Musikduon Hooja har valt att hÄlla sina identiteter dolda genom att maskera sig. I veckan har dock Aftonbladet publicerat en artikel dÀr de riktiga namnen pÄ Hooja och DJ MÄrdhund framgÄr.
Detta har fÄtt fansen att reagera, rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Reaktionerna har synts pÄ sociala medier och flera fans har dÀr pÄpekat att Hooja tidigare har tackat media som visat hÀnsyn till duons önskan att vara anonyma.
Granska makthavare
Aftonbladet försvarar sin publicering.
ââBĂ„de i sommarpratet och dokumentĂ€ren gör de ett antal pĂ„stĂ„enden om sig sjĂ€lva, hur de lever och deras uppvĂ€xt, och vi ville helt enkelt se om det stĂ€mde och granska de hĂ€r makthavarna i nöjesindustrin, sĂ€ger Aftonbladets stĂ€llföretrĂ€dande ansvarig utgivare Martin Schori till SVT.
OcksÄ i en krönika, med rubriken "Hoojas sommarprat Àr propaganda", i Svenska Dagbladet lÀnkades det till tidigare artiklar om de tvÄ personerna innan de blev Hooja. Namnen avslöjades dock inte direkt i krönikan.
"För att kunna skriva texten mÄste det, precis som med all annan journalistik, underbyggas med fakta och dÄ ofta blÄlÀnkar", skriver Daniel Kederstedt, bitrÀdande redaktionschef och stÀllföretrÀdande ansvarig utgivare pÄ Svenska Dagbladet, till Kulturnyheterna.
DokumentÀr i SVT
I bÄde krönikan i Svenska Dagbladet och artikeln i Aftonbladet framhÄlls det faktum att musikduon Hooja fÄtt en dokumentÀr i SVT, utan att det framkommit vilka personerna bakom maskerna Àr.
Bengt Strömbro, ansvarig utgivare för SVT-dokumentĂ€ren "Hooja â the movie", försvarar dokumentĂ€ren.
"Vi kom fram till att Hooja Àr ett populÀrkulturellt fenomen vÀrt att spegla och att det faktum att de valt att bara visa sig i karaktÀr inte pÄverkade det beslutet", skriver han till Kulturnyheterna.