Inför straff för influencers som utnyttjar sina barn

En ny lag i Frankrike kan straffa förÀldrar som anvÀnder sina barn som influerare i ekonomiska syften. Jag tycker att samma lag bör införas i Sverige.

En ny lag i Frankrike krÀver specialtillstÄnd för förÀldrar att anvÀnda sina barn som influerare i ekonomiska syften. Sverige borde ta efter.

En ny lag i Frankrike krÀver specialtillstÄnd för förÀldrar att anvÀnda sina barn som influerare i ekonomiska syften. Sverige borde ta efter.

Foto: Silas Stein/AP/TT

Krönika2021-02-18 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

– Jag tror inte att influencers vill vara farliga. Men om man lĂ„ter branschen vara helt ogranskad och lĂ„ta dem köra pĂ„ som de vill kan det bli farligt.

Det sade den Eskilstunabördiga ResumĂ©-journalisten Yasmine Winberg till mig i en intervju i september förra Ă„ret. Hon hade precis, tillsammans med kollegan Julia Lundin, slĂ€ppt boken "Badfluence : makt, miljoner och halvsanningar i sociala medier" dĂ€r de undersökte hur samhĂ€llet pĂ„verkades av den mĂ„ngmiljardindustri som vĂ€xt fram under de senaste 15 Ă„ren. 

Största problemet var filterbubblorna, berĂ€ttade hon. Vilket innebĂ€r att anvĂ€ndare pĂ„ sociala medier fĂ„r skrĂ€ddarsydda flöden, dĂ€rtill en skrĂ€ddarsydd vĂ€rldsbild, beroende pĂ„ vilka de följer. I och med att flera kontons följarbaser har vĂ€xt sig större Ă€n publiken hos traditionella medier var det problematiskt att de enda som granskade influerarna var konsumentverket – dessutom med fĂ„ resurser. 

Sociala medier-branschen Àr fortfarande rÀtt ny. Det rÄder virrvarr i hur vÄra nya kÀndisar ska granskas och vilka regler som ska tillÀmpas pÄ en till synes kreativ och fri sektor. Men det kan inte gÄ för lÄngt. Det Àr dÀrför Frankrike nu tillÀmpar en lag som Ätminstone ska skydda barnen till influerarna.

För att tackla det nya och fortfarande oklara medielandskapet kan lagen, som trĂ€der kraft i april, straffa förĂ€ldrar med böter eller fĂ€ngelse om de anvĂ€nder sina barn som influerare i ekonomiska syften. Det rĂ€cker alltsĂ„ inte lĂ€ngre som förĂ€lder i Frankrike att frĂ„ga barnen om de vill vara med i exempelvis en Youtube-video – utan de mĂ„ste istĂ€llet söka tillstĂ„nd hos lokala franska myndigheter och dĂ€rtill ge barnet den större delen av vinsten. 

"Sharenting" – alltsĂ„ onlinebeteendet dĂ€r förĂ€ldrar delar bilder och information om sina barn pĂ„ nĂ€tet Ă€r ingenting som problematiseras i nĂ„gon större utstrĂ€ckning. Det kanske det borde – i och med att barnets rĂ€tt till integritet Ă€r starkare Ă€n förĂ€lderns rĂ€tt att skylta med sitt barn. 

Men extra problematiskt blir det nĂ€r förĂ€ldern i frĂ„ga har en följarbas. Barnet blir, utan sitt godkĂ€nnande, en celebritet och hjĂ€lper till med att bygga ett varumĂ€rke som i sin tur genererar pengar och makt. Det Ă€r Ă€ven vi – publiken – som lĂ€ttvindigt viftar undan problemet med hjĂ€lp av likes, kommentarer och eventuellt ironiserande av hur töntigt det Ă€r att klĂ€ sitt barn i lyxmundering. Antagligen eftersom att vi tycker att vara "influencer" inte Ă€r ett riktigt jobb. 

Men vilka regleringar skulle vi förvÀnta oss om, lÄt oss sÀga ett stort klÀdföretag, hade en kampanj för barnklÀder och anvÀnde femÄringar i sin marknadsföring? En hög med olika typer av kontrakt och hÄrda restriktioner om arbetstid, antagligen.

Hur hade man reagerat om det kom fram att Macaulay Culkin inte fick en spÀnn i lön för "Ensam hemma"-filmerna? Troligen med hÀpenhet.

Men varför reagerar vi inte nĂ€r Sveriges största youtubers Jocke & Jonna, med nĂ€stan en miljon följare pĂ„ Youtube, lĂ€gger ut videor dĂ€r de nĂ€stan uteslutande filmar sina barn – för att sedan skryta om vilka Louis Vuitton-vĂ€skor de köpt? 

Att vara influencer Ă€r en livsstil. Men det Ă€r ocksĂ„ en livsstil att vara konstnĂ€r. Det betyder inte att det Ă€r okej att tvinga sitt barn att sitta konstmodell dagarna ut och in. 

Varje gÄng man tjÀnar en krona pÄ sitt barn Àr det barnarbete. Sverige, gör som Frankrike.