Det var morgonen efter studentdagen och jag skulle resa. Inte ut i Europa med vĂ€nner, utan ensam till en röd stuga i skogen. Jag ville bort frĂ„n allt och alla, rannsaka mig sjĂ€lv, ta ut en riktning och nĂ„ ett slags insikt. Det Ă€r den stugan som jag tĂ€nker pĂ„ nĂ€r jag lĂ€ser Göran Greiders kulturhistoriska ytdykning "Stugland â En berĂ€ttelse om Sverige". Stugan Ă€r inte sĂ€rskilt imponerande. Den Ă€r pytteliten, saknar rinnande vatten och har utedass, och den tillhör familjen, inte mig â Ă€ndĂ„ Ă€r det min röda stuga i vĂ€rlden.
Jag har skĂ€mts över stugan dĂ„ jag har besökt pampiga sommarhus i skĂ€rgĂ„rden med alla tĂ€nkbara bekvĂ€mligheter, men nĂ€r jag lĂ€ser "Stugland" kĂ€nner jag en plötslig stolthet â och jag Ă€r beredd att hĂ„lla med Greider om att det Ă€r dags att byta fĂ€rg pĂ„ den svenska flaggan; den borde vara röd med vita knutar. Greider ser stugan som ett uttryck och en symbol för en sund och inkluderande nationalism, Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte kapad av Sverigedemokraterna â Ă€ven om de försöker. Folk vĂ€rlden över har sina rötter just i stugor.
Det Ă€r nu lĂ€ngesen stugorna liksom landsbygden dĂ€r de stĂ„r övergavs, det Ă€r lĂ€ngesen folket bröt upp och flyttade till stĂ€der och tĂ€torter. Saknaden efter stugan och dess vĂ€rld gĂ„r som ett sorgset strĂ„k genom den svenska 1900-talslitteraturen. I Ivar Lo Johanssons roman "Kungsgatan" (1935) lĂ€ngtar de till storstan inflyttade arbetarna tillbaka, de tittar pĂ„ sina hötorgsmĂ„lningar förestĂ€llande röda stugor och tjĂ€drar och minns â jo, sĂ„ ser det ut dĂ€rhemma. I stugan brinner Ă€nnu spisen, dĂ€r finns slĂ€ktingar att besöka.
Stig "Slas" Claesson tillhörde en senare generation, uppvuxen i stan men barnbarn till bönder. Hela hans författarskap Àr en enda stor elegi över det "fattiga och arbetsamma folk som en gÄng bodde i vÄra skogar", som det heter i "Samtal pÄ ett fjÀrrtÄg" (1972), dessa urÄldriga varelser hos vilka han tillbringade barndomens somrar. Hos Slas har hemlÀngtan och saknad blivit en accepterad förlust av det som fanns men som inte lÀngre finns. I den röda stugan ligger en lam gammal kÀrring, och ingen tar hand om henne.
I vÄra tiders litteratur symboliserar stugan i skogen oftast en tillflyktsort, det Àr dit man beger sig för att dra sig undan en vÀrld dÀr man inte lÀngre kÀnner sig hemma. Det var just den sortens berÀttelser som fick mig att resa till stugan den dÀr sommaren.
Ett av mÄnga sentida exempel Àr Lars Anderssons roman "Nu" (2021), dÀr den grÄnade akademikern Sten Vadh har retirerat till farbror Hasse gamla stuga. Den 100-Ärsjubilerande författaren Sture Dahlström drar det till sin absoluta spets i romanen "Tango för enbenta" frÄn 1981, i vilken verkstadsarbetaren Karl Andersson sÀger upp sig och flyttar till en förfallen skogsgÄrd, försöker avsÀga sig sitt svenska medborgarskap och dÀrtill upprÀtta en egen, sjÀlvförsörjande republik.
Det Ă€r pĂ„ flera sĂ€tt en orovĂ€ckande betydelseförskjutning som har Ă€gt rum. Den röda stugan med sina vita knutar har i litteraturen blivit en symbol för ett slags sjĂ€lvvalt utanförskap. Och ett samhĂ€lle som inte lyckas inkludera alla medborgare, eller som medborgarna önskar lĂ€mna, Ă€r pĂ„ alla sĂ€tt ett misslyckat samhĂ€lle. Med andra ord Ă€r det kanske inte en sĂ„ bra idĂ© att byta fĂ€rg pĂ„ den svenska flaggan â eller?