Musikbranschen gÄr pÄ knÀna och tusentals konserter i Sverige har stÀllts in. För arrangörer gÀller det att vara kreativ och pÄ senare tid har mÄnga satsat pÄ att sÀnda publikfria spelningar, till exempel den stjÀrnspÀckade One World: Together at Home.
Spelar utan ljud
Men vissa fortsÀtter att kÀmpa för att publiken ska kunna vara pÄ plats. Den 30 april arrangeras Welfare Sounds Drive In i Göteborg, med artister som Division of Laura Lee, Beverly Kills och Terra. De anvÀnder sig av samma teknik som den drive in-biograf som brukar Àga rum pÄ samma plats. Konserten kommer Àven att strömmas online.
ââMan köper en biljett och fĂ„r komma med en bil till Bananpiren i Göteborg, dĂ€r man fĂ„r rulla upp, parkera fint och titta pĂ„ ett band som stĂ„r pĂ„ scenen framför den hĂ€r stora skĂ€rmen, sĂ€ger Fredrik Andersson pĂ„ Welfare Sounds.
Ljudet fÄr bilisterna ratta in pÄ radion och artisterna hör bara sig sjÀlva i medhörningen. För omgivningen kring Bananpiren blir det med andra ord rÀtt tyst.
ââBanden kommer nog att tycka att det Ă€r mĂ€rkligt att stĂ„ pĂ„ en scen utan speciellt mycket ljud, konstaterar Fredrik Andersson.
"Folk Àr svÀltfödda"
Att besökarna Àr inkapslade i metallfordon hjÀlper inte mot publikrestriktionerna och dÀrför sÀljs bara 50 biljetter. NÀr Welfare Sounds planerade evenemanget lÄg begrÀnsningen pÄ 500 personer, och det fanns kapacitet för 130 bilar. Fredrik Andersson vet inte Ànnu om det blir ett Äterkommande evenemang.
ââVi hoppas att det blir fler om det blir omtyckt och gĂ„r ihop ekonomiskt. Folk vill komma in och se kultur, de Ă€r svĂ€ltfödda pĂ„ det. Och vi som jobbar vill ha nĂ„gonting att göra, bara det gĂ„r runt.
TT: Kan den hÀr typen av konserter ersÀtta livespelningar?
ââNej, det tror jag inte, men det kan bli ett komplement. Speciellt om man kan göra det i en större skala. Men en konsert i en konsertlokal, svettig och mörk, det Ă€r en speciell upplevelse som inte gĂ„r att ersĂ€tta. Men det hĂ€r Ă€r lite mer fysiskt Ă€n att sitta hemma och kolla pĂ„ streams, nĂ„got jag definitivt inte tror kan ersĂ€tta liveupplevelsen, sĂ€ger Fredrik Andersson.