Omslagen pÄ feelgoodböcker sÄgas: "Fula"

Omslag med blommor och bortvÀnda kvinnoryggar Àr feelgoodlitteraturens kÀnnetecken. Men den fÀrgglada och mysiga stÀmningen funkar inte för alla.
–Estetiken tycker jag blir ett förminskande av innehĂ„llet, sĂ€ger journalisten Vendela KĂ€llmark.

BortvÀnda ryggar och sirliga typsnitt Àr viktiga ingredienser pÄ feelgoodböckernas omslag. PÄ bilden nÄgra böcker ur senaste mÄnadernas utgivning.

BortvÀnda ryggar och sirliga typsnitt Àr viktiga ingredienser pÄ feelgoodböckernas omslag. PÄ bilden nÄgra böcker ur senaste mÄnadernas utgivning.

Foto: Anders Wiklund/ TT

Litteratur2022-03-10 05:34

En mindre debatt har flammat upp om feelgoodböckernas omslag. P1:s Kulturnytt rapporterade förra mÄnaden att omslagen Àr sÄ lika att lÀsarna inte kan skilja böckerna frÄn varandra. Vendela KÀllmark Àr frilansjournalist och bevakar feelgoodlitteraturen för Upsala Nya Tidning. I en krönika frÄn slutet av februari konstaterar hon att "de fula omslagen blir ett problem för genren".

– Jag var tveksam till att anvĂ€nda ordet “ful”, men det Ă€r ju det jag tycker. Det blir sjĂ€lvcensur om jag behöver fluffa till det. Jag tycker omslagen Ă€r fula och att det Ă€r ett problem. Estetiken bidrar till att man ser ner pĂ„ den hĂ€r litteraturen. Det Ă€r min analys, sĂ€ger hon.

"Plockat bort smala"

Hon fĂ„r medhĂ„ll av författaren Åsa Hellberg, som tidigt var en del av feelgoodvĂ„gen och nu Ă€r en av de största i genren. SjĂ€lv Ă€r hon tveksam till trenden med bortvĂ€nda kvinnoryggar pĂ„ omslagen.

– Feelgood innehĂ„ller otroligt kraftfulla karaktĂ€rer med djup problematik som de ska övervinna och omslagen signalerar att de mest ligger och tuggar pĂ„ ett grĂ€sstrĂ„. Det blir mjĂ€kigt. Jag har plockat bort för smala kvinnor pĂ„ omslag, bett dem bredda dem och sĂ€tta pĂ„ dem andra klĂ€der för att det inte stĂ€mmer överens med hur mina karaktĂ€rer ser ut, sĂ€ger hon.

Samtidigt förstĂ„r Åsa Hellberg att förlagen vĂ€ljer omslag som sĂ€ljer bra, eftersom det Ă€r en kommersiell genre.

– Det har nog sĂ€kert handlat om att höga sĂ€ljsiffror Ă€r viktigt. Precis som deckare trycks feelgood i massupplagor och ser man att nĂ„got funkar vill man gĂ€rna kopiera det. Jag Ă€r sĂ„ gammal i genren att jag Ă€r en av dem som mĂ„ste ta tĂ€ten och vĂ„ga sĂ€ga nĂ„gonting. Jag Ă€r rĂ€dd att omslagen bidrar till att man manifesterar kiosklitteraturbegreppet.

Christoffer Holst Àr förlÀggare pÄ Printz Publishing, som frÀmst ger ut feelgoodromaner. Han tycker att kritiken Àr obefogad, eftersom problemet inte Àr unikt för genren.

– Det finns ju en viss kultursnobbism enligt mig, en snobbism som vilar lite under ytan. Ingen verkar ta upp det faktum att nĂ€stan alla deckare ser likadana ut eller att litterĂ€ra böcker kan pĂ„minna mycket om varandra i stilen. Jag kan tycka att feelgood Ă€r en genre som fĂ„r ta ganska mycket skit för att den Ă€r folklig och hoppfull, vilket inte Ă€r trendigt, sĂ€ger han.

Delvis skyldig

Vendela KÀllmark tycker inte att kritiken handlar om att se ned pÄ feelgoodgenren.

– Det jag ville fĂ„ fram var den extrema likriktningen. Att allt ser likadant ut. Alla kvinnor har samma form och samma slags typsnitt anvĂ€nds. Jag fick kommentarer om att krönikan Ă€r kvinnohat eftersom feelgood lĂ€ses av kvinnor. Men jag Ă€r ju kvinna och har rĂ€tt till min Ă„sikt, sĂ€ger hon.

En person som har bidragit till trenderna pÄ feelgoodomslagen Àr formgivaren Sofia Scheutz. NÀr hon började blanda in kollageteknik pÄ framsidan av Emma Hambergs böcker mÀrkte hon att formeln senare kopierades av mÄnga andra.

– Jag gjorde omslagen till "RosengĂ€dda"-serien för Piratförlaget och Emma skriver sĂ„ myllrande, dĂ€rför började jag med kollage. SĂ„ jag fĂ„r ta Ă„t mig lite av Ă€ran – eller skulden. Det handlar om att bygga upp en hĂ€rlig miljö som man vill vara i som lĂ€sare, men det har ju blivit helt galet att allt ser exakt likadant ut.

Inte fri konst

NĂ€r Printz Publishing startade hösten 2010 var det inte samma typ av omslag som syntes i hyllorna. Christoffer Holst sĂ€ger att trenden med blommor och tekoppar började utkristallisera sig först ett par Ă„r senare – till att nu vara den allmĂ€nrĂ„dande.

– Printz hade mer illustrerade eller litterĂ€ra omslag i början, men de sĂ„lde inte jĂ€ttebra sĂ„ vi var tvungna att tĂ€nka om. NĂ€r nĂ„gon sĂ€ger “omslagen Ă€r fula”, dĂ„ undrar jag: fula enligt vem? Den Ă„sikten representerar inte hela befolkningens smak och inte min smak heller.

Sofia Scheutz pÄminner om att ett bokomslag Àr nÄgot annat Àn fri konst.

– Det hĂ€r Ă€r en förpackning som ska förmedla vad som finns inuti. Men likartade historier i genren gör ocksĂ„ att de hĂ€r redovisande omslagen börjar likna varandra. Jag satte en get pĂ„ ett av Emma Hambergs omslag, andra författare inspirerades av det och skrev in en get i handlingen – som dĂ„ i sin tur hamnade pĂ„ deras omslag. Det smittar av sig.

Fakta: Det hÀr Àr feelgood

Feelgoodböcker har syftet att fÄ lÀsaren att mÄ bra. Underkategorier till feelgood Àr exempelvis chick lit och romance, som numera sorteras in under huvudbegreppet.

Feelgood skildrar mĂ€nskliga relationer pĂ„ finstĂ€mda, charmiga och/eller underhĂ„llande sĂ€tt. Ofta – men inte alltid – kretsar intrigen kring en kĂ€rleksrelation. Men lika ofta kan det handla om vĂ€nskaps- eller familjeband.

Det finns en regel som sÀger att en feelgoodroman mÄste ha ett lyckligt slut, men det behöver inte betyda att personerna i boken prompt mÄste leva lyckliga i alla sina dagar. Slutet ska dock inge lÀsaren en kÀnsla av hoppfullhet.

Utomlands Ă€r Jojo Moyes, Marian Keyes och Jenny Colgan stora författarnamn inom genren. Bland svenska författare finns Emma Hamberg, Åsa Hellberg, Camilla Davidsson och Jenny Fagerlund.

2018 anordnades den första Feelgood-festivalen i Mariefred dÀr författare och lÀsare i genren samlades för författarsamtal pÄ scenen och boksigneringar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!