Vill kvinnor verkligen bara lÀsa om kvinnor?

I Sverige Ă€r de kvinnliga debutanterna fler Ă€n de manliga. Men Ă€r det verkligen ett problem? Är inte bekymret snarare vĂ„r kulturs besatthet av manligt och kvinnligt?

Vill kvinnor verkligen bara lĂ€sa böcker om kvinnor skrivna av kvinnor? Är det dĂ€rför som författaryrket hĂ„ller pĂ„ att bli ett kvinnligt yrke?

Vill kvinnor verkligen bara lĂ€sa böcker om kvinnor skrivna av kvinnor? Är det dĂ€rför som författaryrket hĂ„ller pĂ„ att bli ett kvinnligt yrke?

Foto: Michael Probst/AP/TT

Krönika2023-11-10 12:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Författaryrket Àr pÄ vÀg att bli ett kvinnligt yrke.

Att vi recenserar tre kvinnor och en man i höstens debutantspecial speglar situationen. I dag Àr över 70 procent av de skönlitterÀra debutanterna i Sverige kvinnor.

Siffran Àr ungefÀr densamma om man ser till den skönlitterÀra utgivningen i stort. De kvinnliga författarna blir fler, medan de manliga blir fÀrre.

FrÄgan Àr förstÄs varför det ser ut sÄhÀr. Spaltmeter har skrivits om saken pÄ svenska kultursidor. PopulÀrt Àr att lÀgga ansvaret hos lÀsarna.

Ett svar som pÄ senare tid har seglat upp som möjlig förklaring Àr att litteraturen liksom konsten i allmÀnheten gÄr mot ett slags privatisering, i betydelsen att det Àr det mesta privata som lÀsarna helst vill lÀsa om. Kvinnor skulle helt enkelt vara bÀttre pÄ att skriva sjÀlvutlÀmnande om det mest privata. Svaret har trendat i samband med Gunnar Ardelius misslyckade försök i genren med boken "Ingenmansland".

Är det dĂ„ ett problem att författaryrket Ă€r pĂ„ vĂ€g att bli ett kvinnodominerat sĂ„dant?

Nej, sÄ lÀnge man inte blir refuserad pÄ grund av vad man har mellan benen finns det inget att oroa sig för. Och just nu finns det inget som talar för att mÀn mÄste skaffa könskontrÀra pseudonymer för att bli utgivna, lÀsta och tagna pÄ allvar av kritikerna. Ni vet sÄdÀr som kvinnor en gÄng i tiden var tvungna att göra.

Ett annat svar pÄ varför det ser ut som det gör Àr att kvinnor helt enkelt lÀser mer Àn mÀn. Och att de kvinnliga lÀsarna vill lÀsa kvinnliga författare. Detta eftersom de förmedlar kvinnliga erfarenheter. Skriver de om mÀn ska det vara elakheter, vilket de senaste Ärens mÄnga manssatirer i romanform vittnar om.

Det finns förstÄs betydligt fler svar Àn sÄ. Men just det hÀr svaret sÀger mycket om vÄr kultur. Det avslöjar nÀmligen hur otroligt upptagna vi Àr vid manligt och kvinnligt. Och jag finner svaret skrÀmmande.

Visst finns det erfarenheter som kan kallas kvinnliga och sÄdana som kan kallas manliga. Gemensamt Àr dock att de Àr mÀnskliga erfarenheter. Och en förutsÀttning för en humanitet, det vill sÀga att vara mÀnniska, Àr att man, dÄ man tar del av nÄgons öde, oavsett om det Àr en hon eller en han, kan tÀnka att det lika gÀrna kunde vara en han eller en hon, att det lika gÀrna kunde vara jag.

Vad var det nu han sade, Flaubert? "Madame Bovary, det Àr jag."