Inte förrĂ€n efter 30-Ă„rsjubileet av Berlinmurens fall kunde den tyska författaren Jenny Erpenbeck andas ut. Hon ville fundera över hĂ€ndelserna som mĂ€rkte hennes ungdom i lugn och ro. Och det var först efter tre decennier som hon hade tillrĂ€ckligt med distans för att se tillbaka pĂ„ den turbulenta tiden dĂ„ Ăst- och VĂ€sttyskland enades.
ââDet var nĂ„got vi alla var tvungna att förstĂ„. Men nĂ€r jag har haft diskussioner om DDR har det varit vĂ€ldigt mycket kĂ€nslor frĂ„n min sida, och vĂ€ldigt lite reflektion. Jag har lidit av det. Jag brukade vara upprörd i flera dagar efterĂ„t, sĂ€ger hon pĂ„ förlaget i Stockholm, och berĂ€ttar att det var dags att undersöka varför.
Erpenbeck har tidigare skildrat diktaturens skuggor i böcker som "Ordbok", "Hemsökelse" och "Natt för gott". Men i "Kairos" gÄr hon tillbaka till sin ungdoms tid pÄ 1980-talet, dÄ nittonÄriga Katharina och den trettio Är Àldre, gifte författaren Hans trÀffas av en slump pÄ Alexanderplatz, och inleder en passionerad relation.
Inkorporerar nutidshistoria
Medan Hans vÀxte upp under Nazitiden och deltog i Hitlerjugend Àr Katharina ung i en annan era. Erpenbeck inkorporerar Tysklands nutidshistoria i paret, och för fram en underliggande kritik mot att 1945 skulle ha inneburit ett slags Är noll för landet.
ââDet var inte en ny början med nya tyskar dĂ„. MĂ€nniskor startade frĂ„n tvĂ„ olika utgĂ„ngspunkter nĂ€r de grundade det nya samhĂ€llet, sĂ€ger hon.
Hon exemplifierar med sina farförĂ€ldrar. De var kommunister som migrerade till Sovjetunionen. Men efter andra vĂ€rldskriget kom de tillbaka till Tyskland, nedbrutna av Stalins regim, och var tvungna att bygga upp den nya staten tillsammans med forna nazister. MĂ„nga nazistiska förbrytare kunde fortsĂ€tta sina liv efter kriget medan Ăsttyskland förvĂ€ntades tvĂ€tta sin smutsiga byk, hĂ€vdar Erpenbeck.
ââI början dömde vi i öst oss sjĂ€lva. Men nĂ€r vĂ€st sedan skulle utvĂ€rdera oss blev det komplicerat. Vi tĂ€nkte âkanske borde de ha gjort samma sak efter andra vĂ€rldskrigetâ.
Jenny Erpenbeck intresserar sig för hur svĂ„rt det Ă€r att föra vidare personliga erfarenheter frĂ„n historien. I skolan lĂ€rde hon sig om kapitalismens problem, men tĂ€nkte inte att det hade nĂ„got med hennes liv att göra â tills muren föll.
ââFrĂ„n första stunden dĂ„ hyrorna blev dyrare förstod vi att det var en existentiell frĂ„ga: hur ska du kunna betala? Vad hĂ€nder om du förlorar jobbet? Plötsligt var det vĂ„rt problem, men att bara fĂ„ höra det i skolan gör en inte till en övertygad socialist.
Makt och manipulation
Erpenbeck drar tydliga paralleller mellan hur samhÀllet styrs och kÀrleksrelationen: det handlar om makt och manipulation. BerÀttelsen var inte sÀrskilt angenÀm att skriva, erkÀnner hon och jagar bort den obekvÀma kÀnslan med ett skratt.
ââDet var smĂ€rtsamt, för det Ă€r en berĂ€ttelse om att lĂ„ngsamt bli Ă€ldre och vĂ€xa upp, att ta sig ur allt det mörkret, sĂ€ger hon och hymlar inte med att en del Ă€r sjĂ€lvupplevt.
Efter hand blir Hans allt mer kontrollerande. Och nÀr Katharina söker tröst pÄ annat hÄll utnyttjar han det för att lÄsa fast henne i skuldkÀnslor. Han krÀver att hon ska rannsaka sig, samtidigt som han fortsÀtter att vilja ha sex, med vÄldsamma inslag.
ââDet Ă€r som att han delar upp henne i en god del och en â som han ser det â dĂ„lig. NĂ€r mĂ€n gĂ„r till prostituerade mĂ„ste de tĂ€nka sĂ„: att de kan utnyttja en kvinna men respekterar sin fru. Sexet Ă€r bortkopplat, och för kvinnor tror jag det förhĂ„llningssĂ€ttet Ă€r svĂ„rt, funderar Jenny Erpenbeck.
Hans övertygar ocksĂ„ Katharina om att den moraliska rötan finns inom henne. Det pĂ„minner Erpenbeck om hur mĂ€nniskor i Sovjetunionen bröts ned tills de tĂ€nkte âjag kanske Ă€r en folkets fiendeâ.
ââDet Ă€r en hemsk och vĂ€ldigt effektiv teknik, sĂ€ger hon och skrattar till igen.
I Stasis arkiv
Under skrivandet grĂ€vde Jenny Erpenbeck ocksĂ„ i Stasis arkiv â dĂ€r hon plötsligt hittade en fil med 1 400 sidor om personen hon undersökte. Hans i boken Ă€r baserad pĂ„ en riktig person. Men det Ă€r inte författaren Heiner MĂŒller, understryker hon, som det har spekulerats om och som nĂ€mns i boken. Honom mötte hon först senare.
ââAlla som kĂ€nde honom vet att han inte kan vara Hans, för de Ă€r sĂ„ olika. MĂŒller var en trevlig person, sĂ€ger hon och drar menande pĂ„ munnen.
Jenny Erpenbeck Ă€r inte klar i arkivet â "vet du att man uppfunnit maskiner som pusslar samman förstörda dokument?", undrar hon uppspelt. I mĂ„nga av sina böcker tar hon upp hur tystnad och makt hĂ€nger ihop, dĂ€r det som utelĂ€mnas Ă€r lika viktigt. I "Kairos" krĂ€ver Hans till exempel att fĂ„ se alla Katharinas dagböcker, vilket gör att hon slutar att skriva uppriktigt i dem. SĂ„ fördĂ€rvar han hennes skrivande eller lĂ€r hon sig dĂ„ att skrivandet inte alltid behöver vara sanningsenligt?
ââDet Ă€r en bra frĂ„ga. Skrivandet som en teknik för att bĂ„de berĂ€tta och dölja saker intresserar mig mycket, sĂ€ger Jenny Erpenbeck.
SjÀlv tycker hon en av de mest upprörande stunderna i boken Àr nÀr Hans sÀger: "nÄgon som kan ljuga sÄ för sig sjÀlv borde hÄlla sig borta frÄn konsten".
ââKonsten Ă€r ocksĂ„ att manipulera. Men om det Ă€r god konst Ă€r det samtidigt att öppna nĂ„got och att lĂ„ta nĂ„gon se in pĂ„ djupet.
"Vid punkt noll"
Att samhÀllsbygget DDR bröt samman Àr tydligt i "Kairos". Men Jenny Erpenbeck skriver ocksÄ fram hur kapitalismen korrumperade det som trots allt var gott. Numera Àr hon övertygad om att det mÄste finnas alternativ Àven till kapitalismen.
ââJag har gjort rent bord nu och försöker tĂ€nka pĂ„ vad det alternativet skulle kunna vara â efter att ha hanterat allt det hopp som gick förlorat. SĂ„ nu Ă€r jag vid punkt noll.