Du har nÀstan garanterat sett eller hört honom spela utan att veta om det. Axel Fagerberg har till exempel medverkat i "AllsÄng pÄ Skansen", turnerat med artister som Seinabo Sey, Sabina Ddumba och Bo Kaspers Orkester. Han har skrivit arrangemang Ät Livgardets dragonmusikkÄr, lagt slagverk pÄ lÄtar Ät Tusse nÀr han tÀvlade i "Idol" och Àr en del av det hyllade och aktade musikerkollektivet Blacknuss. De senaste sex nobelbanketterna har han suttit i husbandet.
Axel Fagerberg driver Àven den framgÄngsrika PERC. studios, en inspelningsstudio specialiserad pÄ slagverk pÄ Södermalm i Stockholm tillsammans med MÄrten Hillbom. I dag Àr Axel kontraktsanstÀlld som musiker och kompositör vid VÀstmanlands Teater.
Men vi tar och backar bandet till 1990-talet nÀr Axel Fagerberg föddes och vÀxte upp i StrÀngnÀs.
â Min mamma har alltid varit intresserad av musik och sjungit i kör, men jag kommer inte frĂ„n ett musikerhem.
I StrÀngnÀs fanns Arméns musikpluton fram till 2006, och Axel blev tidigt intresserad av trumslagarna i marschorkestern. PÄ avstÄnd kunde han höra dem öva och fick se dem upptrÀda i olika sammanhang.
Men det var nÀr han sÄg en video med gruppen Hanson (tre unga amerikanska bröder som slog igenom med lÄten "MMMBop" Är 1997) i tv-programmet "Voxpop" som Axel pÄ allvar insÄg att musik kanske var nÄt för honom.
â Det ledde mig till trummorna, sĂ€ger Axel Fagerberg som, liksom mĂ„nga andra professionella musiker med rötterna i StrĂ€ngnĂ€s, har fĂ„tt en gedigen musikfostran hos slagverkslĂ€raren Lasse Ăstlund vid StrĂ€ngnĂ€s kulturskola.
Axel Äterkommer hela tiden till hur mycket Lasse har betytt och fortfarande betyder för hans musikaliska utveckling.
Det har snart gÄtt 22 Är sedan han kom till slagverkarnas klassrum i en kÀllarlokal under kulturskolan mitt i centrala StrÀngnÀs. DÀr fick han inspiration men ocksÄ lÀra sig disciplin nÀr det kommer till att öva, samarbeta med andra och att och vÄga anta utmaningar.
Bland annat har han drillats i paradorkestern StrÀngnÀs Drumcorps, vilket inneburit mÄnga och stora Àventyr. Orkestern har inte bara tÀvlat framgÄngsrikt mot de allra bÀsta paradorkestrarna i vÀrlden i VM och EM, utan Àven medverkat i mÄnga stora sammanhang, som Eurovision Song Contest, AllsÄng pÄ Skansen och festivalen Summerburst pÄ GÀrdet.
Upplevelser av den sorten gjorde det tydligare för Axel att det gick att satsa pÄ musik, trots att det fanns ett tryck frÄn syo-konsulenter att satsa pÄ en "sÀkrare" framtid och skaffa sig en traditionell utbildning.
Axel höll dock fast vid sin egen plan â att gĂ„ musikgymnasiet Musikkonservatoriet Falun. Han sökte, kom in och flyttade till Dalarna som 16-Ă„ring.
â Det var som ett Eldorado, tĂ€nk dig en massa ungdomar frĂ„n hela Sverige och Europa med samma intresse, som hade flyttat hemifrĂ„n samtidigt och hade tillgĂ„ng till musiklokaler fram till 23.00 varje dag. Skolan var hur bra som helst.
Axel gillade slagverksinstrumenten, men insÄg vartefter att repertoaren för slagverkare i den klassiska musiken inte var den han ville fokusera pÄ.
â Jag började intressera mig för jazz och jammade pĂ„ vibrafon. Tekniken hade jag med mig frĂ„n Lasse, berĂ€ttar Axel, som istĂ€llet för att satsa pĂ„ Musikhögskolan efter gymnasiet beslöt att gĂ„ pĂ„ en folkhögskola med jazzinriktning i BollnĂ€s.
â Det var superkul, men jag hade lite för lĂ„g nivĂ„, jag var inte tillrĂ€ckligt trygg i mig sjĂ€lv och försökte verka lite bĂ€ttre Ă€n jag var. Nu började jag fĂ„ en mer realistisk bild av vad det skulle innebĂ€ra att vara professionell musiker. Jag insĂ„g ocksĂ„ att det inte var sĂ€rskilt taktiskt att ha vibrafon som huvudfokus.
Han började spela congas och andra handslagverk och var utanför skolan en av tre medlemmar i den framgÄngsrika folkmusikgruppen Treva.
Efter folkhögskolan flyttade Axel Fagerberg till Stockholm. Första tiden blev jobbig, inte minst ekonomiskt. Han bodde i tredje hand och hankade sig fram med jobb pĂ„ lager och andra pĂ„hugg i och utanför musikbranschen. Ăven om det var slitigt vill han inte sĂ€ga att han har haft det tuffare Ă€n mĂ„nga andra.
â Jag har medelklassförĂ€ldrar som hade rĂ„d att lĂ„ta mig plugga i Falun och gĂ„ pĂ„ folkhögskola efter gymnasiet.
Och i Stockholm kunde han umgÄs med andra musiker och fortsÀtta bygga sitt nÀtverk. Han sökte till Kungliga musikhögskolan och kom in och studerade tre Är vid folkmusikinstitutionen med sydamerikanskt handslagverk som huvudinstrument.
I efterhand tycker han att det var bra att det tog nÄgra Är innan han nÄdde dit.
â Att gĂ„ pĂ„ en skola Ă€r en sak. Men man mĂ„ste ocksĂ„ ha en idĂ© om vad man vill lĂ€ra sig.
Det han har övat pÄ och utvecklat genom Ären Àr en bredd och ett djup som gör att han numera har tydliga visioner och Äsikter om hur man kan casta ett band med omsorg om soundet och kombinera de bÀsta elementen ur de olika musikvÀrldarna han rör sig i.
â Det Ă€r respekten för detaljerna i den klassiska musiken, improvisationen och orĂ€dslan som finns i jazzvĂ€rlden, det lĂ€ttsamma och prestigelösa frĂ„n folkmusiken, det polerade och rena i popvĂ€rlden, attityden frĂ„n 1970-talsrocken och glamouren frĂ„n Queen.
â Jag vill spela med folk som Ă€r öppna för referenser och ideal frĂ„n olika genrer.
Pandemin har gjort att de ekonomiska villkoren i musikbranschen har hamnat i fokus, men redan innan locket lades pÄ hela den svenska livescenen var det svÄrt för mÄnga musiker att försörja sig. Banden har krympt och som slagverkare klassas man gÀrna som grÀdden pÄ moset eller bÀret pÄ bakelsen, ja, rent krasst som en "extramusiker" och en ren utgift som de gÄr att spara in pÄ.
Det finns inte heller nÄgon levande kultur i Sverige att gÄ ut och se stora band spela live.
â En stor anledning till att livemusiker inte vĂ€rderas sĂ€rskilt högt nĂ€r det Ă€r dags för bokningsbolagen att sĂ€tta budget Ă€r att det ofta sitter okonstnĂ€rliga personer pĂ„ de stolarna. De artister som sjĂ€lva Ă€r involverade i castingen av band och förstĂ„r vĂ€rdet i det man har komma med levererar alltid mycket bĂ€ttre shower.
För Axel Fagerberg och mÄnga andra frilansare försvann alla uppdrag pÄ en vecka nÀr coronan kom. Men precis nÀr det hade börjat stÀngas ner sÄg han att det dök upp ett jobb pÄ VÀstmanlands Teater, provspelade och vann auditionen. Det har gjort att han till skillnad frÄn mÄnga branschkollegor har sluppit oroa sig för ekonomin under den pÄgÄende nedstÀngningen.