Clowner möter Mozart i musikalisk familjeshow

PÄ lördag sammanstrÄlar de glada sjukhusclownerna i Clownclubben med Eskilstuna symfoniorkester i Konserthallen.

Den danske dirigenten Gustav Aske SÞnksen i full aktion 2018 i en konsert för danska radions symfoniorkester. PÄ lördag vevar denne 20-Äring Eskilstuna Symfoniorkester i familjeshowen Symfoni knas.

Den danske dirigenten Gustav Aske SÞnksen i full aktion 2018 i en konsert för danska radions symfoniorkester. PÄ lördag vevar denne 20-Äring Eskilstuna Symfoniorkester i familjeshowen Symfoni knas.

Foto: Kim MatthÀi Leland

Musik2020-03-03 13:37

Blandningen kÀnns ganska otippad, men varför inte? Sjukhusclowner som skojar medan symfoniorkestern levererar klassiska toner av allt frÄn Mozart och Grieg till Gullan Bornemark.

Varje Ă„r brukar Eskilstuna symfoniorkester ha en familjekonsert. Tidigare Ă„r har man bland annat spelat med Electric Banana Band och fyllt Konserthallen i StĂ„lforsskolan till sista stol. I Ă„r Ă€r det Eskilstunas vĂ€lkĂ€nda clowner Tant Prick, Beccalur, Åttan, Stig Peau, Josette och Sten Ström som stojar runt.

För att skapa musikalisk stringens mitt i allt detta samarbetar man ocksÄ med en sprillans ny dirigent, blott 20-Ärige Gustav Aske SÞnksen.

För Eskilstunapubliken Àr han en ny bekantskap. SÞnksen Àr dansk och studerar till dirigent pÄ Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Att dirigera orkestrar ute i landet Àr en del av hans praktik.

– Det Ă€r bĂ„de dyrt och praktiskt omöjligt att hyra in Radiosymfonikerna varje gĂ„ng man ska öva, dĂ€rför har Musikhögskolan samarbeten med mĂ„nga orkestrar, sĂ€ger SĂžnksen.

Han tycker mycket om nÀr musik uppgÄr i en större helhet och gillar dÀrför idén att inlemma clowner i förestÀllningen.

Att presentera klassisk musik för barn Àr en utmaning och brukar fungera bÀst via berÀttelser.

– All musik berĂ€ttar nĂ„gonting. Ibland Ă€r det tydligt, som i en balett eller en sĂ„ng. Ibland fĂ„r man hitta pĂ„ en egen historia, som nĂ€r man lyssnar pĂ„ mer abstrakt musik i en symfoni.

DÀrför har han och orkesterns programrÄd valt ut musik med ganska tydliga berÀttelser. Prokofievs balett "Romeo och Julia" Àr en tragedi, Griegs stycke "I Bergakungens sal" ur "Peer Gynt" Àr ikoniskt pampigt och skapar starka bilder hos alla, medan Mozarts symfoni nr 40 öppnar upp för fantasin utan en tydlig berÀttelse.

– Olikheten mellan styckena gör att man som dirigent mĂ„ste stĂ€lla om ganska snabbt, frĂ„n att spela Mozart till att spela "Mitt i djungeln", sĂ€ger SĂžnksen.

Blandningen av korta stycken Àr sÀrskilt lÀmplig i barnförestÀllningar, menar han, Àven om han sjÀlv ocksÄ gillar att lyssna till timslÄnga Mahlersymfonier.

– Det Ă€r stor blandning hĂ€r, men jag garanterar att det kommer att strĂ„la ihop fint Ă€ndĂ„.

Och vad vore en konsert med dansk dirigent utan nÄgot av en dansk tonsÀttare? SjÀlv föredrar SÞnksen Carl Nielsens "Orientalisk Festmarsch" ur Aladdin-sviten. Som violinist har han spelat den ofta. Nu fÄr han sjÀlv slÀppa fram den musikaliska magin med taktpinnen.

Karta: Konserthallen
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!