Det Àr pÄ kvÀllen den 25 juli 1965 i omrÄdet Skönstaholm i HökarÀngen söder om Stockholm. Adressen Àr SöndagsvÀgen 88 och 18-Äriga Eva Marianne Granell, aldrig kallad nÄgot annat Àn Kickan, ska gÄ och lÀgga sig. En man stÄr utanför huset och vÀntar pÄ att lampan ska slÀckas. TvÄ dagar senare hittas Kickan vÄldtagen och mördad i sÀngen.
Historikern Peter Englund har nu utkommit med boken "SöndagsvÀgen. BerÀttelsen om ett mord" som i detalj redogör för denna hÀndelse.
Jag har Àgnat de senaste tvÄ veckorna med att ta mig igenom och idissla Englunds berÀttelse. Och som detektivhistoria torde den slÄ det mesta i deckarvÀg denna sommar. Inte minst för att Englund lyckas vÀdra ut all unken arkivdoft som annars ofta dröjer sig kvar i böcker av det hÀr slaget. DÀr författare ofta Àr angelÀgna att visa hur lÀnge de suttit i mörka kÀllare och blÀddrat.
De mÄnader, Är, av research Englund lagt pÄ detta mÀktiga arbete, med att rota i det kolossala utredningsmaterialet, lÀsa tidningsklipp och andra dokument, för att inte sÀga mördarens ohyggligt bisarra dagbok, Àr omsorgsfullt komprimerade till en liten volym pÄ 335 sidor. En mer redovisningshungrig författare hade lÀtt hamnat pÄ det dubbla.
Jag vet sjÀlv hur det Àr att sitta pÄ Riksarkivets ödsliga depÄ i Arninge och ge sig in i en polisutredning frÄn anno dazumal. KÀnslan Àr hisnande. OöverskÄdligheten, alla maskinskrivna lövtunna ark, vita handskar pÄ nÀvarna. Den dÀr trista forskarsalen dÀr tiden tycks stÄ stilla. Inte anvÀnda kulpenna, bara blyerts. Lunchrummet med sin varuautomat och pentry. Lika trist. SÄ trist att man bara kan fokusera pÄ det dÀr vÀldiga materialet som rullas in pÄ vagn efter vagn och fÄr liv.
Kapsel pÄ kapsel med svartvita foton av skogsglÀntor, tomma rum, döda kroppar, mordvapen. Obduktionsprotokoll, brottsplatsundersökningar, registerslagningar, utlÄtanden, labbrapporter, efterlysningar, signalement och sÄ alla dessa vittnesutsagor. En ocean av röster. Ett stillastÄende förflutet, bortglömt av de flesta i dag.
Som historiker Àr Englund van att ta sig in i stora arkivmaterial. Dessutom har han nÄgot som inte alla historiker begÄvats med; en avundsvÀrd förmÄga att kunna berÀtta, vilket ocksÄ Àr ett mÄste för en författare av den hÀr typen av böcker som lite trendigt kallas för "true crime".
"SöndagsvĂ€gen" utgĂ„r ocksĂ„ frĂ„n sommarmordet som mediefenomen i dĂ„tidens Sverige. Hur pressen piskar upp stĂ€mningen i mördarjakten för att sĂ€lja fler lösnummer. Englund menar att kavalkaden av alla dessa unga kvinnor som mördas under 50- och 60-talets somrar och paraderar förbi pĂ„ kvĂ€llstidningarnas dĂ„liga trycksvĂ€rta (inte sĂ€llan iförda studentmössa) Ă€r dubbelt tragiskt; "det handlade inte bara om en förlust av liv, utan Ă€ven om en förlust av framtid â och under rekordĂ„rens kĂ€nsla av oĂ€ndlighet, vilken förlust kunde vĂ€l vara vĂ€rre Ă€n den?" skriver han.
I boken finns ocksÄ en ambition att berÀtta om tiden. à ret 1965 trycker omvÀrlden pÄ i vÀlfÀrdslandet. Den sexuella revolutionen, Vietnamkriget som eskalerar, narkotikans frammarsch, frislÀppandet av porren, den kritiska tipping point som av historiker kallats för den marxistiska vÀndningen, dÄ det liberala 60-talet övergÄr i ett mer vÀnsterorienterat 60-tal. Allt detta inlemmar Englund i mördarjakten och all kontext tycks ocksÄ sammanstrÄla i fallet.
Historiskt sett Ă€r 1965 inte sĂ€rskilt lĂ€nge sedan, men det kĂ€nns Ă€ndĂ„ avlĂ€gset â som en förlorad dröm.