en småstad som Katrineholm och jobbar i Eskilstuna, där centrum i stort sett utarmats på modebutiker, har näthandeln gett mig möjligheter att beställa plagg som jag inte annars skulle ha tillgång till.
Sedan upplever jag att både mode- och elektronikbranscherna har uppmuntrat oss kunder att handla via nätet. Ibland är det billigare och utbudet är större. Hos de stora modeföretagen går många av plaggen bara att köpa online. Lägg därtill fria returer och dina incitament för att ta dig till en välsorterad butik i en annan stad är lika med noll.
Och det fattar ju vem som helst att det är mer lönsamt för företagen att sälja sina produkter direkt till kunden utan att gå omvägen via en fysisk butik. Det kompenserar antagligen med råge för det "svinn" som uppstår i form av returer som kastas bort.
Detta är horribelt. Ett sjukt slöseri. Som vi konsumenter helst inte ska känna till. I stället uppmanas vi att noggrannt fylla in blanketter om skälet till att vi returnerar och paketera varorna i sina originalförpackningar.
Vad kan vi göra åt detta? Det självklara är förstås att vi kunder blir mer restriktiva när vi beställer. Att helt enkelt tänka efter innan vi klickar hem en tröja eller ett par byxor och inte köpa flera storlekar av samma plagg samtidigt i syfte att endast behålla ett av dem.
Men ibland blir det ändå fel och så står vi där med en retur. Och hela ansvaret kan inte ligga på oss konsumenter.
Vi kunder, och även lagstiftarna måste ställa krav på att företagen blir transparenta när det handlar om hur de hanterar sina returer. Dessutom borde det kanske inte vara helt gratis att skicka tillbaka kläder och prylar.
Om det kostade pengar att returnera en produkt skulle mängden impulsköp i e-handeln troligen minska.
Allra bäst vore förstås om alla företag skapade system för att hantera sina returer på ett anständigt sätt.