â Jag började grĂ„ta i morse och vĂ„gade först inte ens titta pĂ„ datorn, svarar Kristina Issa under fredagen pĂ„ frĂ„gan om hur det kĂ€nns att hennes lĂ„tar nu finns tillgĂ€ngliga för alla att lyssna pĂ„ efter tvĂ„ Ă„r av hĂ„rt arbete.
â Att slĂ€ppa ett album som Ă€r sĂ„ personligt Ă€r lite som att sĂ€ga hejdĂ„. Som att leva 18 Ă„r med ett barn och se det försvinna ut genom dörren pĂ„ sin egen resa. Som ett uppbrott i sig, skrattar hon. Uppbrott Ă€r ett av de centrala temana i "Where do we go?"
Processen med att skriva albumet beskriver Kristina Issa som en stor kamp. Aldrig tidigare har hon lÄtit sina egna kÀnslor fÄ stÄ i fokus pÄ det sÀtt som de gör nu, och hon sÀger att lÄtarna handlar om den dÀr kÀnslan av att allting Àr pÄ vÀg att gÄ sönder, karriÀren, jorden och hjÀrtat.
â Att det hĂ€r vĂ€ldigt personliga albumet nu Ă€r ute och att folk ska fĂ„ lĂ€gga sina egna vĂ€rderingar i det och ha Ă„sikter om det gör absolut att slĂ€ppet kĂ€nns tuffare Ă€n de första tvĂ„, sĂ€ger hon.
Kristina Issa berÀttar att hennes tidigare album till viss del fÀrgats av att hon kÀnt ett behov av att uppfylla nÄgon sorts branschideal, att tonerna varit experimentella, jazziga och folkiga för att de genrerna ses som högaktade och fina.
â Den hĂ€r gĂ„ngen kĂ€nde jag att: "Fuck it." Om jag vill göra en lĂ„t med bara gitarr och distad bas sĂ„ kommer jag att göra det. Jag bryr mig inte lika mycket lĂ€ngre, och jag kĂ€nde ett behov att uttrycka det.
Ljudbilden i "Where do we go?" Àr understundom synthig och rytmisk, understundom avskalad och skör. Kristina Issa förklarar att lÄtarnas starkt varierande sound var ett medvetet val och nÄgot som hon lÀnge velat göra. Den röda trÄden i varje lÄt Àr Kristinas röst och melodisprÄk, men i övrigt Àr varje ny lÄt lite av en överraskning jÀmfört med den föregÄende.
â Jag ville att varje lĂ„t skulle vara som en kĂ€ftsmĂ€ll, att man ska kĂ€nna att man vaknar till, och att det ska fĂ„ vara okej att göra ett album som Ă€r en mix av lĂ„tar som inte lĂ„ter exakt likadant.
Under december kommer Kristina Issa att upptrĂ€da live i Göteborg, Stockholm och Malmö. Hon sĂ€ger att hon gĂ€rna hade gjort fler spelningar men att tiden tyvĂ€rr Ă€r för knapp â sedan oktober och till och med maj har hon en av huvudrollerna i musikalen "KĂ€rlek skonar ingen" pĂ„ Göteborgsoperan, och spelningarna med sin egen musik klĂ€mmer hon in under den korta paus som musikalen tar under december.
Kommer det gÄ att upptrÀda live med lÄtar som har en sÄdan komplex ljudbild som dessa?
â JajamĂ€nsan, skrattar Kristina Issa och fortsĂ€tter:
â NĂ€r man har sĂ„ duktiga musiker med sig som jag har kan man göra allt.
Men det blir ingen spelning i Katrineholm?
â Nej, inte den hĂ€r gĂ„ngen. Katrineholmarna fĂ„r komma till Stockholm! Men det kommer sĂ€kert att bli av vid annat tillfĂ€lle i framtiden.
Hur lÄng tid kommer det ta för dig att smÀlta att resan med den hÀr skivan nu Àr över?
â Jag vet inte, vi fĂ„r se. SĂ€kert tvĂ„ eller tre Ă„r. Det tar ju ett tag att göra album, man behöver mycket tid och ska inte vara rĂ€dd att lĂ„ta saker ta tid, sĂ€ger Kristina Issa och gör en gest mot sin mobiltelefon.
â Men jag har redan börjat jobba, och det finns redan texter i den hĂ€r som ska tonsĂ€ttas och bli till nya lĂ„tar, avslutar hon.