Nina Grigorjeva och Sandra Berggren trÀffades pÄ Musikhögskolan i Stockholm och har spelat ihop i nÄgra Är. Som duon VÄtmark har de slÀppt en ep och i sommar vÀntar spelningar pÄ en rad stÀllen runt om i Sverige.
Folkmusik blir det. Men inte vilken som helst.
ââLekfullheten som finns i ful- och snuskvisor handlar om att vara i nuet. Texten Ă€r i fokus, inte hur vackert man sjunger eller spelar â som det annars ofta handlar om, sĂ€ger Nina Grigorjeva som spelar hĂ€rjedalspipa, offerdalspipa, Ă„spipa och sĂ€lgflöjt.
Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det kan vara bÄde snuskiga ord och stÀmsÄng och duon berÀttar att den vanligaste responsen de fÄr Àr förvÄning över att fula visor kan lÄta sÄ vackert som de spelar dem.
ââJag har stött pĂ„ de hĂ€r visorna sedan jag var liten. Det Ă€r finurliga texter och ofta vĂ€ldigt kul, sĂ€ger violinisten Sandra Berggren som Ă€r riksspelman pĂ„ lĂ„tar frĂ„n VĂ€sterbotten.
Ja, ful- och snuskvisor â som VĂ„tmark vĂ€ljer att kalla genren â Ă€r inte direkt nya. De Ă€r Ă€ldre Ă€n bĂ„de Fröken Snusk och Eddie Meduza. Exempelvis medeltida ballader kan innehĂ„lla en hel del grova ord.
"Pang pÄ rödbetan"
Traditionen Ă€r folklig och lĂ„tarna sjöngs pĂ„ logar och fĂ€bodar â av rallare och sjömĂ€n. Det Ă€r inte alltid visorna har bevarats och det finns anledning att tro att de grövsta visorna inte spelades in för visarkivet och att de ocksĂ„ exkluderats i böckerna.
Det man vet om Àldre tiders vistradition grundar sig frÀmst pÄ de varningar och förbud som prÀster har utfÀrdat.
ââErotisk konst har alltid existerat. Det som kĂ€nnetecknar det folkliga Ă€r att det Ă€r mycket pang pĂ„ rödbetan efter att man tagit sig en sup, sĂ€ger Nina Grigorjeva.
Det rÀcker dock inte med snusk för att VÄtmark ska vÀlja att tolka en lÄt. Det ska ocksÄ vara trallvÀnligt och ha ett innehÄll som det gÄr att relatera till. De vill att texterna ska vara inkluderande.
ââDet ska vara kroppspositivt, med humor och inkluderande. Vi vill skapa gemenskap med vĂ„r musik, inte stöta bort nĂ„gon, sĂ€ger Sandra Berggren.
Som exempel tar de upp en visa med textraden "Flickan börjar famla mellan gossens ben" som visar att man inte Ă€r bra pĂ„ allting första gĂ„ngen man gör det â inte heller att ha sex.
ââĂven om det Ă€r en heteronormativ text, sĂ€ger Sandra Berggren.
Byter ut ord
Av den anledningen kan de byta ut ord, som pronomen, ibland. De skriver ocksÄ om texter för att göra de enklare att förstÄ. Till exempel har de bytt ut ordet "gÀnga" mot "knulla" som fler förstÄr.
Men mĂ„let Ă€r inte att alla ska Ă€lska musiken. Inte ens artister som Fröken Snusk, som pĂ„ vissa hĂ„ll kritiserats för sexistiska texter, tycker VĂ„tmark Ă€r sĂ€rskilt problematisk â med brasklappen att de inte har hört alla Fröken Snusks lĂ„tar.
ââVi ska vara mĂ„na om det fria ordet och att man fĂ„r uttrycka saker. Jag tycker det Ă€r kul med konst som provocerar lite, för det behöver nog mĂ„nga, sĂ€ger Nina Grigorjeva.
TT: Vad sÀger ni till dem som anser att ni sjunger sexistiska texter?
ââDet handlar vĂ€ldigt lite om att mĂ€n har stor kuk och kvinnor ska vara nĂ„got hemmaföremĂ„l i de visorna vi sjunger. Det Ă€r mer skojfriskt. Sexism Ă€r nĂ€r det Ă€r giftigt och dĂ„ligt, svarar Nina Grigorjeva och tillĂ€gger att duon varken Ă€r sexologer eller debattörer â utan musiker.