VÄtmark förenar snusk med stÀmsÄng

De sjunger grova ord med stÀmsÄng. VÄtmark Àr folkmusikduon som vill ge snuskvisan en revansch.

Folkmusikduon VÄtmark, Nina Grigorjeva (till höger) och Sandra Berggren, spelar gamla snuskvisor och gör förestÀllningar för ungdomar.

Folkmusikduon VÄtmark, Nina Grigorjeva (till höger) och Sandra Berggren, spelar gamla snuskvisor och gör förestÀllningar för ungdomar.

Foto: Ali Lorestani/TT

Musik2023-07-25 15:12

Nina Grigorjeva och Sandra Berggren trÀffades pÄ Musikhögskolan i Stockholm och har spelat ihop i nÄgra Är. Som duon VÄtmark har de slÀppt en ep och i sommar vÀntar spelningar pÄ en rad stÀllen runt om i Sverige.

Folkmusik blir det. Men inte vilken som helst.

– Lekfullheten som finns i ful- och snuskvisor handlar om att vara i nuet. Texten Ă€r i fokus, inte hur vackert man sjunger eller spelar – som det annars ofta handlar om, sĂ€ger Nina Grigorjeva som spelar hĂ€rjedalspipa, offerdalspipa, Ă„spipa och sĂ€lgflöjt.

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det kan vara bÄde snuskiga ord och stÀmsÄng och duon berÀttar att den vanligaste responsen de fÄr Àr förvÄning över att fula visor kan lÄta sÄ vackert som de spelar dem.

– Jag har stött pĂ„ de hĂ€r visorna sedan jag var liten. Det Ă€r finurliga texter och ofta vĂ€ldigt kul, sĂ€ger violinisten Sandra Berggren som Ă€r riksspelman pĂ„ lĂ„tar frĂ„n VĂ€sterbotten.

Ja, ful- och snuskvisor – som VĂ„tmark vĂ€ljer att kalla genren – Ă€r inte direkt nya. De Ă€r Ă€ldre Ă€n bĂ„de Fröken Snusk och Eddie Meduza. Exempelvis medeltida ballader kan innehĂ„lla en hel del grova ord.

"Pang pÄ rödbetan"

Traditionen Ă€r folklig och lĂ„tarna sjöngs pĂ„ logar och fĂ€bodar – av rallare och sjömĂ€n. Det Ă€r inte alltid visorna har bevarats och det finns anledning att tro att de grövsta visorna inte spelades in för visarkivet och att de ocksĂ„ exkluderats i böckerna.

Det man vet om Àldre tiders vistradition grundar sig frÀmst pÄ de varningar och förbud som prÀster har utfÀrdat.

– Erotisk konst har alltid existerat. Det som kĂ€nnetecknar det folkliga Ă€r att det Ă€r mycket pang pĂ„ rödbetan efter att man tagit sig en sup, sĂ€ger Nina Grigorjeva.

Det rÀcker dock inte med snusk för att VÄtmark ska vÀlja att tolka en lÄt. Det ska ocksÄ vara trallvÀnligt och ha ett innehÄll som det gÄr att relatera till. De vill att texterna ska vara inkluderande.

– Det ska vara kroppspositivt, med humor och inkluderande. Vi vill skapa gemenskap med vĂ„r musik, inte stöta bort nĂ„gon, sĂ€ger Sandra Berggren.

Som exempel tar de upp en visa med textraden "Flickan börjar famla mellan gossens ben" som visar att man inte Ă€r bra pĂ„ allting första gĂ„ngen man gör det – inte heller att ha sex.

– Även om det Ă€r en heteronormativ text, sĂ€ger Sandra Berggren.

Byter ut ord

Av den anledningen kan de byta ut ord, som pronomen, ibland. De skriver ocksÄ om texter för att göra de enklare att förstÄ. Till exempel har de bytt ut ordet "gÀnga" mot "knulla" som fler förstÄr.

Men mĂ„let Ă€r inte att alla ska Ă€lska musiken. Inte ens artister som Fröken Snusk, som pĂ„ vissa hĂ„ll kritiserats för sexistiska texter, tycker VĂ„tmark Ă€r sĂ€rskilt problematisk – med brasklappen att de inte har hört alla Fröken Snusks lĂ„tar.

– Vi ska vara mĂ„na om det fria ordet och att man fĂ„r uttrycka saker. Jag tycker det Ă€r kul med konst som provocerar lite, för det behöver nog mĂ„nga, sĂ€ger Nina Grigorjeva.

TT: Vad sÀger ni till dem som anser att ni sjunger sexistiska texter?

– Det handlar vĂ€ldigt lite om att mĂ€n har stor kuk och kvinnor ska vara nĂ„got hemmaföremĂ„l i de visorna vi sjunger. Det Ă€r mer skojfriskt. Sexism Ă€r nĂ€r det Ă€r giftigt och dĂ„ligt, svarar Nina Grigorjeva och tillĂ€gger att duon varken Ă€r sexologer eller debattörer – utan musiker.

Fakta: Fulvisor

Fulvisa Àr ett samlingsnamn för visor med erotiska och skÀmtsamma inslag. Det Àr dock ingen egen genre, utan fler av visgenrerna innehÄller sÄdana inslag. Det rör sig om skÀmtvisor, sÄnglekar, supvisor, nidvisor och travestier pÄ andra sÄnger. Det Àr dock inga kÀrleksvisor, dÄ sÄdana sÀllan innehÄller skildringar av erotisk kÀrlek.

Det man i dag vet om Àldre tiders erotiska vistradition grundar sig frÀmst pÄ de varningar och förbud som prÀster har utfÀrdat, dÄ sÄngerna har just förbjudits eller censurerats. Just prÀster Àr för övrigt den yrkesgrupp som kritiseras mest i de sÄ kallade fulvisorna.

Exempel pÄ erotisk vistradition före 1700-talet Àr fÄ och ocksÄ i de tryckta folkvisesamlingarna frÄn 1800-talet har mycket rensats bort. I skillingtryck har dock en hel del fulvisor tryckts under sÄvÀl 1700- som 1800-talet.

Fulvisorna sjöngs frĂ€mst i slutna manliga sĂ€llskap som soldatkaserner, pĂ„ fartyg, i drĂ€ngstugor och i skogshuggarbaracker. Äldre gifta kvinnor kunde dock kosta pĂ„ sig att sjunga detta utan att det sĂ„gs som att deras anstĂ€ndighet kunde riskeras.

Inom folkmusikkretsar sjungs fulvisor Àn i dag.

KĂ€lla: "Fula visboken" (1986) av B Anderberg, B af Klintberg, C Mattsson.


Fakta: HÀr spelar VÄtmark i sommar

26/7 Kristinehovs malmgÄrd, Stockholm

28/7 Himmelsberga museum, Borgholm

30/7 Eketorps borg, Degerhamn

1/8 Snusk & Rockafton tillsammans med komikern Robert Gustafsson, Festplatsen i Byxelkrok, Borgholm

14–16/10 Norrköpings folkmusikfestival, Norrköping

16–21/10 Samspelshelgen i Sundsvall

20–26/11 TurnĂ© i Norrbotten

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!