Igelkotten stĂ„r dĂ€r den ska â den ser inte alla â och den lilla hönan har riktiga fjĂ€drar.
ââGriseknoen blev stulen en gĂ„ng. Men vi gjorde en ny, berĂ€ttar Marit Törnqvist nĂ€r vi Ă„ker frĂ„n Abbes hus, granne med Madickens, och vidare in i Katthult.
Det Àr första gÄngen Marit Törnqvist Äker SagotÄget sedan pandemiutbrottet och hon noterar det som Àr osynligt för andra. Köttbullen hos Karlsson pÄ taket till exempel. Den mÄste lagas. Detaljen Àr hÀmtad direkt frÄn Astrid Lindgren. Högst upp pÄ tornet av klossar ligger en köttbulle: "Upptill pryddes tornet av nÄgot, som tydligen skulle förestÀlla en kupol. Det var en liten rund köttbulle."
Allt Àr gjort i naturliga material, inget Àr av plast. GÄngjÀrnen pÄ dörrarna i Katthult Àr byggnadshistoriskt korrekta.
ââ- Jag skulle vilja att det hĂ€r blev skyddat pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, inte för att jag har gjort det, utan för att det börjar bli kulturhistoriskt intressant.
Först förfÀrad
Marit Törnqvist var en 30-Ärig illustratör som hade arbetat med bland andra Astrid Lindgren nÀr hon blev tillfrÄgad om att rita miljöerna till SagotÄget och Villa Villekulla pÄ Junibacken. Idén till ett hus med Astrid Lindgrens vÀrldar kom frÄn Staffan Götestam. Marit Törnqvists första reaktion var förfÀran.
ââJag tĂ€nkte "nej, ska de göra nĂ„got slags Disney av Astrid Lindgren?" PĂ„ nĂ„got vis kĂ€nde jag att den dĂ€r planen hade kommit sĂ„ lĂ„ngt redan, det var engelsmĂ€n som skulle bygga och jag kĂ€nde att jag mĂ„ste veta mer, men för att vara helt Ă€rlig var det inte av ren entusiasm.
SagotÄget Àr tredimensionellt och byggt utan digitala effekter. Inget Àr animerat. Först fick Marit Törnqvist, som redan dÄ bodde i Amsterdam, höra att hon skulle behöva flytta till Stockholm en mÄnad. I sjÀlva verket stannade hon i tvÄ Är och arbetade dag och natt.
De engelska hantverkarna skrevs snabbt av. I stÀllet fick Marit Törnqvist ett 50-tal medarbetare hÀmtade frÄn verkstÀderna pÄ Stockholms teatrar. Alla inblandade lÀste de sex böcker frÄn vilka miljöerna skulle hÀmtas.
ââJag minns att nĂ€r nĂ„gon samlade rekvisita till Karlssons rum talade vi mest om: "vem Ă€r Karlsson?" Vi gick in böckerna pĂ„ ett nĂ€stan unikt sĂ€tt.
Katla för lÀskig
Den ursprungliga Katla blev för lĂ€skig. Barnen grĂ€t och Marit Törnqvist gillade den inte heller. Draken byttes ut. Men scenerna Ă€r trots det dramatiska innehĂ„llet stillsamma utan sĂ€rskilda effekter â samtidigt som de skildrar nĂ„gra av böckernas mest gripande skeenden. Inför bygget av det brinnande huset varifrĂ„n Jonatan ska hoppa med Skorpan pĂ„ ryggen bjöd Marit Törnqvist hem tvĂ„ dockmakare och minns hur en av dem började grĂ„ta.
ââVi jobbade sĂ„ djupt, och jag var absolut inte den enda konstnĂ€ren. Vi hade otroligt mĂ„nga samtal.
Runtburen av snickare
NÀr sagotÄget började bli klart var Astrid Lindgren 88 Är och hade mycket begrÀnsad syn. För att hon skulle fÄ uppleva det nÀra, utan att skada sig pÄ mÄlarburkarna och verktygen, blev hon runtburen av nÄgra snickare. Hon var mycket nöjd, Àven med det, berÀttar Marit Törnqvist. Under de tvÄ Ären hade hon hela tiden rapporterat om arbetet till Astrid Lindgren som först inte hade förstÄtt omfattningen av Junibacken.
ââJag minns att hon tog mig i armen och sade "se till att det blir rĂ€tt". Jag kĂ€nde ansvar inför henne och för hennes verk, och alla hantverkare kĂ€nde samma, sĂ€ger Marit Törnqvist som bland annat vĂ€grade att gĂ„ med pĂ„ att lĂ„ta massproducera alla dockornas hĂ€nder.
ââSkulle en bonde frĂ„n SmĂ„land ha samma hĂ€nder som ett stadsbarn? Diskussionen med dem som ansvarade för ekonomin handlade mycket om att "det dĂ€r ser inte barn". Och dĂ„ sade jag "barn ser allt! Och om de inte ser det sĂ„ kĂ€nner de det. De kĂ€nner att allt finns med hĂ€r." Jag tror att det till slut Ă€r det som Ă€r det unika.