Jag var 12 Är gammal nÀr jag skaffade Facebook. I och med att jag och mina syskon hade rÀtt till 30 minuter var pÄ familjedatorn blev det inte sÀrskilt mycket skrollande. Inte minst för att det var mina förÀldrars kompisars plattform. Att lÀsa om att pappas kompis Kjell mÄlade om farstun i stugan i RÀttvik var inget som gav mig lycka.
Men Ären gick. Smartphones blev kutym, Instagram introducerades som ett ungdomligare sociala medieralternativ och skÀrmtidskurvan pekade spikrakt uppÄt. Nu Àr sociala medier en del av vardagslivet. Och att inte ha en profil pÄ Ätminstone en plattform Àr ett handikapp om man vill balansera ett socialt liv med sina vÀnner, se nÀr ditt fotbollslag har trÀningar eller hÀnga med i kulturdebatten.
I veckan gick den kinesiska plattformen för korta mobilfilmer, Tiktok, ut med ett pressmeddelande om att de öppnat sitt nordiska kontor i Stockholm. Plattformen har under det senaste Äret har det varit den snabbast vÀxande och mest nedladdade appen i vÀrlden.
Trots det Àr anvÀndandet i Sverige fortfarande ganska lÄgt. Bara fem procent av mÀn och sju procent av kvinnorna anvÀnder Tiktok dagligen, enligt undersökningen Svenskarna och internet 2020, som görs Ärligen av Internetstiftelsen. JÀmför man med Facebook anvÀnder nÀstan halva befolkningen plattformen dagligen.
Men nÀr Internetstiftelsen tillfrÄgade 12-15-Äringarna för ett Är sedan svarade nÀra hÀlften att de anvÀnder Tiktok varje dag. Och nu ska plattformen alltsÄ expandera Ànnu mer och försöka locka över annonsörer i Sverige.
Att det cirkulerat anklagelser om att den kinesiska plattformen skulle kunna anvÀndas som ett verktyg för att spionera anvÀndarna Àr en sak. Men det som slÄr nÀrmare hjÀrtat Àr att appen har liknats vid att vara lika beroendeframkallande som kokain, vilket tidningen Forbes skrivit om.
AffĂ€rsmodellen Ă€r enkel: ju mer uppmĂ€rksamhet en plattform drar till sig, desto mer effektiv blir annonseringen, vilket leder till större intĂ€kter. NĂ€r du skrollar ser du ibland nĂ„got av intresse, men ibland finner du sakerna som dyker upp irrelevanta. NĂ€r det förstnĂ€mnda sker sprutar hjĂ€rnan ut dopamin â vilket gör dig förvĂ€ntansfull inför nĂ€sta kick och fĂ„r dig att fastna framför skĂ€rmen.
Det gÄr att jÀmföra med att spela pÄ en enarmad bandit.
Det som skiljer Tiktok frÄn andra stora sociala medierplattformar Àr att lejonparten av anvÀndarna Àr vÀldigt unga. Alldeles för unga för att sjÀlva kunna ta ansvar för sitt spelande.
Jag benÀmner det just som "spelande", för att kickarna Àr konstruerade pÄ samma sÀtt som pÄ ett kasino. Men dÀr krÀvs det att du Àr minst 20 Är gammal. Dessutom mÄste spelbolag, enligt lag, varna om spelandets konsekvenser och dÀrtill hÀnvisa till stödlinjer som kan hjÀlpa dig att avsluta ditt eventuella missbruk.
Men vad gÀller Tiktok och andra sociala medier finns varken varningsflaggor eller nÄgra nummer till nÀrmsta hjÀlpprogram. Du förlorar inte din ekonomi genom att skrolla flödet i flera timmar varje dag. Men det sÀnker koncentrationsförmÄgan. Dessutom finns det samband mellan tiden man lÀgger pÄ sociala medier och symptom pÄ depression, sÀger hjÀrnforskaren Sissela Nutley i en artikel i Svenska Yle.
NÀr Dagens Nyheter i sin intervju med Liv Sandberg, som Àr bolagets nya Nordenchef, frÄgade om det Àr sunt att anvÀndarna inte kan slita sig frÄn appen svarade hon sÄ hÀr:
â Nja. Men jag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt fint att vi uppmuntrar till kreativitet. Det handlar inte bara om att konsumera andras innehĂ„ll, utan appen uppmuntrar ocksĂ„ till att skapa sjĂ€lv. Naturligtvis Ă€r det inte sunt att anvĂ€nda mobilen för mycket, men det Ă€r mer av ett samhĂ€llsproblem som vi borde prata om runt middagsbordet.
Inte deras ansvar, alltsĂ„. Utan ett samhĂ€llsfenomen dĂ€r varje familj mĂ„ste sĂ€tta grĂ€nser pĂ„ eget bevĂ„g. Vore det rimligt att tillĂ€mpa samma retorik pĂ„ nĂ„gon som var spelberoende? Eller Ă€nnu vĂ€rre â ett barn som var spelberoende?
Det Àr trots allt barn vi pratar om. Men Àven dem gÄr att utvinna pengar frÄn. Och för att maximera anvÀnder de sig av samma knep som onlinekasinon.
Det Àr djupt omoraliskt. Men det Àr en vÀrld som uppstÄtt snabbt. Det finns ingen instans som ansvarar för barns sociala medierberoende. Och inte gör Tiktok, eller de andra sociala medierplattformerna, det sjÀlva.
Med en sÄdan bristande moralisk kompass Àr det svÄrt att vÀlkomna deras Nordensatsning.