Axel, 29, sÀtter svÀngig guldkant pÄ stjÀrnornas musik

Efter Är av slit och en dröm som han aldrig gett upp. Axel Fagerberg Àr i dag professionell slagverkare pÄ heltid och jobbar med Sveriges allra största artister.

Axel Fagerberg Ă€r slagverkare och inte trummis. Som slagverkare, eller percussionist, spelar man en lĂ„ng rad olika instrument, som congas, timbales, maracas, vibrafon eller tamburin – plus tusentals andra saker och lika mĂ„nga instrument dĂ€rtill som Ă€nnu inte Ă€r uppfunna.

Axel Fagerberg Ă€r slagverkare och inte trummis. Som slagverkare, eller percussionist, spelar man en lĂ„ng rad olika instrument, som congas, timbales, maracas, vibrafon eller tamburin – plus tusentals andra saker och lika mĂ„nga instrument dĂ€rtill som Ă€nnu inte Ă€r uppfunna.

Foto: Mikko Pavola

Musik2021-05-02 11:04

Du har nÀstan garanterat sett eller hört honom spela utan att veta om det. Axel Fagerberg har till exempel medverkat i "AllsÄng pÄ Skansen", turnerat med artister som Seinabo Sey, Sabina Ddumba och Bo Kaspers Orkester. Han har skrivit arrangemang Ät Livgardets dragonmusikkÄr, lagt slagverk pÄ lÄtar Ät Tusse nÀr han tÀvlade i "Idol" och Àr en del av det hyllade och aktade musikerkollektivet Blacknuss. De senaste sex nobelbanketterna har han suttit i husbandet.

undefined
Axel Fagerberg har ingÄtt i bandet som spelar pÄ Nobelfesten flera Är i rad.

Axel Fagerberg driver Ă€ven den framgĂ„ngsrika PERC. studios, en inspelningsstudio specialiserad pĂ„ slagverk pĂ„ Södermalm i Stockholm tillsammans med MĂ„rten Hillbom. I dag Ă€r Axel kontraktsanstĂ€lld som musiker och kompositör vid VĂ€stmanlands Teater. 

Men vi tar och backar bandet till 1990-talet nÀr Axel Fagerberg föddes och vÀxte upp i StrÀngnÀs.

– Min mamma har alltid varit intresserad av musik och sjungit i kör, men jag kommer inte frĂ„n ett musikerhem.

I StrÀngnÀs fanns Arméns musikpluton fram till 2006, och Axel blev tidigt intresserad av trumslagarna i marschorkestern. PÄ avstÄnd kunde han höra dem öva och fick se dem upptrÀda i olika sammanhang.

Men det var nÀr han sÄg en video med gruppen Hanson (tre unga amerikanska bröder som slog igenom med lÄten "MMMBop" Är 1997) i tv-programmet "Voxpop" som Axel pÄ allvar insÄg att musik kanske var nÄt för honom.

– Det ledde mig till trummorna, sĂ€ger Axel Fagerberg som, liksom mĂ„nga andra professionella musiker med rötterna i StrĂ€ngnĂ€s, har fĂ„tt en gedigen musikfostran hos slagverkslĂ€raren Lasse Östlund vid StrĂ€ngnĂ€s kulturskola. 

undefined
I slagverkslokalen i kulturskolan i StrĂ€ngnĂ€s har Axel Fagerberg fĂ„tt prova mĂ„nga olika instrument under ledning av pedagogen Lars Östlund.

Axel Äterkommer hela tiden till hur mycket Lasse har betytt och fortfarande betyder för hans musikaliska utveckling.

Det har snart gĂ„tt 22 Ă„r sedan han kom till slagverkarnas klassrum i en kĂ€llarlokal under kulturskolan mitt i centrala StrĂ€ngnĂ€s. DĂ€r fick han inspiration men ocksĂ„ lĂ€ra sig disciplin nĂ€r det kommer till att öva, samarbeta med andra och att och vĂ„ga anta utmaningar. 

Bland annat har han drillats i paradorkestern StrĂ€ngnĂ€s Drumcorps, vilket inneburit mĂ„nga och stora Ă€ventyr. Orkestern har inte bara tĂ€vlat framgĂ„ngsrikt mot de allra bĂ€sta paradorkestrarna i vĂ€rlden i VM och EM, utan Ă€ven medverkat i mĂ„nga stora sammanhang, som Eurovision Song Contest, AllsĂ„ng pĂ„ Skansen och festivalen Summerburst pĂ„ GĂ€rdet. 

Upplevelser av den sorten gjorde det tydligare för Axel att det gick att satsa pÄ musik, trots att det fanns ett tryck frÄn syo-konsulenter att satsa pÄ en "sÀkrare" framtid och skaffa sig en traditionell utbildning.

Axel höll dock fast vid sin egen plan – att gĂ„ musikgymnasiet Musikkonservatoriet Falun. Han sökte, kom in och flyttade till Dalarna som 16-Ă„ring.

– Det var som ett Eldorado, tĂ€nk dig en massa ungdomar frĂ„n hela Sverige och Europa med samma intresse, som hade flyttat hemifrĂ„n samtidigt och hade tillgĂ„ng till musiklokaler fram till 23.00 varje dag. Skolan var hur bra som helst.

Axel gillade slagverksinstrumenten, men insÄg vartefter att repertoaren för slagverkare i den klassiska musiken inte var den han ville fokusera pÄ.

– Jag började intressera mig för jazz och jammade pĂ„ vibrafon. Tekniken hade jag med mig frĂ„n Lasse, berĂ€ttar Axel, som istĂ€llet för att satsa pĂ„ Musikhögskolan efter gymnasiet beslöt att gĂ„ pĂ„ en folkhögskola med jazzinriktning i BollnĂ€s.

undefined
Axel Fagerberg Är 2011 nÀr han repeterar hemma i villan i StrÀngnÀs tillsammans med bland andra den indiska flöjtisten Rishab Prasanna. Senare gavs en spelning i Ugglans park. En av mÄnga konserter som StrÀngnÀsborna fÄtt uppleva genom Axel Fagerbergs försorg.

– Det var superkul, men jag hade lite för lĂ„g nivĂ„, jag var inte tillrĂ€ckligt trygg i mig sjĂ€lv och försökte verka lite bĂ€ttre Ă€n jag var. Nu började jag fĂ„ en mer realistisk bild av vad det skulle innebĂ€ra att vara professionell musiker. Jag insĂ„g ocksĂ„ att det inte var sĂ€rskilt taktiskt att ha vibrafon som huvudfokus.

Han började spela congas och andra handslagverk och var utanför skolan en av tre medlemmar i den framgĂ„ngsrika folkmusikgruppen Treva. 

undefined
Under sin tid vid en folkhögskola i BorlÀnge spelade Axel Fagerberg i folkmusikgruppen Treva, som vann flera priser.

Efter folkhögskolan flyttade Axel Fagerberg till Stockholm. Första tiden blev jobbig, inte minst ekonomiskt. Han bodde i tredje hand och hankade sig fram med jobb pĂ„ lager och andra pĂ„hugg i och utanför musikbranschen. Även om det var slitigt vill han inte sĂ€ga att han har haft det tuffare Ă€n mĂ„nga andra.

– Jag har medelklassförĂ€ldrar som hade rĂ„d att lĂ„ta mig plugga i Falun och gĂ„ pĂ„ folkhögskola efter gymnasiet.

Och i Stockholm kunde han umgĂ„s med andra musiker och fortsĂ€tta bygga sitt nĂ€tverk. Han sökte till Kungliga musikhögskolan och kom in och studerade tre Ă„r vid folkmusikinstitutionen med sydamerikanskt handslagverk som huvudinstrument. 

I efterhand tycker han att det var bra att det tog nĂ„gra Ă„r innan han nĂ„dde dit. 

– Att gĂ„ pĂ„ en skola Ă€r en sak. Men man mĂ„ste ocksĂ„ ha en idĂ© om vad man vill lĂ€ra sig.

Det han har övat pÄ och utvecklat genom Ären Àr en bredd och ett djup som gör att han numera har tydliga visioner och Äsikter om hur man kan casta ett band med omsorg om soundet och kombinera de bÀsta elementen ur de olika musikvÀrldarna han rör sig i.

undefined
Axel Fagerberg spelade in slagverk pÄ lÄtar Ät Tusse nÀr han tÀvlade i "Idol".

– Det Ă€r respekten för detaljerna i den klassiska musiken, improvisationen och orĂ€dslan som finns i jazzvĂ€rlden, det lĂ€ttsamma och prestigelösa frĂ„n folkmusiken, det polerade och rena i popvĂ€rlden, attityden frĂ„n 1970-talsrocken och glamouren frĂ„n Queen. 

– Jag vill spela med folk som Ă€r öppna för referenser och ideal frĂ„n olika genrer. 

undefined
Slagverkaren Axel Fagerberg har turnerat med flera heta popartister, som Seinabo Sey.

Pandemin har gjort att de ekonomiska villkoren i musikbranschen har hamnat i fokus, men redan innan locket lades pĂ„ hela den svenska livescenen var det svĂ„rt för mĂ„nga musiker att försörja sig. Banden har krympt och som slagverkare klassas man gĂ€rna som grĂ€dden pĂ„ moset eller bĂ€ret pĂ„ bakelsen, ja, rent krasst som en "extramusiker" och en ren utgift som de gĂ„r att spara in pĂ„. 

Det finns inte heller nĂ„gon levande kultur i Sverige att gĂ„ ut och se stora band spela live. 

– En stor anledning till att livemusiker inte vĂ€rderas sĂ€rskilt högt nĂ€r det Ă€r dags för bokningsbolagen att sĂ€tta budget Ă€r att det ofta sitter okonstnĂ€rliga personer pĂ„ de stolarna. De artister som sjĂ€lva Ă€r involverade i castingen av band och förstĂ„r vĂ€rdet i det man har komma med levererar alltid mycket bĂ€ttre shower.

För Axel Fagerberg och mÄnga andra frilansare försvann alla uppdrag pÄ en vecka nÀr coronan kom. Men precis nÀr det hade börjat stÀngas ner sÄg han att det dök upp ett jobb pÄ VÀstmanlands Teater, provspelade och vann auditionen. Det har gjort att han till skillnad frÄn mÄnga branschkollegor har sluppit oroa sig för ekonomin under den pÄgÄende nedstÀngningen.

Axel Fagerberg

29-Ärig slagverkare född och uppvÀxt i StrÀngnÀs.

KontraktsanstÀlld som musiker och kompositör vid VÀstmanlands Teater.

Spelar, arrangerar, komponerar och spelar in slagverk i egna produktioner och Ät andra artister inom pop, jazz, r'n'b och disko. Aktuell pÄ bland annat Tomas Andersson Wijs nyligen grammisnominerade album.

Designar ljud i samarbete med musikinstrumentföretag som Klevgrand och Nord.

Driver inspelningsstudion PERC. Studios tillsammans med slagverkaren MÄrten Hillbom.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!