Sociala mediejÀtten anvÀnder fultekniker pÄ barn

Sociala medieplattformen Tiktok gör en satsning i Norden. Vi borde inte vĂ€lkomna dem förrĂ€n de tar ett ansvar för sina mest flitiga anvĂ€ndare – barnen.

Tiktok har öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm.

Tiktok har öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm.

Foto: TT

Krönika2021-05-26 20:37
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Jag var 12 Är gammal nÀr jag skaffade Facebook. I och med att jag och mina syskon hade rÀtt till 30 minuter var pÄ familjedatorn blev det inte sÀrskilt mycket skrollande. Inte minst för att det var mina förÀldrars kompisars plattform. Att lÀsa om att pappas kompis Kjell mÄlade om farstun i stugan i RÀttvik var inget som gav mig lycka.

Men Ă„ren gick. Smartphones blev kutym, Instagram introducerades som ett ungdomligare sociala medieralternativ och skĂ€rmtidskurvan pekade spikrakt uppĂ„t. Nu Ă€r sociala medier en del av vardagslivet. Och att inte ha en profil pĂ„ Ă„tminstone en plattform Ă€r ett handikapp om man vill balansera ett socialt liv med sina vĂ€nner, se nĂ€r ditt fotbollslag har trĂ€ningar eller hĂ€nga med i kulturdebatten. 

I veckan gick den kinesiska plattformen för korta mobilfilmer, Tiktok, ut med ett pressmeddelande om att de öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm. Plattformen har under det senaste Äret har det varit den snabbast vÀxande och mest nedladdade appen i vÀrlden.

Trots det Ă€r anvĂ€ndandet i Sverige fortfarande ganska lĂ„gt. Bara fem procent av mĂ€n och sju procent av kvinnorna anvĂ€nder Tiktok dagligen, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020, som görs Ă„rligen av Internetstiftelsen. JĂ€mför man med Facebook anvĂ€nder nĂ€stan halva befolkningen plattformen dagligen. 

Men nĂ€r Internetstiftelsen tillfrĂ„gade 12-15-Ă„ringarna för ett Ă„r sedan svarade nĂ€ra hĂ€lften att de anvĂ€nder Tiktok varje dag. Och nu ska plattformen alltsĂ„ expandera Ă€nnu mer och försöka locka över annonsörer i Sverige. 

Att det cirkulerat anklagelser om att den kinesiska plattformen skulle kunna anvÀndas som ett verktyg för att spionera anvÀndarna Àr en sak. Men det som slÄr nÀrmare hjÀrtat Àr att appen har liknats vid att vara lika beroendeframkallande som kokain, vilket tidningen Forbes skrivit om.

AffĂ€rsmodellen Ă€r enkel: ju mer uppmĂ€rksamhet en plattform drar till sig, desto mer effektiv blir annonseringen, vilket leder till större intĂ€kter. NĂ€r du skrollar ser du ibland nĂ„got av intresse, men ibland finner du sakerna som dyker upp irrelevanta. NĂ€r det förstnĂ€mnda sker sprutar hjĂ€rnan ut dopamin – vilket gör dig förvĂ€ntansfull inför nĂ€sta kick och fĂ„r dig att fastna framför skĂ€rmen.

Det gĂ„r att jĂ€mföra med att spela pĂ„ en enarmad bandit. 

Det som skiljer Tiktok frĂ„n andra stora sociala medierplattformar Ă€r att lejonparten av anvĂ€ndarna Ă€r vĂ€ldigt unga. Alldeles för unga för att sjĂ€lva kunna ta ansvar för sitt spelande. 

Jag benĂ€mner det just som "spelande", för att kickarna Ă€r konstruerade pĂ„ samma sĂ€tt som pĂ„ ett kasino. Men dĂ€r krĂ€vs det att du Ă€r minst 20 Ă„r gammal. Dessutom mĂ„ste spelbolag, enligt lag, varna om spelandets konsekvenser och dĂ€rtill hĂ€nvisa till stödlinjer som kan hjĂ€lpa dig att avsluta ditt eventuella missbruk. 

Men vad gÀller Tiktok och andra sociala medier finns varken varningsflaggor eller nÄgra nummer till nÀrmsta hjÀlpprogram. Du förlorar inte din ekonomi genom att skrolla flödet i flera timmar varje dag. Men det sÀnker koncentrationsförmÄgan. Dessutom finns det samband mellan tiden man lÀgger pÄ sociala medier och symptom pÄ depression, sÀger hjÀrnforskaren Sissela Nutley i en artikel i Svenska Yle.

NÀr Dagens Nyheter i sin intervju med Liv Sandberg, som Àr bolagets nya Nordenchef, frÄgade om det Àr sunt att anvÀndarna inte kan slita sig frÄn appen svarade hon sÄ hÀr:

– Nja. Men jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt fint att vi uppmuntrar till kreativitet. Det handlar inte bara om att konsumera andras innehĂ„ll, utan appen uppmuntrar ocksĂ„ till att skapa sjĂ€lv. Naturligtvis Ă€r det inte sunt att anvĂ€nda mobilen för mycket, men det Ă€r mer av ett samhĂ€llsproblem som vi borde prata om runt middagsbordet.

Inte deras ansvar, alltsĂ„. Utan ett samhĂ€llsfenomen dĂ€r varje familj mĂ„ste sĂ€tta grĂ€nser pĂ„ eget bevĂ„g. Vore det rimligt att tillĂ€mpa samma retorik pĂ„ nĂ„gon som var spelberoende? Eller Ă€nnu vĂ€rre – ett barn som var spelberoende?

Det Ă€r trots allt barn vi pratar om. Men Ă€ven dem gĂ„r att utvinna pengar frĂ„n. Och för att maximera anvĂ€nder de sig av samma knep som onlinekasinon. 

Det Ă€r djupt omoraliskt. Men det Ă€r en vĂ€rld som uppstĂ„tt snabbt. Det finns ingen instans som ansvarar för barns sociala medierberoende. Och inte gör Tiktok, eller de andra sociala medierplattformerna, det sjĂ€lva. 

Med en sÄdan bristande moralisk kompass Àr det svÄrt att vÀlkomna deras Nordensatsning.