Skriver om livet nÀr det var som vÀrst

Efter hemmafrun Majs inre liv har Kristina Sandberg nu satt ord pĂ„ sitt eget – nĂ€r det var som vĂ€rst. "En ensam plats" handlar om att fĂ„ bröstcancer mitt i ett liv som pĂ„gĂ„r och om allt det som hon inte kunde formulera dĂ„.

Innan hon skulle operera bort lymfkörtlar – den första operationen – förklarade sköterskorna att hon mĂ„ste skriva en fjĂ€rde bok om Maj.

Innan hon skulle operera bort lymfkörtlar – den första operationen – förklarade sköterskorna att hon mĂ„ste skriva en fjĂ€rde bok om Maj.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Litteratur2021-05-05 10:22

"Det var sÄ hÀr det var. Det hÀr behöver jag ha med."

Med det mantrat har Kristina Sandberg skrivit sin nya och första sjÀlvbiografiska bok. Hade hon bara kunnat hade hon givit sig ut i ett nytt fiktivt universum, uppfunnit det genom fri sprÄklig lek. Men hon kunde inte. Det kom inget sprÄk. NÀr orden kom var de detta.

– Om jag hade börjat hitta pĂ„ hade jag liksom förrĂ„tt den hĂ€r erfarenheten, jag hade kanske gömt den eller gjort den enklare, sĂ€ger hon och gör en kort paus:

– Sedan kan jag i efterhand tycka: varför var jag tvungen att kunna berĂ€tta sĂ„ mycket? Men sĂ„ tĂ€nker jag att jag tror att vi behöver texter att kunna spegla oss i, och om texterna vĂ„gar vara uppriktiga och avklĂ€dda kanske vi kan fĂ„ en större tröst Ă€n om vi visar fram mer sminkade versioner.

"En ensam plats" Àr inget drama om att fÄ cancer, bli behandlad och sedan ÄtergÄ till livet som det var innan. Det Àr en text om att rasa ner i helvetet och komma upp som en annan, men det Àr samtidigt historien om allt det andra, om allt det kaotiska liv som bara pÄgÄr och mÄste hanteras samtidigt. Det Àr i maj 2016 hon upptÀcker en öm knöl i bröstet. Hon Àr 44 Är, och ska det visa sig senare, har fÄtt tre tumörer.

"Handelsresande i litteratur"

Ett och ett halvt Ă„r tidigare har hon tagit emot Augustpriset för den tredje romanen om hemmafrun Maj i Örnsköldsvik. Sedan dess har hon varit "handelsresande i litteratur", Ă„kt landet runt för att tala om sina böcker och möta lĂ€sare. Hon Ă€r vĂ€ldigt trött, hon skjuter fram det oundvikliga lĂ€karbesöket till efter belöningen, den sedan lĂ€nge planerade och emotsedda Englandsresan med familjen men knölen gör sĂ„klart ont Ă€ven dĂ„, och nĂ€r Kristina Sandberg kommer hem igen dör hennes pappa.

– Att jag sjĂ€lv hamnar i dödens nĂ€rhet precis nĂ€r min pappa har dött sĂ€tter villkoren för den hĂ€r texten tror jag. Jag tĂ€nker att förĂ€ldrars dödsfall sĂ€tter i gĂ„ng en övergivenhet i en, det Ă€r det som hĂ€nder, och jag var pĂ„ den platsen nĂ€r jag sjĂ€lv sedan fick den dĂ€r paniken, "tĂ€nk om jag kommer att lĂ€mna mina barn nu", nĂ€r de var sĂ„ pass smĂ„ som de var.

I grunden handlar det om den stora skrÀcken att dö frÄn sina barn.

– Jag hade behövt att nĂ„gon förstod att det var det som jag inte vĂ„gade sĂ€ga. Och dĂ„ blev det sĂ„ tramsigt det hĂ€r med att tappa hĂ„ret, Ă€ven om det sĂ„klart inte var roligt. Om nĂ„gon pratade om oro för sina barn, eller om vuxna barn, satt jag och var avundsjuk. Jag kĂ€nde "du Ă€r ju i alla fall dĂ€r, du kan hjĂ€lpa dem". I mitt huvud var det den hĂ€r fullstĂ€ndiga paniken.

Sakligheten i Maj-trilogins benÀmnande av kokböcker, matrÀtter och porslin Àr hÀr utbytt mot tumörtypen her-2, mediciner och faktiska beskrivningar av det som sker med kroppen under sex cytostatikabehandlingar pÄ raken. Men ocksÄ av vad hon kÀnner och tÀnker. "Du stÄr inför ett potentiellt dödshot och det mÄste du möta", förklarar hennes första lÀkare.

Primitiva kÀnslor

Under sjukdomstiden upplever hon en ny ilska hos sig sjÀlv. Hon fungerar inte pÄ sin vanliga nivÄ och blir fast i mer primitiva kÀnslor. Det som hon inte levde ut eller formulerade dÄ har nu i stÀllet fÄtt plats i skrivandet. Inga ord kunde bota hennes kropp. Den enda formuleringen som möjligen hjÀlpte var det egna erkÀnnandet att "jag Àr rÀdd, jag Àr rÀdd nu och jag Àr i den rÀdslan". Omgivningens reaktioner blev svÄrhanterliga, inte minst andra mÀnniskors försök att trösta, ibland genom att berÀtta om egna bekymmer.

– Det Ă€r ett sĂ€tt att skapa kontakt, och jag kĂ€nner ju igen det hos mig sjĂ€lv. Men i bland kan det vara bra nĂ€r man stĂ„r inför nĂ„gon som Ă€r i en vĂ€ldigt svĂ„r kris att bara tyst tĂ€nka "nu kan jag finnas för den hĂ€r personen, jag har det helt okej i jĂ€mförelse, det vilar inget dödshot över mig. För i nĂ€sta lĂ€ge kan rollerna vara ombytta."

– PĂ„ sĂ€tt och vis skriver jag för att försöka berĂ€tta vad jag gick igenom utan att bli motsagd, utan att nĂ„gon kommer in och försöker trösta mig verbalt: det hĂ€r Ă€r det som hĂ€nder.

Pervers mening

Att skriva om sjukdomen Àr att ge den ett slags pervers mening, sade en annan Augustvinnare, Yvonne Hirdman, efter sin bok om bröstcancer. Kristina Sandberg kÀnner att hon har slÀppt sina minnen fria.

– Jag tror det. Jag mĂ€rker ju nu att jag kan prata om det hĂ€r. För bara tre Ă„r sedan hade det varit mycket mer osĂ€kert vad som hade fĂ„tt mig att ramla ner igen. Det har varit bra att lĂ„ta det ta tid, att inte bara skriva och kasta ut det till vĂ€rlden.

Kristina Sandberg om...

...skrivandet efter detta:

Det finns en idé som ligger och mal, men jag behöver lÀsa pÄ precis som jag gjorde med Majtrilogin. Om jag ska gÄ in i en ny fiktiv vÀrld Àr det ganska mycket förarbete.

...om sin cancerberÀttelse:

Det finns nÄgot lögnaktigt i att berÀtta det som att sjukdomen börjar och sedan fÄr man behandling och sedan slutar det. För sjukdomen kommer mitt i ett liv som pÄgÄr och det mÄste man hantera samtidigt.

...om vÄrdpersonal och andra patienter som börjar tala om Maj:

Hon kommer in hÀr och dÀr, och det var rörande. Jag blev ocksÄ ofta överrumplad. I vÄrdsituationen heter jag Kristina Kempe, jag blir liksom en annan, och nÀr dÄ nÄgon börjar tala om Maj fÄr jag tillbaka lite av min andra identitet.

...om livet efter sjukdomen:

Jag har pÄ ett sÀtt lugnat ner mig. Jag sÀger inte ja till allt, jag Àr ganska lite social, jag gillar ju att baka mina bröd och hÄlla pÄ i trÀdgÄrden, det har varit vÀldigt viktigt för mig. Jag har ocksÄ tagit igen att jag under tvÄ Är som "handelsresande i litteratur" var borta sÄ mycket frÄn familjen, vi har kollat jÀttemycket pÄ dÄlig tv, myst.

Fakta: Kristina Sandberg

Född: 1971, uppvuxen i Sundsvall.

Bakgrund: Är utbildad psykolog.

Bor: I Haninge utanför Stockholm.

Familj: Gift med författaren Mats Kempe, tvÄ barn.

Böcker: Debuterade 1997. Fick stort genomslag bÄde hos lÀsare och kritiker med sin trilogi om hemmafrun Maj: "Att föda ett barn" (2010), "Sörja för de sina" (2012) och "Liv till varje pris" (2014). Fick Augustpriset för sin förmÄga att ge "röst och kroppslig nÀrvaro Ät en generation kvinnor som lÀnge tagits för givna."

LÀser just nu: "Jag sitter i juryn för Selma Lagerlöfpriset och kan inte berÀtta vad jag lÀser. Annars har jag lÀst Annie Ernaux. En annan bok som jag tyckte var vÀldigt bra var Nora Ikstenas 'Modersmjölken'".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!