Mellösabon Hans Gunnarsson avslutar stor romantrilogi

Författaren Hans Gunnarsson frÄn Mellösa Àr aktuell med en ny roman. Vi talar med en författare som skriver fram inspirationen.

Författaren Hans Gunnarsson hemma i köket i Mellösa dĂ€r han och hustrun Tina köpte ett hus 2007. ”Vi tĂ€nkte först sommarstuga, men sĂ„ ville vi ha nĂ„got att Ă„ka till pĂ„ vintern och sitta och jobba i eftersom vi bĂ„da Ă€r frilansmĂ€nniskor”, sĂ€ger han.

Författaren Hans Gunnarsson hemma i köket i Mellösa dĂ€r han och hustrun Tina köpte ett hus 2007. ”Vi tĂ€nkte först sommarstuga, men sĂ„ ville vi ha nĂ„got att Ă„ka till pĂ„ vintern och sitta och jobba i eftersom vi bĂ„da Ă€r frilansmĂ€nniskor”, sĂ€ger han.

Foto: Sara Mac Key

Mellösa2023-01-02 20:00

Till vardags sitter Hans Gunnarsson och knattrar pĂ„ nĂ„gon ny mĂ€rklig berĂ€ttelse i sin skrivstuga pĂ„ tomten i Mellösa. DĂ€r, i Mellösa alltsĂ„, dĂ€r han bor alldeles invid genomfartsvĂ€gen mellan Flen och HĂ€lleforsnĂ€s befinner han sig ocksĂ„ dĂ„ vi talar om hans nya roman ”Död mans skugga”. 

Men först, vem Àr denne Hans Gunnarsson? För dem som inte namnet pinglar bekant för brukar han omnÀmnas som en blixtrande skicklig skildrare av sÄvÀl det vardagliga som det absurda.

Han slog igenom pĂ„ nittiotalet med sina förtĂ€tade noveller – ofta omtalade som sĂ„ kallad ”Carverprosa”, inspirerade av den amerikanske novellisten Raymond Carver dĂ€r det mesta lĂ€mnas Ă„t lĂ€saren sjĂ€lv att rota fram i undertexten.

Men de allra flesta har nog sett hans namn flimra förbi som manusförfattare i förtexterna pĂ„ nĂ„gra av de mest sedda filmerna under 2000-talet: Arn-filmerna och ”Ondskan” efter Jan Guillous förlagor.

Hans Gunnarsson skrev manus till filmen "Ondskan" baserad pÄ Jan Guillous sjÀlvbiografiska bok. Filmen hade premiÀr 2003 och Andreas Wilson spelade huvudrollen.
Hans Gunnarsson skrev manus till filmen "Ondskan" baserad pÄ Jan Guillous sjÀlvbiografiska bok. Filmen hade premiÀr 2003 och Andreas Wilson spelade huvudrollen.

I Gunnarssons texter beskrivs ofta ett folkhem i spillror, dĂ€r slocknade relationer och ensamhet – ett evigt vĂ€ntande pĂ„ Godot – kĂ€nnetecknar en vardag som Ă€r igenkĂ€nnlig för de flesta, en ödslig plats i ett förortsomrĂ„de eller pĂ„ en tyst villagata.

Vardagsbeskrivningarna Àr sakliga och precisa, huvudpersonerna lever monotont men utsÀtts alltid för nÄgot omvÀlvande i dessa existentiella minidramer; en granne som knackar pÄ, en bil som krÄnglar, relationer som hÄller pÄ att upplösas, otrohet, ensamhet, leda.

Det Ă€r inga framgĂ„ngsmĂ€nniskor som skildras. Dessutom Ă€r han en mĂ€stare pĂ„ dialog dĂ€r talsprĂ„ket kĂ€nns lika bekant som alla vardagsmarkörer. 

DN:s kritiker Per Svensson talar om ett folkhem som dröjer sig kvar hos Gunnarsson, ”som en inpyrd husdoft, som en flottig hinna över Orreforsvasen i bokhyllan.” 

I sin lilla skrivstuga, som han byggt pÄ tomten hemma i Mellösa, fÄr han gott om tid och utrymme att komma undan med sitt skrivande. Avskildheten Àr nÄgot han kÀnt att han behöver mer med tiden, berÀttar han.
I sin lilla skrivstuga, som han byggt pÄ tomten hemma i Mellösa, fÄr han gott om tid och utrymme att komma undan med sitt skrivande. Avskildheten Àr nÄgot han kÀnt att han behöver mer med tiden, berÀttar han.

”Död mans skugga” Ă€r Gunnarssons nionde roman och den avslutande delen i hans trilogi Den dödliga komedin dĂ€r Ă€ven böckerna ”All inclusive” (2015) och ”Nattsida” (2019) ingĂ„r. 

– Det var inte planerat som en trilogi frĂ„n början, sĂ€ger han. Det ena har lett till det andra som det ofta gör i mitt skrivande. Man kan sĂ€ga att jag gĂ€rna utforskar en vĂ€rld som jag vet vĂ€ldigt lite om pĂ„ förhand. 

I ”All inclusive”, som blev en stor framgĂ„ng, bestod denna vĂ€rld av en klibbig turistresort i Karibien, ett slags kollektivroman med en sjavig författare i centrum och dĂ€r mystiska dödsfall drabbar turisterna.

– Lasse Åberg gjorde ju SĂ€llskapsresan pĂ„ film, men litterĂ€rt Ă€r det ingen som har utforskat den hĂ€r miljön. 

”Nattsida” kom att plocka upp dessa mĂ€rkliga hĂ€ndelser, fast pĂ„ hemmaplan och med en annan huvudperson. Samtliga dyker nu upp i ”Död mans skugga” och resultatet Ă€r en typiskt gunnarssonsk skröna med mĂ„nga lager och snurrigheter. 

– Det Ă€r en komedi med mörka undertoner och mĂ„nga dör faktiskt eller försvinner i de hĂ€r böckerna sĂ„ döden Ă€r ett underliggande tema. Men pĂ„ ytan Ă€r den nog lite farsartad, sĂ€ger Gunnarsson om trilogin. 

Det man fascineras av med Gunnarssons prosa – inte minst i de tidiga novellerna – Ă€r hans förmĂ„ga att med en diskret ironisk humor framstĂ€lla en till synes hĂ€ndelselös tillvaro. KaraktĂ€rerna förefaller alltid befinna sig i livets vĂ€ntlĂ€ge. 

– Vi har vĂ€l alla suttit dĂ€r i kalsonger och lyssnat pĂ„ radio och undrat vad det ska bli av livet. Det Ă€r nog en viss sorts person som kanske har blivit förknippad med mitt skrivande, en passiv förundran över livets storhet eller litenhet, sĂ€ger Gunnarsson och pĂ„pekar samtidigt att hans senare böcker har mer livfullhet och rörelse Ă€n de tidigare. 

– Det finns bĂ„de identifikationsmĂ„n och förfrĂ€mligande i mina berĂ€ttelser. Jag gillar att skapa gungflyn för mina karaktĂ€rer och dĂ€rmed ocksĂ„ för lĂ€saren, de Ă€r inte alltid sĂ„ trygga att hĂ„lla i handen mina karaktĂ€rer 

Författaren Hans Gunnarsson hemma i köket i Mellösa dĂ€r han och hustrun Tina köpte ett hus 2007. ”Vi tĂ€nkte först sommarstuga, men sĂ„ ville vi ha nĂ„got att Ă„ka till pĂ„ vintern och sitta och jobba i eftersom vi bĂ„da Ă€r frilansmĂ€nniskor”, sĂ€ger han.
Författaren Hans Gunnarsson hemma i köket i Mellösa dĂ€r han och hustrun Tina köpte ett hus 2007. ”Vi tĂ€nkte först sommarstuga, men sĂ„ ville vi ha nĂ„got att Ă„ka till pĂ„ vintern och sitta och jobba i eftersom vi bĂ„da Ă€r frilansmĂ€nniskor”, sĂ€ger han.

Han talar om att det just Ă€r frĂ„nvaron av stoff som gjort honom till författare. Han har inga viktiga saker att berĂ€tta, tvĂ€rtom har han egentligen ingenting att berĂ€tta. Men Ă€ndĂ„ blir det sĂ„ underhĂ„llande. 

– Det Ă€r ett slags nollpunkt jag jobbar ifrĂ„n. Det Ă€r att underkasta sig den resan och ett material som man vet ganska lite om egentligen. Ibland fĂ„r man svar av texten, ibland inte. Jag skriver mig fram till inspirationen, att vĂ€nta pĂ„ den har jag aldrig gjort. 

Man kan spekulera i huruvida denna ”nollpunkt” har nĂ„got att göra med en torftig uppvĂ€xt i FinspĂ„ng. För det Ă€r dĂ€r som Hans Gunnarsson föddes för mer Ă€n femtiosex Ă„r sedan, i den östgötska bruksorten som grĂ€nsar mot VingĂ„ker, en andefattig och nĂ€rmast kulturfientlig tillvaro sĂ„som han beskrivit den i romanen ”En jĂ€vla vinter” 2003. 

Det Ă€r nog den text som sĂ€ger mest om Gunnarssons ursprung. En andlig ökenvandring mĂ„las upp av livet i en svensk bruksort samma Ă„r som Palme sköts och huvudpersonen Gunnar Hansson befinner sig i en brytpunkt i livet; ska han jobba kvar som frukt- och grönsaksansvarig pĂ„ livsmedelsbutiken eller bege sig ut i livet? Enda vĂ€gen framĂ„t i FinspĂ„ng Ă€r Stal-Lavals turbinfabrik eller GrĂ€nges Metallverken ”dĂ€r min pappa hade jobbat och min farfar före honom”. 

Det Ă€r ett liv dĂ€r Wilmer X Ă€r Sveriges bĂ€sta rockband och de litterĂ€ra husgudarna heter Östergren, Bukowski och Lundell, men dĂ€r de flesta nöjer sig med att plöja Olov Svedelid, Knasen eller Ken Follett. Bilden av en ung man mĂ„las upp, som formligen skriker efter utveckling, förströelse och ... en kvinna att Ă€lska. 

Förströelsen (och nÄgra kvinnor) hittas pÄ Hotell De Geer, FinspÄngs enda dansstÀlle, ett hak med anor, dÀr Frank Sinatra bott pÄ femtiotalet och krökat med Ava Gardner. DÀr franska fotbollsstjÀrnor bodde under VM 1958. Jerry Williams dök upp vart tionde Är. Roligare Àn sÄ blev det inte.

Vi anar en ljusglimt av framtid nĂ€r han köper en skrivmaskin, en rostbrun Olympia, pĂ„ Runes Cykel & Sport, en sĂ„n som Hemingway skrev pĂ„. Författarbanan var antrĂ€dd. 

Vad har FinspĂ„ng haft för betydelse för ditt skrivande? 

– Det kanske finns en grundton, ett grundackord, som fick fĂ€ste i mig just genom min uppvĂ€xt i FinspĂ„ng. De mĂ€nniskor som jag har Ă€gnat mitt skrivande Ă„t, nĂ„gonstans kommer de ju ifrĂ„n. Man Ă€r nog prĂ€glad av sin uppvĂ€xt och sin bakgrund, sĂ€ger Hans Gunnarsson. 

Samtidigt Ă€r han noggrann att pĂ„peka att det Ă€r hittepĂ„. Vare sig det Ă€r den tjugo Ă„r gamla ”En jĂ€vla vinter” eller den splittans nya romanen ”Död mans skugga” sĂ„ leker Gunnarsson stĂ€ndigt med sin författaridentitet. Eller som berĂ€ttarjaget sĂ„ passande skriver i ”Död mans skugga”: ”Som författare ljuger man sig fram till sanningen”. 

Hans Gunnarsson

Född: 4 mars 1966 i FinspĂ„ng. 

Utbildning: Kulturvetarlinjen vid Örebro universitet. 

Bor: Stockholm och i Mellösa. 

Familj: Hustrun Tina och hunden Otis. 

KarriĂ€r: Debut 1996 med novellsamlingen ”Bakom glas”. Har skrivit totalt fyra novellsamlingar, nio romaner och sex filmmanus. Fick i höstas Aniarapriset för novellsamlingen ”Bormann i Bromma”. 

LĂ€ser just nu: Dag Solstads trilogi om BjĂžrn Hansen, Therese Bohmans roman ”Andromeda”. 

Önskar mest av allt just nu: Lycka och vĂ€lgĂ„ng för min nya roman.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!