Det mesta har redan hÀnt under de 16 Är som gÄtt sedan "World of warcraft" slog klorna i alla som vill Àventyra i fantasyvÀrlden Azeroth: Demoninvasioner, zombiearméer, kontinentförstörande naturkatastrofer, upptÀckten av nya öar, ÄterupptÀckten av gamla vÀrldar, alternativa tidslinjer och nedbrunna vÀrldstrÀd.
Nu Àr det dags för spelarna att bege sig till dödsriket. Och för den som inte har tid att sÀtta sig in i allt som hÀnt lovar utvecklarna att "Shadowlands" Àr ett helt nytt kapitel.
ââDet Ă€r enkelt att bara hoppa in. Vi har ett helt nytt omrĂ„de för nya spelare, dĂ€r lĂ€r du dig grunderna i spelet men ocksĂ„ vad som hĂ€nt i vĂ€rlden, sĂ€ger Patrick Dawson, produktionschef pĂ„ Blizzard.
KÀrnan Àr densamma
"World of warcraft" har vuxit och förÀndrats med tiden och varje ny expansion har tillfört fler figurer och föremÄl, men enligt Dawson Àr kÀrnan densamma.
ââDet Ă€r fortsatt ett massivt onlinerollspel. "WoW" Ă€r designat för att spelas tillsammans, med vĂ€nner eller folk du aldrig trĂ€ffat förr. Samarbete Ă€r verkligen kĂ€rnan.
För den erfarne "WoW"-spelaren innebÀr "Shadowlands" mer av det som har lockat tidigare, quests med en handfull kamrater och raids med dussintalet kompanjoner, men ocksÄ en ny typ av slumpmÀssigt genererat innehÄll.
ââVi har ett torn som heter Torghast, som Ă€r annorlunda varje gĂ„ng du tar dig an det. Utmaningen Ă€r att se hur högt upp du kan komma. Varje gĂ„ng fĂ„r du speciella förmĂ„gor och krafter, men för varje nivĂ„ du klĂ€ttrar sĂ„ blir ocksĂ„ fienderna starkare.
Vill hÄlla kvar veteranerna
UpplÀgget Äterfinns i en rad andra populÀra spel, bland annat Blizzards egna "Diablo"-serie, och ska nÀrmast ses som ett försök att hÄlla kvar titelns veteraner Ànnu lite lÀngre.
Blizzard har sedan en tid tillbaka slutat att ange hur mÄnga som faktiskt Äterkommande betalar för att spela "WoW", men poÀngterar gÀrna att de aldrig har haft sÄ mÄnga förhandsförsÀljningar av en expansion som av "Shadowlands".
HandlingsmÀssigt stÀller den nya expansionen spelaren inför valet att alliera sig med nÄgot av de fyra sÀllskap som kontrollerar delar av dödsriket.
ââFör oss var det hĂ€r att tĂ€nka utanför ramarna, handlingen gĂ„r genom alla de fyra omrĂ„dena och kulminerar i spelarens val av sĂ€llskap, sĂ€ger bandesignern Sarah Verrall.
Hon pÄpekar att Àven om omrÄdena som spelaren rör sig i Àr helt nya och har designats med den specifika grupperingen i Ätanke sÄ kommer det att finnas gott om ÄtervÀndande ansikten.
ââDet Ă€r ju trots allt dödsriket och det har dött en hel del karaktĂ€rer hittills, sĂ„ det finns mĂ„nga vi kĂ€nner igen, sĂ€ger hon.