Rolf Hanson vandrar baklÀnges genom sin egen historia pÄ Artipelag. Det Àr inte första gÄngen konstnÀren summerar sitt skapande, men "Retroactive" Àr den till omfattningen största utstÀllningen med hans konst hittills.
Namnvalet Àr ingen slump. För Hanson Àr det viktigt att signalera vitalitet. KonstnÀren Àr, alltjÀmt, nÀrvarande.
ââ"Retroactive" Ă€r (konsthallschefen) Bo Nilssons namnförslag. Jag tyckte att det var bra. SĂ„ lĂ€nge man Ă€r "-aktiv" i stĂ€llet för "-spektiv" sĂ„ signalerar man att man inte har slutat, sĂ€ger han.
Nutid och dÄtid i dialog
Det hÀnder inte sÀrskilt ofta att Rolf Hanson sÀtter sig och bara njuter av sina gamla verk. "Det skulle vÀl vara nu, i sÄ fall", som han sjÀlv sÀger. Men för besökaren Àr "Retroactive" en möjlighet att se hur konstnÀren stÄr i stÀndig dialog med sitt tidigare jag. SlÀktbanden mellan verken synliggörs. Likt en remixbenÀgen dj Àr Hanson inte frÀmmande för att Äterbesöka och omtolka sin tidiga konst.
Under Ären som verksam har han tillskrivits mÄnga epitet. "Koloritens mÀstare", "respektfullt respektlös", "nordiskt tungsint" Àr nÄgra exempel.
ââ"BesvĂ€rlig jĂ€vel", tillĂ€gger Hanson. Det fĂ„r de gĂ€rna sĂ€ga. Och det Ă€r nĂ„got som unga konstnĂ€rer mĂ„ste lĂ€ra sig. De Ă€r alldeles för snĂ€lla, mot sig sjĂ€lva ocksĂ„.
I Hills fotspÄr
Vandringen för honom till serien "Runtom hus", skapelser frÄn mitten av 1990-talet i vilka en byggnad plötsligt har tagit plats centralt i konstnÀrens abstrakta fÀrgfÀlt.
Byggnaden Àr en prÀstgÄrd pÄ Mörkö utanför Stockholm. DÀr bodde Hanson under flera Ärs tid. I samband med att han sÄlde huset och förberedde en stor separatutstÀllning pÄ Rooseum (nuvarande Moderna museet) i Malmö 1995 bestÀmde han sig för att mÄla av sin bostad.
"Runtom hus" följdes av sviten "Runtom trappa", som Àven den hÀnger pÄ Artipelag.
Det var under en stipendievistelse i Frankrike som Rolf Hanson gick i konstnĂ€ren Carl-Fredrik Hills fotspĂ„r. Mer Ă€n 100 Ă„r tidigare hade Hill fĂ€rdigstĂ€llt ett av sina sista verk, "Trappgata i Montigny-sur-Loing". Hanson tog sig till byn Montigny söder om Paris, dĂ€r Hill befunnit sig, och sökte upp motivet â som fortfarande stod kvar.
Med penseln i handen avbildade Hanson trappan, och sedan gjorde han det igen. Och igen. Motivet ÄterupptÀcktes och förÀndrades varje gÄng det framstÀlldes pÄ nytt.
Resultatet Àr en svit som Àr en av de mest vÀlkÀnda i hans katalog.
ââMan fortsĂ€tter med nĂ„gonting tills man sjĂ€lv kĂ€nner sig nöjd, sĂ€ger han.
"Löjlig kÀndiskultur"
Trots att Rolf Hanson Àr en omhuldad figur i bÄde den svenska och internationella konstvÀrlden sÄ hÄller han en lÄg profil offentligt.
Det Àr sÄ han vill ha det. Det Àr ju konsten, inte konstnÀren, som stÀlls ut.
ââHela kĂ€ndiskulturen nĂ€r det gĂ€ller konstnĂ€rer och författare Ă€r löjlig. Varför vet vi hur alla författare ser ut?, sĂ€ger han. Jag har aldrig trivts med det och gör det inte nu heller. Men nu Ă€r jag ju lite tvungen, annars Ă€r det föraktfullt mot institutionen som stĂ€ller ut mina verk.